Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Rokkipönötyksiä ja -potretteja

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana kalak, 14 Lokakuu 2009.

Kaveri pyysi vielä toistaiseksi nimettömästä rock-orkesteristaan ottamaan pönötyskuvia. No minähän otin.
    (Delta satasta värillisenä skannattuna. Lisääkin tulee, kunhan negat kuivuu ja pääsee skanneriin.)

Onnistuinko?

1. higgins

higgins Active Member

4 660
    7
    38
    Vs: Rokkipönötyksiä ja -potretteja

Onnistui, oikein hyvät sävyt ja jätkät ihan relan näköisiä, higg

2. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Kuten aina bändikuvien kanssa, onnistumisesta on mahdotonta sanoa sanaakaan, ellei tiedä bändin muusiikista, imagosta ja soittajien tyylistä ja roolista mitään. ("Rokin" sisään mahtuu monenlaista)

3. J.HBach

J.HBach Member

988
    0
    16

Jotta sana 'rokki' toteutuisi myös kasvokuvissa, kaipaisin hieman rujompaa/kontrastikkaampaa jälkeä. Riippunee toki mitä haettiin :)

4. higgins

higgins Active Member

4 660
    7
    38

Pöh, ei noi nyt miltään hevihemmoilta näytä, tuskin pitäisikään, Higg

5. Vs: Rokkipönötyksiä ja -potretteja

Kiitos. Poikia oli kiva kuvata, kun eivät paljoa jännittäneet. Useimmiten kun kuvattavat jännittää.

Just. Mä vähän pelkäsinkin, että kerroin liian vähän.

Pojat soittaa rokkia. Hard rokkia. Lähinnä covereita ja hyvällä meiningillä. Rainbowta ja sen semmoista. Saattaapi löytyä Ten Yars Afteriakin.
    Kenties ehkä rock-henkinen bilebändi voisi olla hyvä sanayhdistelmä kuvaamaan tota tulevaa juttua. Pyyntönä oli simppeleitä pönötyskuvia intternetissä eri sosiaalisen median sivustoilla jaeltavaksi. Ja ehkäpä jopa keikkajulisteeseenkin.

Onnistuinko?

Heh, joo tossa sillan alla naureskeltiinkin että otetaan kunnon bläkmetalirvistyksiä ja pimeä tunneli takana :p
    Eli ei oikein arvasit, sitä ei näiden sällien kohdalla haettukaan :)
    Mutta ihan hyvä huomio, tats.

6. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

On nämä potretteina kohtuullisia, mutta ei näistä bändihomma oikein ilmene.
    Jos kokeilisit vaikka 400 filmiä prässättynä ja kävisit kuvaamassa treenejä 50 millisellä ja laajakantilla.
    Teet jyrkkäkontrastisia kuvia ja raetta näkyviin.
    Kuitenkin laulu- ja soitinyhtyeen jäsenet tottuisivat kameraan.
    T Jukka
    EDIT: Tämän jälkeen tulee itkuvirsiä siitä, että miksi filmillä, miksei digillä ja miksi jyrkkäkontrastisia kuvia, eikä 'täyssävyisiä'.
    Siksi.
    Kaikki tekniikasta itkevät voida liittyä itkupillit nimiseen kuoroon, mä johdan sitä.
    Siinä on ennestään kolme jäsentä.
    Olemme laulaneet, La Folia nimistä teosta.
    T Jukka
    EDIT2: Yllä vastasitkin, miksei sellaisia.
    Mutta miksi ei?
    Rainbow on kohtuullisen rajua musiikkia, siinä on munaa huomattavasti enemmän kuin jossain ns. death metal bändin tuplabasaripaskassa.
    T Jukka

7. kb

kb

2 235
    0
    0

Olisit voinut kokeilla ottaa kuvat vähän syvemmällä tunnelissa niin olisi valolla ehkä ollut jonkunmoinen luonne. Nyt on platkua ylhäältä tulevaa valoa, silmäkuopat jää tummiksi mutta muuten ei oikein varjoja ole.

Toonausta voisi vähentää mielestäni asteelle, jossa sitä ei juuri huomaa muuten kuin vertaamalla alkuperäiseen. Eli sellainen hyvin hienoinen lämmitys enintään. Tämmöiset "rusahtavat" kuvat, ainakin näin siloislla sävyillä, tuovat mieleen jotain muuta kuin menevän rokkenrollin.

8. Ilkka989

Ilkka989 Member

477
    0
    16

Oon kb:n kanssa samoilla linjoilla. Nyt potrettien tunnelma on vähän samanlainen kuin pienen toimiston henkilökuntakuvissa alasivulla "Ota yhteyttä". Vähän jonkinlaista "virnettä" tai rohkeaa ilmettä myös kaipaisin, ettei bilebändiä etsivälle tule liian rentoa a.k.a. tylsää mielikuvaa bändin musiikista tai meiningistä. Kyse kun on bilebändistä?

Myös Jukkiksen kommentti on mielestäni varteenotettava.

9. Vs: Rokkipönötyksiä ja -potretteja

Jes, tattis! Hyviä juttuja jätkät heittelee!
    Jännä juttu ton "toonauksen" kanssa. MV skannaus värillisenä antoi oikein semmoisen tosi-ihku-seepia-sävyn, hävitinkin sitä aika runsaastikin (jotain -60 %) mutta onhan tossa vielä eroa ihan plain m/v:hen. Vois siis ehkäpä vielä desaturoida.

Ja kun nyt ilokseni näinkin fiksua kommenttia täältä irtoaa, niin lisään jossain vaiheessa vielä pari ryhmäpönötystä...

10. Vs: Rokkipönötyksiä ja -potretteja

Joo, enhän mä kato tommosia kuvaustilanteessa tajunnu.

Paljaalla silmällä (ja valotusmittarilla) näytti, että jos olis syvemmälle mennyt niin olis ollut liian pimeetä - eli liian pitkiä valotusaikoja. Silmällä tuossa kohtaa oli jo aika pimeätä. Jännittävää.
    Ehkäpä jotain opin seuraavaa kertaa ajatellen.,..

11. Vs: Rokkipönötyksiä ja -potretteja

Noni. Kuten jo vinkattiin, niin olihan tuo alkuperäinen "toonaus" vähän nössö.

Täs vielä parit ryhmäsommittelut, enempi m/v:ksi jätettyinä. Nuo ketjun ekat saavat saman käsittelyn: 85% musta-valkoinen gradient map tuntui tekevän kuville hyvää.
    Antaa ny kuitenkin olla siinä esimerkin omaisesti..

Kommentteja arvostetaan yhä, vaikka en noita enää meinaakaan muokata. :)

12. ∞

Member

458
    0
    16

Minä voin kommentoida puhtaalta pöydältä, kun en ole ottanut itse koskaan yhtään hyvää kuvaa.

Kaipaisin sitä, että kuvat "sanoisivat" tai kertoisivat jotakin. Näissä jätkät vain ... ovat. Sävyt ovat ihan mukavia ja kaverit leppoisia, mutta minulle ei aukea oikein muuta.

13. kb

kb

2 235
    0
    0

Siksihän näitä kommentoidaan että ensi kerralla ehkä tajuaa - siis myös kommentoija itse :). Minäkin oon hyvä täs koneen ääressä kertomaan mitä vois tehä toisin, mutta oma luonne ja kyky keskittyä enintään 2 sekuntia yhteen asiaan/aspektiin ei tue promokuvailuja, ja keskitynkin dokkarijuttuihin. Mutta se ei tarkoita sitä etteikö "hyvän valon löytäminen" ympäristöstä olisi erittäin tärkeä ja treenaamisen arvoinen juttu. Dokumentaarisissa jutuissa joissa ikään kuin ulkopuolisena kuvailee sitä mitä ympärillä tapahtuu onkin kiinnostava pulma se, että millaiset vaikutusmahdollisuudet kuvaajalla on saada kuviin hyvä valo jos ei aio ohjata kuvattavia mitenkään. Mutta ei siitä sen enempää, kun ei oikein mitenkään liity tähän ketjuun.

14. Vs: Rokkipönötyksiä ja -potretteja

Totta turiset. Mutta niinhän noi pojat pyysi että otetaan vaan semmosia peruspönötyksiä eikä mullakaan sitten mielikuvitus riittänyt muuhun kuin perusolemisen tallentamiseen. Vaikeeta tämmönen "järjestetty" kuvaaminen...
    Ehkä mä vielä joskus osaan :p

Juuh, toi olikin oikein hyvä vinkki! En siis silloin kuvatessa tajunnut, mutta ehkä ensi kerran kun sillan alla kuvailen niin uskallan kokeilla syvemmältä, josko sais lisää potkua varjoilla.

Hyviä juttuja jengi höpisee, erittäin kiva kuulla muutakin kuin että "onpa kiva". Jos joku sanoo (no, nyt ei vielä ymmärtääkseni oo sanonu) että onpa paska kuva niin sekin on kiva kuulla. Kunhan siinä mukana tulee jotain rakentavaa ehdotustakin että miksi oli niin paska.

Jaa juu niin eihän nää mitään paskoja kuvia oo. Ainakaan mun mielestä. Parantamisen varaa toki aina löytyy ja muiden fiksut pätemiset täällä palstalla auttavat löytämään niitä parannettavia juttuja..

Rai rai..