Jos mä saan vinkata ja kriteereinä on riittoisuus , ei-pulveri ja säilyvyys? Koska Kodak voi kääntää takkia ihan koska vaan niin olisiko Ilfordin tueteperheestä[pdf] joku esim. ILFOTEC LC29 ILFOTEC LC29 is a high dilution developer giving economy and flexibility in use, it yields negatives with good grain and sharpness. With ILFOTEC LC29 there is a choice of dilution, 1+29, 1+19 and 1+9. Depending on the dilution chosen ILFOTEC LC29 can be used either one-shot or for greater economy be reused during a single working session. Itse käytän Kodakin D76 (kun sitä joskus aloin käyttää) joka on samaa kuin Ilfordin ID-11(jota pulvereista suosittelen).
LC29:lle olen yrittänyt liputtaa monesti. Voi olla ettei kauppiaalla (edes Telefotolla) ole hyllyssä, mutta maahantuojalla on. Tarkistin pari viikkoa sitten. Mulla on tilauksessa 2x250 ml.
Rustojen vinkkejä ja ohjeita vastaanotetaan mielellään, muttet ollu eilen onlainia lähelläkään...Täytynee koklaa jotain noista Ilfordeista.. Ihan mielenkiinnosta kyselin kun en oo ikuna muilla kehitelly... Iso kiitos kaikille osalistuneille.. Lisäyksiä: Vaikuttais toi pulveri jotensakkin hankalalta, lähinnä mittailut. Eikös noi pulverit oo sit siinä kun ne on kerran veteen sotkettu. Eikö se ole 1 kehitys ja sen jälkeen se pitää viedä jonnekin luonnonsuojelualueelle lintujen levähdyspaikalle akkujen mukana...Kätsympää hommaa toi nesteen kanssa pulaaminen kun mittaa 10 tai 20ml ja se on siinä...
mulla meni 2 purkkia rodinalia, ennen kuin kokeilin jotain muuta (en ole kehitellyt vasta kuin puolisen vuotta vilimejä). Nyt toi Ilfosol S tuntuu tosi hyvältä kehitteeltä varsinkin Ilfordin omille filmeille ja jopa Tmaxille!! Itse asiassa Ilford Pan F+ (ISO 50) kehitettynä Ilfosol S 1+14 suhteella antoi ihan "uuden ulottuvuuden" koko harrastukseen... ehkä juuri siksi, että se on niin kaukana rodinaalisotkuistani kuin vain olla voi... vai onko ?!
Varsin erillaisia. Rodinalilla jälki on niin terävää että päässä ritisee mutta hienoraekehitteet liuottaa raetta terävyyden kustannuksella.
Ne on hyviä säilyvyyden kannalta. Vaivana on yksi pimiöreisu enempi. esim. ID-11, jauhe säilyy vaikka hanskalokerossavaikka hurukauan. Siitä tehdään varastoliuos (jollainen esim. tmax on) sekottamalla 10l ämpärissä veteen. Saanti on 5l kehitettä joka pullotetaan ja joka säilyy sen 6kk korkki kiinni. noista puteleista sitten aina tehään ne kehityslitkut blandraamalla esim. 1+3 ja tuotokset viskataan mihin tmaxitkin. D76 pussukasta tehään gallona litkua eli 3.8l joka menee 3 kpl agfan 1.25l pulloja joista taas 600ml menee kahteen isoon satsin kehitykseen kaksi kertaa. minunlaiselleni helvetin neuroottiselle sällille on tärkeää että askeleet menee tasan ,)
Eli pidättäydymme rotinalissa Ja eikun metsästämään lisää, alkaa olla loppu. Eilen kehitin 5 kinorullaa samalla kun kattelin fudismatsia.
Kyl se vissiin on mentävä pikkuteemun perässä, tällainen perässähiihtäjä tekee mitä isot edellä..En mä kyllä jumiudu tohon Rodinaaliin vaan sen takia että joku sitä suitsuttaa. Kyllä se o muita koklattava, voi jäädä paitsi jostain jos niin ei tee. Tekemällä ja kattomalla se selviää. Teemu hei toi terävyyden kustannuksellaa: BUAHAHAHAHAH Sä puhut nyt kameraitseisarvokohkaajalle elämäntapa muovikameraihannoijalle...
Mä ajattelin että tota ILFOTEC LC29 vois hankkia Rodinaalin vierelle. Sillä ainaki sais ite kehitettyä SFX200:t.
Varmaan hyvä tarkentaa tässä että ID-11:sta ja D-76:sta saa myös pussukoissa joista tulee litra litkua.
Toinen asia on hinta. D76 3.8l: Hertell: Hinta: 18,50 EUR Telefoto: Hinta: 13.20 € Photoimpex: 6.50 e Vaikkei se niin pennin päälle olekkaan niin kyllä vituttaa maksaa paikalliseen kolminkertainen hinta. Tieto lisää tuskaa.
Järkyttäviä eroja... Muuten asematunnelin ja telefoton välilä kino ilfordin3200 ero on muistaakseni 4 € . Jos miettii käveltävää matkaa, niin onhan siinä järkyttävä ero..Tosin asematunneli on klo20 asti auki arkisin ja viikonloput auki sunnuntaita myöten joten siinä hinta ero. Toisaalta jos käy arkena ennen viittä ja fikassa on 2€ ylimääräistä niin voi käydä Molly Malonessa vetäsemässä Guinessin ja edelleen ollaan nollilla
Jos ostaa isomman satsin kerralla voi vetää lärvit ja ajaa vielä taksilla himaankin tai missä sitten yöpyykään
Kehittysköhän filkka Guinnesillä, olis aika Holgamainen prosessi: Tuopillinen Guinnesia + 1g metolia + 10 g natriumsulfiittia... YLLYTYSYLLYTYS....
Jostain luin kahvilla kehittämisestä, en nyt muista mistä, pitäsiköhän ottaa ja kuvata joku filkka ihan vain ja ainoastaan sitä kokeilua varten.
Kahvilla kehittäminen on wanha witsi. Sulje silmäsi ja visualisoi: Kävelet Mollyyn, tilaat Guinnesin. Otat paidan rintataskusta mingrip -pussin, avaat sen ja ravistat jauheen (1g metolia + 10 g natriumsulfiittia) tuoppiin. Avaat Holgan, otat 120-filkan ulos ja pudotat rullan tuoppiin. Äkkiä vetäiset mustan pipan päästäsi tuopin päälle. Hiljakseen huljuttelet ja tilaat Kilkennyn. Kilkennyn jälkeen tilaat toisen. Sitten viet Guinnestuopin pipoinen päivineen WC:hen. Sammutat valot, otat pipan pois tuopin päältä ja kaadat liemen pönttöön. Kuset tuoppiin ja huljuttelet 5 minuuttia. Käsien pesun yhteydessä annat pesuvesien valua tuoppiin. Tarkistat tuloksen. Hämmästyt?
Juu kokemusta Mollystä ja Guinnesistä ja Kilkennystä. Virtsalla kiinnittämisen idea perustuu erään tunnetun nettipersoonan, jonka nimeä en uskalla mainita, opetuksiin.