Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Rodinaali

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Gaylord Focker, 8 Kesäkuu 2006.

1. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Mul on Rodinaalia onneks kaks purkkia kaapissa. Ja nyt on kaappi täynnä myös kunnon kiinnitettä, kiitos vaan Osku. Ihmeen höperöö väkee täällä ku eivät tajua hyvän päälle. Jää kiinniteostot pariks vuodeks ainaki.

2. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36
    Ei voi kuin ihmetellä mistä Rodinal-addikteja sikiää... =D

Ja 5 litraa väkevää nestemäistä Hypamia (http://www.interfoto.fi/ilford/pdf/kemiat/hypam.pdf) maksaa Telefotossa 46 euroo, sillä kiinnittää 600 kinofilkkaa, mihinkään pulveriin viittis edes koskee. Tuollanen plänikkä muutaman (laiskan) m/v-kuvaajan kimpassa, eikä tartte koskaan kustannusmielessä murehtia onko kiinnite liian vanhaa.

3. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38
    Mulla on Rodinalia kolme purkkia jemmassa :D

4. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36
    Onhan se kätevää että gammelia nykyään saa myös muovilahnassa.

Gør godt on morgenen, efter dagens dont, under jakten, på fototuren, eller som apéritif.

skål!

5. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36
    Helillä kaks, juhaa:lla kolme. Nokittaako joku?

6. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63
    Mulla on myös tuota Oskun mainostamaa kiinnitettä, sitä ennen täytyy käyttää edelliset loppuun. Huomenna aloitetaan urakka. Pöydällä näyttäs olevan 6kpl rullafilkkaa ja 5kpl kinoa odottamssa kehitystä. Pitäs useammin kehitellä.

7. mulla on rotinaalia yksi tarvallinen ja yksi valkosessa muovipullossa.
    missä kohtaa meni vanhan ja uuden rodinalin raja, onko tuo valkosen pullon tavara jo sitä wanhaa?

8. jj

jj Member

310
    1
    16
    Minä en taida oikein pärjätä tässä nokituskisassa, kun kymmenen vuotta sitten ostettu pullo on kovin vajaaksi käymässä eikä yhtään avaamatonta ole varastossa. Just pari viikkoa sitten viimeksi käytin ja hyvin toimi, vaikka melkein jo huolestuin tilanteesta eli nesteen määrästä pullossa.

Tuossa Agfan lopetuksen alla funtsin että no hätä, en minä tuota tuotetta tule kaipaamaan, mutta nyt jo on vähän toinen ääni kellossa. Jotain vastaavaa täytyy kyllä saada tilalle kun pullo loppuu, sen verran rapeaa on kyllä tuo rae kun kaikki osuu kohdilleen.

9. eikös tuota ole vielä esim. hertellissä ihan hylly tavaranakin.

10. Ja eikös jossain saksanmaalla ole ihan samaa tavaraa, eri nimikkeellä? siis feikkirodinaalia? Mä en siis tiedä mutta juttua olen joskus kuullut.

11. No on on. Ei se Rodinaali mihinkään lopu.

Tuossa sitä minullakin on saksasta hommattuna nimellä Calbe R 09. Kuulemma sitä "aitoa" ja alkuperäistä tavaraa perinteisen reseptin mukaan.

Aivan samanlaista jälkeä tekee mutta laimennussuhteet on aavistuksen toisenlaiset.

12. kto

kto Well-Known Member

2 604
    103
    63
    EDIT: juk ehtikin, kertaus on opintojen äiti

Adolux APH09, esim. Fotoimpexistä, 11.90 € litra. Eikä ole edes feikki, vaan itäpuolella Saksaa Calbe teki "aitoa" Rodinalia reseptillä, joka on lähempänä alkuperäistä, kuin Agfaphoton viimeisimmät. Adolux lienee juuri tuota Calben valmistamaa. Sekoitussuhde hieman eri kuin Agfaphoton Rodinalissa, mutta jälki hyvin pitkälle samanlaista.

Mainitaan nyt vielä kerran, että Agfan värikemia ja minilabbistuotannon ostanut yritys on ilmeisesti tuomassa markkinoille myös osan Agfaphoton m/v-kemioista, Rodinal mukaan lukien. Mutta tuodaanko Suomeen?

http://www.silverprint.co.uk/chem15.html

13. Pannaas tähän jatkoksi kuulu sitten ketjuun tai ei..Ittepähän aloitinkin tän....
    JAAAAAHAAAS !!! Vaikka Rodinaalia vielä onkin, joskaan ei nokitettavaksi asti, ostin piruttani kokeeksi TMax Kodak Professional kehitettä. Juu ei tietenkään Rodinaalin veroista, sillähän saa paskastakin kultaa ja rakeista sellaista... Mutta toi riittoisuus on hivenen eri luokkaa, nimittäin sekoitus suhde on 1+4 sama kuin kiinnitteessä. Kiinnitettä voin käyttää useammassa filmissä. Entäs tämä nimenomainen kehite tai kehitteet ylipäätään ?? Onko kokemuksia useasta filkasta ja samasta kehitysliuoksesta.. Eihän tää mäksanu kuin parikymppiä mut silti olis typerää heittää mäjelle jos pystyy uitteluaikaa pidentämällä uusiokäyttämään.

14. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38
    Siinä purkin kylessä on ohjeet. Ulkomuistista sillä litran satsilla 1+4 vahvusena saa kehitettyä 12 filkaa jos ei prässää. Jokaisen neljän filmin jälkeen kehitysaikaa kasvatetaan minuutti. Säilyvyys käyttöliuoksena lukee myös purkin kyljessä. Nämä ulkomuistista.

15. motris

motris Well-Known Member

4 928
    785
    113
    Men jo. juhaa ehti

16. Säilyvyys näyttäis olevan seoksena 6kk. No mites jos teen normi Rodinaali 1+50 voiko sitä turauttaa kahteen filkkaan..

17. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38
    se on one-shot kehite eli ei.

18. :( Tuli paha mieli...
    Kun oot rusto noissa filmihommissa, niin paappa mulle joku suositus jostain kehitteestä mitä vaikka itse suosit Rodinaalin lisäksi...Ajattelin koklailla muitakin...

19. Jimi

Jimi Member

85
    0
    6
    Neljä korkkamatonta plus juuri korkattu...

20. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48
    Itse en tekis noin. Ei se kehite kulu kuitenkaan niin tasaisesti, että se minuutin lisäys tasaisi tilanteen...kokemusta on tuon vuoksi pilalle menneistä filmeistä.

Itse tekisin niin, että ensin 1+4 satsi -- kehitä, ota kehite talteen. Seuraavalla kerralla ota kehitteestä osa pois ja korvaa se tuoreella kehitteellä. Kehitä, ota kehite talteen. Seuraavalla kerralla taas ota osa kehitteestä pois ja laita tuoretta tilalle... jne. jne. Tuolla menetelmällä kehite on aina saman vahvuista ja ajat pysyy paremmin hallinnassa. Itse kierrätän tuolla tavalla filmikiinnitteen (6dl litkua josta vaihdan aina 1 dl tuoreeseen kiinnitteeseen / per rulla joka kehityksen yhteydessä -- eli kiinnite on aina saman vahvuista vaikka se onkin "käytettyä").

EDIT: Niin tässä puhuttiin kait jostain t-max litkusta. Ei rodinalista.