Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Värinegat testissä - kymppikuvat kunniaan!

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana kto, 12 Toukokuu 2023.

  1. kto

    kto Well-Known Member

    2 513
    92
    48
    Moi,

    Hinnat nousee ja valikoima pienenee - filmikuvaus alkaa olla aika kallista puuhaa...

    Vielä 2-3 vuotta sitten sain Fujin C200 kinofilmiä hintaan 6,90 euroa rulla ja pidin jäljestä niin paljon, että Ektar jäi syrjään. Näin jälkikäteen ajatellen, olisi pitänyt 40 rullan sijaan ostaa 400 ;)

    Ja nyt taitaa olla niin, että C200sta ei enää tule, mikä aiheutti lievän paniikin, vaikka vielä tämän vuoden pärjäänkin - oisko niitä vielä 15 rullaa jäljellä.

    Ajattelin kuitenkin selvittää vaihtoehtoja ja tein pikaisen testin. Ei tieteellinen, ei kovin vakava, mutta mulle riittävä, varsinkin kun tuloksissa oli johdonmukaisuutta.

    Eli kolme Canonin runkoa - 2 F-1stä ja T90, kaikissa vähän erilainen valonmittaus eli pientä hajontaa valotusarvoissa. Aina samaa objektiivia vaihtaen.
    Filmit Fotoykköseen, 18x23cm, varmaan "automaattiprintit" eli herran haltuun.
    Kaikki negat valottuivat todella hyvin eli ei tarvitse mittailla mitään tiheyksiä tms.

    Ja ne filmit olivat:

    Fujifilm C200
    Fujifilm 200
    Kodak Portra 160

    Olisi pitänyt ottaa vielä Ektarkin testiin, mutta luulin tietäväni, mitä se on. No, ensi kerralla sitten.

    Huhujen mukaan tämä "uusi" Fujin 200 on samaa, kuin Kodakin Gold 200.
    Hauskaa onkin, että "isossa kuvassa" se ja Portra olivat värisävyiltään samaan suuntaan, C200 erilainen. .

    Katsoimme kuvia kaverin kanssa ja valitsimme omat suosikit ekan 10 kuvan perusteella. Lopputulos oli:

    Fujifilm C200 - 6 osumaa ja 4 plussaa
    Fujifilm 200 - 3 osumaa
    Kodak Portra 160 - 11 osumaa

    Noi "plussat" oli mun merkinnät sillä idealla, että erilaisuudesta huolimatta oli vaikea päättää, kummasta pidin enemmän. Ja mulla oli tietenkin se etu, että tiesin, millaisessa valossa noi kuvat otettiin, aika kylmä huhtikuun valo.

    Trendit oli sellaiset, että C200 näytti hyvältä ja Portra oli "luonnollinen". Uusi 200 oli vähän mitä sattuu, usein "vihreä", kun C200 taas oli aika "magenta". Ilman vertailua voisi olla vaikeampi paikka. Enkä tietenkään tiedä mitä seuraavalla kehityskerralla tapahtuisi, onko labran profiilit tms. muuttuvia, yms.

    Joka tapauksessa, Portra 160 on mulle ihan ok vaihtoehto, kun C200 varasto loppuu. Ehkä jo aiemmin. Tuohon uuteen "Fujiin" en koske. Ektarin voisin vielä kesällä kuvata ja onhan Fujilla Japanissa Fujicolor 100, jota saa ainakin Saksasta.

    Että tällaista - lomakuvat on pelastettu!

    Terv. Kari

    PS.
    Sen verran vielä, että loppuun tein vertailun erilaisten 35 millisten välillä ja esiin tuli mielenkiintoisia eroja - esim. FDn vs. Angenieux. Se on sitten toisen jutun aihe, mutta oli hyvä valinta, että varsinaiseen vertailuun jokainen kuva otettiin samalla lasilla.
     

    Liitetyt tiedostot:

    zecan, HPFP, olliruotsala and 4 others like this.