Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Eikö Zone olekaan ainoa totuus?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana keegan, 31 Tammikuu 2018.

  1. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 118
    1 176
    113
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    No ihan fiilispohjalta ja pelkästään otsikoinneista: Harhauttavaa mielikuvaa jaetaan. Totuus ja kuolema molemmat sitä välittävät. Ei se koskaan ole totuusmielessä elänytkään - varsinkaan ainoan - ja toisaalta mihin sellainen voi kuolla joka ei elävä ole ollutkaan. Vain elävällä on syntymä ja kuolema.

    Täytynee katsoa myöhemmin toi linkin teksti, että mitä nyt taas tästä...
     
  3. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 408
    1 061
    113
    Kimmohan heittää syvällistä, elä nyt väitä että ei ole lainattu :)
     
  4. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    Mitä tarkoitat lainatulla? Kunhan reagoin näkemääni aloitukseen spontaanisti.

    ed. Ollakseni ehkä vielä selkeämpi, hiukan sarkasmia jatkoksi: Hienoa että viimeinkin meillä on vaihtoehtoinen tapa toimia. Kauan se kestikin. Ylistäkäämme vapahtajaa. Onkohan jopa keksitty jotain ihan uutta ja ennen käsittämätöntä siitä miten tää mv-tekniikka toimii. Jotain Mandela efektiä varmaan. :p Sorry. Ei asiallista lukematta. Paitsi että kuulostaa otsikko niin tutulta ja voisin toivoa pientä referoimista suomeksi pelkän linkin heiton sijaan.
     
    Viimeksi muokattu: 31 Tammikuu 2018
    Kimo tykkää tästä.
  5. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 118
    1 176
    113
    Tahallisen provokatiivisesti otsikoin, että joku huomaisi lukea. En itsekään ole koskaan metodisesti zone-kuvannut, ehkä se "uskonkappaleena" on tyypillinen lähinnä fine-art-kuvaajien piirissä? Linkin artikkeli kuitenkin on oikeasti mielenkiintoinen.
     
  6. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 378
    1 733
    113
    Hyvä että Zone kuoli ja vielä parempi että en ikinä viitsinyt paneutua siihen, aivan liian monimutkaista minulle. Tämä lainaus sisältää kaiken mitä tarvitsee tietää mv-filmin valotuksesta: ”Rating it at half box speed and metering for the shadows”.
     
    sahe69, Seppo R ja Juke.K tykkäävät tästä.
  7. saloma-3

    saloma-3 Well-Known Member

    1 757
    657
    113
    Tässä voipi olla sellainen ilmiö, että. Analogiaikana halusimme negan, joka oli helpohko vedostaa. Kovin tiheä nega oli vaikea sellainen.
    Skannerilla omatkin tiuhat mv negat saadaan kohtuudella uuteen loistoon.
    Totuus on tietenkin siinä, että jollei negalla ole lainkaan mustumaa, ei ole myöskään detaljeja jäljellä. Zonehan oli yritys saada kukin nega (laaka) juuri oikeanlaiseksi niin, että vedostus tuottaa toivotun lopputuloksen. Eli tuo vedostus oli siinä mukana.
    Että sellaista tuli artikkelia lukiessa mieleen.
     
    motris ja Kimo tykkäävät tästä.
  8. VLphoto

    VLphoto Well-Known Member

    226
    276
    63
    Artikkeli on kyllä hirveetä paskaa. Jokainen saa kuvata filminsä kuten haluaa, mutta zone-systems toimii, jos jaksaa kalibroida ja mittailla sen mukaan. Itse en jaksa.
     
  9. motris

    motris Well-Known Member

    4 695
    703
    113
    Joo, en kovin tarkkaan tuota lukenut. Kelasin vain läpi. Sinällään ei hirvittävästi kai filmikuvaajalle uutta tullut. Vai? Itse lähinnä mietin, kuinka taloudellista/fiksua/käytännöllistä jne. on kehittää kinoruutu kerrallaan. Ehkä hipsterit tietää paremmin? Vai mikä on nykyisin käytäntö? Näin ainakin itse ymmärsin tekstin ja kuvat.

    Jos zone-systeemi ei syystä tai toisesta innosta, niin valmistajan ohjeita kannattaa noudattaa. Ne on nykyisin(kin) kaiketi hyväksi todettuja.

    Vaihtoehtoja on yleensäkin tosi paljon.
     
  10. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 118
    1 176
    113
    Artikkelin kirjoittaja kyllä kehittää kinorullan kerrallaan eikä ruutu kerrallaan.
     
  11. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 118
    1 176
    113
    Varmaankin noin, mutta eikös ole ihan hyvä nuoremmillekin sukupolville valottaa mustavalkopuuhan monipuolisuutta?
     
    mlphotic ja motris tykkäävät tästä.
  12. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 143
    496
    83
    Se valotus varjojen mukaan ja kehitys huippuvalojen mukaan on edelleenkin ihan hyvä ohje sille, joka haluaa vedostettavia negatiiveja ja zone-systeemin tuoma systemaattinen lisäkontrolli puolestaan sille, joka haluaa aina samalla tavalla vedostettavia negatiiveja. Erikoinen kirjoitus kaikkine viittauksineen kromogeenisten materiaalien valotuslatitudiin, jolla ei ole mitään tekemistä perinteisen mv-materiaalin kanssa jne...
     
    mlphotic ja Keni tykkäävät tästä.
  13. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 378
    1 733
    113
    ”Kehitys huippuvalojen” mukaan voi käytännössä unohtaa mv-filmien kanssa. Ainakaan itse en yleensä muista mitä filmin alussa on tullut kuvattua, saatikka minkälaisessa valossa. Välillä vuodenaikakin saattaa muuttua ennen kuin koko filmi on valotettu. Näin käy helposti kun on useampi kamera käytössä. Joten kehitän aina täsmälleen samalla tavalla.
     
  14. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 118
    1 176
    113
    Erikoinen kyllä, mutta siksi mielenkiintoinen. Minulle kyllä tuli sellainen "Sopisihan tuotakin joskus kokeilla"-tunne. Sikälikin voisi olla mielenkiintoista, että ainakin minun skannereillani on vaikeuksia negan kovin vaalean (siis positiivin tumman) päässä. Toki varjojen asettaminen oikein auttaisi siihen, mutta tuon artikkelin kirjoittajan menetelmä kyllä vähentäisi riskiä.
     
  15. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 143
    496
    83
    Käytännössähän se tarkoittaa, että valotetaan riittävästi ja sitten alikehitetään huippuvaloja, jotta ne pysyvät helposti kopioitavissa paperien jyrkkyyksien puitteissa. Säädetään sitten paperin jyrkkyydellä kontrastia sen verran, kun on tarvetta. Zone System sopii vain kuvaukseen, jossa voidaan vaihdella useampaa kasettia kuvaustilanteen mukaan, koska siinä valotus tehdään tarkasti mittaamalla pistemittarilla ja eri filmejä kehitetään sopivaan jyrkkyyteen, joka on ollut mielessä jo ennen kuvan ottamista.
     
    mlphotic tykkää tästä.
  16. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Ei mitään uutta auringon alla, lähinnä taas kerran joku on ymmärtänyt zonen väärin ja huomannut saavansa itseään miellyttäviä kuvia valottamalla tavalla X.

    Jollei tykkää kuvata siten, että pyrkii tekemään vision jo kuvatessa ja toteuttamaan sen vedoksessa, ei zonella tee mitään.

    Esim. "Beyond The Zone System" on paljon fiksumpi menetelmä silloin - jos haluaa valmiin menetelmän sävyalan maksimoimiseen jotta voi vedostellessa / skannauksen jälkeen vapaasti väännellä sävyt sinne minne tahtoo.
     
  17. Itse olen löyänyt kultaisen keskitien Zone -tekniikan kanssa, kun kehitän filmit ns. Develop by inspection -tekniikalla muovialtaassa. Röntgenfilmin voi kehittää heikossa punavalossa ja pankromaattisen filmin pimeänäkökiikarilla. Itse innostuin tuosta kehittämisestä inspekstiolla niin paljon että hommasin lasten pimeänäkö-lelun jossa oli infrapuna- kenno. Kattoon asensin pienen Infrapunavalaistuksen niin kehitys on kivaa kun näkee mitä tapahtuu.

    -Vesku