Hankin kokeeksi setin Rollein ATP 1.1 filkkaa, Rollei RLS kehitettä ja Agefix kiinnitettä. Kyseisen filmin kehitysohjeissa suositellaan kiinitteen aika eksoottista laimeenussuhdetta 1+15. Agefixin pakkauksen kyljessä annetaan ainoastaan kiinnitysaikoja laimennuksille 1+4 (5-6 min) ja 1+7 (6-8 min). Mikä olisi sopiva aika 1+15:lle? Yritin googlata, mutten löytänyt tästä tieota.
Vs: Rollei ATP 1.1 ja Agefix Ohjeissa sanotaan että "2x verdunnt ansetzen" eli laimentaa kaksinkertaiseksi 1:7 -> 1:15. Pidin ajan tuon seitsemän mukaisena ja ok nuo tuntuvat olevan. Sain tämän tiedon jostakin ja merkitsin muistiinpanoihini, mutta en nyt löydä enkä muista että mistä sen löysin...
Vs: Rollei ATP 1.1 ja Agefix Perinteisesti oikea kiinnitysaika on 2x kirkastumisaika, eli filmin päästä aina koepala millä mitataan kauanko kestää kirkastuminen ja tuplataan tuo aika sitten kiinnitysajaksi. Ja kun kirkastumisaika alkaa lähentyä kaksinkertaista verrattuna ensimmäisen käyttökerran kirkastumiseen, on kiinnite viimeistään syytä vaihtaa tuoreempaan. Mieluummin tuolla tavalla kuin valmistajien ohjeajoilla, joilla vaarana on helposti ylikiinnitys... tai liikaa käytettynä alikiinnitys.
Vs: Rollei ATP 1.1 ja Agefix Miten konkreettinen tuo ylikiinnityksen vaara on? 120 filmistähän on aika tuehauttavaa leikellä koepalaa, joten onko isokin moka, jos kiinnittelee varoiksi vähän yli ohjearvojen.
Vs: Rollei ATP 1.1 ja Agefix Hmmm.. miten "ylikiinnitys" muuten ilmenee lopputuloksessa, kun että huuhteluaika pitää olla pidempi?
Vs: Rollei ATP 1.1 ja Agefix (Hapan) kiinnite syö aina vähän sävyjä (irrottaa hopeakiteitä), lyhyemmillä ajoilla ei kuitenkaan haittaavasti. Ajan pidentyessä alkavat yläsävyt latistua ja muutenkin kiinnite toimimaan vähän kuin heikenne. Tuonkin takia (varsinkin värjääviä kehitteitä käytettäessä) suositaan emäksisiä kehitteitä, ne eivät käytännössä mahdollista ylikiinnittämistä, eivätkä syö sävyjä. En ole mitannut tai testannut, mutta kyselyihini emäksisen kiinnitteen tarpeesta värjäävillä filmeillä on vastattu että vaikutus on havaittava. Mutta tiedä sitten... Aina pitää nähdä omin silmin Etenkin kun kysymyksessä on internet ja vastaajat vielä ameriikkalaisia.
Vs: Rollei ATP 1.1 ja Agefix Ylikiinnitys ei varmaan isommin näy negoissa, tosin happamilla kiinnitteillä kuten Agefixilla, saattaa se hieman syödä sävyjä vaaleasta päästä. Suuresti tuosta ei kuitenkaan tarvitse mielestäni stressata. Filmin ohje kiinnitykseen on luultavasti vain yksi vaihtoehto (vai oliko annettu syytä tälle?), eiköhän se kiinnity kuten muutkin filmit.
Vs: Rollei ATP 1.1 ja Agefix ATP:n neuvoissa suositellaan kiinnittämään Agefixillä 1:15. Muista sekoitussuhteista ei puhuta. Olen vähän laiska testipalojen suhteen, joten taidan kokeilla Haraldin ehdottamalla 1:7 ajalla, ehkä varmuuden vuoksi 8 minuutilla. Miten pitäisi agitoida? Kun kiinnitän Tri-X:ää agitoin koko ajan, eli kaksi minuuttia. Pitääkö tässäkin heiluttaa purkkia täyden ajan, eli 8 minuuttia? Sehän käy jo kuntoilusta! ;-)
Vs: Rollei ATP 1.1 ja Agefix Eiköhän se riitä jos kerran tai pari minuutissa. 2 min kuulostaa muuten aika lyhyeltä? Itse olen Agefixia käyttäessä laimentanut musitaakseni 1+7 ja ohjeajat ovat yleisesti kaikille filmeille 6-8 min, Agfan ohjepaprun mukaan (jos oikein muistan).
Vs: Rollei ATP 1.1 ja Agefix Kiitos neuvoista! Tri-X 400 olen jo pitkään kiinnittänyt tasan kaksi minuuttia Ilfordin tuoreilla Rapid Fixillä tai Hypam Fixillä, sekoitusssuhde 1:4. Ohjeissa sanotaan kai 2-4 minuuttia, mutta en enää muista mistä tai miksi päädyin juuri kahteen minuuttiin. Tarkkaan olin aikoinaan tutkivani asian. Käytännössä aikaa tulee varmasti parikymmentä sekuntia lisää, sillä kaadan yleensä kiinnitteen pois tasan kahden minuutin kuluttua, ja aina menee joitakin sekunteja ennen kuin saa huuhteluvedet purkkiin.
Vs: Rollei ATP 1.1 ja Agefix Nojuu, on tuo luultavasti ihan tarpeeksi pitkä aika tuoreelle kehitteelle tuollaisella "pikakiinnitys"-laimennuksella. Taisin jotenkin kuvitella että se olisi Agefix 1+7 -setille.
Vs: Rollei ATP 1.1 ja Agefix Agitointiin Rollei antaa selkeät ohjeet juuri tälle filmille: Alussa 30 sek jatkuva ja sitten 5 kääntöä 30 sek välein.
Vs: Rollei ATP 1.1 ja Agefix Juuri kiinnitykseen? Mistä löysit noin tarkat ohjeet? EDIT: Meinaan olen yrittänyt löytää netistä itsekin! ;-)
Vs: Rollei ATP 1.1 ja Agefix Sorry, sekoilin, siis kehitykseen. Kiinnityksessä riittää käsittääkseni se normaali. Ainakin minulla se tuntui toimivan. Minulle tulleen paketin mukana tuli Rollein A4. Tässä sama Macodirectin pdf:nä. Tilasin muuten sieltä 30m samaa tavaraa. Nyt on filmiasiat vähäksi aikaa kunnossa: 30m ATP:tä, 2x30m Retro 100:aa ja 30m Retro 400:aa + kehitteet. Toivottavasti koulusaksa on muistissa ;-) http://www.maco-photo.de/files/images/A ... kt_web.pdf"]http://www.maco-photo.de/files/images/ATPProspekt_web.pdf
Vs: Rollei ATP 1.1 ja Agefix Oho - aika monta metriä filmiä! Minullakin on testauksessa ATP, R3 ja Retro 400 plus Rollein omat litkut. Mutta ei ihan tuollaisia määriä. ;-) Joo, nuo ohjeet minulla onkin jo, mutta kiitti kuitenkin!
Vs: Rollei ATP 1.1 ja Agefix Mulla Agefix 1+5 (rapid fixer) on keskimäärin tuoreena tuottanut kirkkaan negan minuutissa (24C lämpötila), eli kiinnitysaika on alussa ollut 2 minuuttia, ja loppua kohti venynyt sinne 4 minuutin tuntumaan.