Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Rodinalilla kehittävät

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana juhanalappalainen, 25 Elokuu 2009.

Vs: Rodinalilla kehittävät

,D

1. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Ymm... (nyökyttelyä). Kokemusta on, kuten jotkut jostain kaukaisilta ajoilta vielä ehkä muistavat.

2. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Ihan mikä vaan menee rotskussa ;) Näin olen ymmärtänyt isojen poikien puheista, mutta itse käytän rotskua 1+jotain suhteessa, en 1:jotain suhteessa ja jobolla pyörittelen. Hyvää tulee kun en paremmastakaan tiedä ;)

3. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63
    .

.

4. Vs: Rodinalilla kehittävät

Juu, onha noita hölmöjä myynti-yrityksiä seassa. Eiköhän se kaupanteko ole parempi hoitaa yksäreillä tai myynti-ilmoissa, ainakin jos ei ole yritys? ;-)

5. Jojje

Jojje Active Member

776
    26
    28

Yksi juttu vielä.
    Huolehdi siitä, että Rodinalia on käyttöliuoksessa vähintään 5 millilitraa.
    (Jää alle 1+100laimennoksessa, jos tekee sanotaan vaikka 300ml: tee siis käyttöliuosta 500ml.)

6. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63
    .

.

7. Vs: Rodinalilla kehittävät

ihan hyvä lisäys, ei sitä kahta ja puolisataa millilitraa kannata sekottaa, vaikka kela ja filkka olisikin nestepinnan alla

8. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Kai se riippuu kui kauan kehittää... Roskanpoistot (ainakaan ICE) skannereilla ei toimi hopearakeiden kanssa ;). Ja varmaan ainakin se yläpään valotusvara jonkin verran kärsii? Mutta varmaan loivaakin saa jos sopivasti kehittää...

9. Vs: Rodinalilla kehittävät

oolraittis:) tattista taas vaihteeks :p

10. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Diaakin sillä on kehitetty 1+200 kaks tuntia. Miks ei sitten väriprosessin negaa?

11. Vs: Rodinalilla kehittävät

hehehe oli vähä tylsää ni koitin kehittää kodak portra 400 rodinalilla :D kyl siel jotain irtoo...

12. Vs: Rodinalilla kehittävät

Tänää tuli bronica huollosta ni pääsee tekee sarjaa! jes kivaahan noiden kanssa on lotrata=)

13. lautturi_

lautturi_ Member

962
    1
    18

mikä bronica sulla on?Onhan tuo mukavaa :) keskarin saaminen spiraalille on välillä tuskaista ;)

14. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Eikä oo. Helpompaa, kuin kino. Ei mene niin helposti vinoon.

Hommaa metallikierukat, siis sellaiset, jotka ladataan keskeltä ulospäin. Jätä se liimapaperi paikoilleen, siis se, jolla filmi on kiinni taustapaperissa,
    niin on jäykempi se pää ja helppo laittaa sinne keskelle jousen alle.

kapa

15. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Muovispiraaleillakin paljon helpompaa mun mielestä.. Menee ehkä alle 20 sekkaa yleensä. Kinolla joskus alkaa tahmaamaan loppupuolella.

16. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Öööh...? Siis se tarrapalanen? Mulle se tarra on yleenä se osa joka viimeiseksi siirtyy spiraalille. Vai erotatko ekaks koko filkan taustapaperista ja aloitat sitten toisesta päästä? Itse en tee näin ettei filkkaan kohdistuisi mistään ylimääräistä hankausta. Siirrän filmin spiraalille suoraan filmipuolasta. Se etu tietysti kääntämisellä olisi että silloin on enemmän valottamatonta filmiä alussa peukaloida kun kiinnittää spiraaliin. Mun systeemillä saa olla tosi varovainen kun eka valotettu ruutu on tosi lähellä, ettei mene ruttuun. Tai olen minä sen jo oppinut, mutta kuitenkin.

17. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Juuripa niin. Vaikea selittää, pitäisi nähdä, kuinka se menee. Rulla irti kokonaan, repäistään siitä liiman kohdalta. Nyt on filmi kädessä rullalla ja suojapaperi lattialla sykkyrällä. Sitten se liimasuikale sinne jousen alle keskelle ja kierrokset peukalon ja keskisormen avulla filmin reunaa liuttaen. Jotenkin noin. Täytyy olla tosi tarkkana, ettei ryppää sitä filmiä, tulee niitä "kuunsirppejä" kuviin. Tuon kun oppi, niin ei ollut ongelmia koskaan.

Muovispiraaleita en käyttänyt kuin Jobon systeemissä laakafilmeille. Inhosin Patersoneita ja vastaavia. Jossain vaiheessa aina jumittu. Täytyy pitää tosi puhtaina.

kapa

18. Vs: Rodinalilla kehittävät

Yksi juttu josta ei ole ollut puhetta filmin saamiseksi siististi metallikierukalle.

Jos käytät kostuketta aivan viimeisenä huuhteluna (jota lämpimästi suosittelen) niin PESE HYVIN NE KIERUKAT JOTKA ON OLLEET KOSTUKKEESSA. Metallikierukkaan jää ilmeisesti jotain jäämiä kostukkeesta ja kun yrität tunkea uutta filmiä kierukkaan niin jäämät aiheuttaa filkan perforoinnin pehmenemisen ja lopputulos on katastrofi.

Been there, done that etc.

19. Vs: Rodinalilla kehittävät

noniin! kävin eilen kehittämässä illalla kuvattua sarjaa.Yllätyyyys että mulla kävi puhelin soimaan(ylläri et unohin jättää sen pimiöstö) ja kävi vilkkuu iha hullunaa jotain "disko" valoja ja olin just laittaas filmiä spiraalille tungin paniikis jonnee kainaloo tyylii spiraalin:D...Mutta ihme ja kumma negatiiveistä tuli just eikä melkeen eikä valottunu yhtään:D huh! Joo mä oon aina tehny keskikoon filmissä sillai et avaan sen verran paperia et filmin pää tulee näkyvii ja sit ei muutaku rullailee ja lopuks paperit maaha.ikin ei o tullu mitn ryttyjä yms.

ei malttas lähtä töihi ku tekis miel rupee skannaileen=)