terve nyt ois 8 päivä tämmönen homma edessä ja vinkkejä otan enemmän ku mielellään vastaan . kalustona on canon eos 20d + ef 17-40 eli tuolla pitäs pärjätä . itellä tuli tässä nyt ekana semmonen ongelma että perskule ku ei oo tuota kunnon salamaa ja tuolla kameran omalla ei varmaan tee tuossa tilanteessa mitään eli pitää vaan iso luku nostaa tappiin jos meinaa olla hämärää . seku nyt kyselen mutta eihän tämä niin totista hommaa ole mutta ois kiva saada jotaki vinkkejä ...........
Lainaat salaman jostain muuten pilaat kuvat. (maksat vaikka 20e kaverille lainasta ja otat rahan vauvan äidiltä, kato ristiäiskuvia ei uusiksi oteta) Kysyt "tilaajalta" keskustelun muodossa mistä kohdista pitää ainakin olla kuva, ja kirjoita kuvauslista itsellesi (unohtuuhan sen kohdat mutta on ainakin runko). Ota keikka työkeikkana niin onnistuu paremmin, kun töissähän ollaan valppaan ,) Ristiäisiä en ole kuvannut mutta häissä on aina samat pakolliset. isi tuo morsmaikun, parinvaihto, (tahdon), sormuksen vaihto, lähtö alttarilta, riisin heitto, kakun leikkuu, häävalssi ja kimpunheitto. Noiden pohjalta koita miettiä omaan sovellukseen. Salama on siis pakollinen ja siihen liittyen jos pystyy kuvaamaan 70% osaamisella niin hyvin pitäisi mennä. Keikalla tuskin jatkuvasti venyy lähelle sadan prossan osaamisia, ns. kokeiluja ja vaikeita kikkakolmosia. Perussettiä vaan ei rahvas katso kun omaa ilmettään ja kaksoisleukaansa. Tsemppiä, Juha
joo onneksi tämä on sukulais keikka oon kyllä aika epävarmassa tilassa tuon salaman kans ei oo oikeen tuttavilla moisia kapistuksia koitan kyllä vielä kyllä se tästä ......
Oisit eilen kirjottanut niin olisin voinut salamat lainata, mutta nyt ne on jo mun mukana etelä-suomessa. Tosin voi olla että tuun 8. päivään mennessä takaisin Rovaniemelle. Ilmottelen vaikka sitte lähempänä, jos tuun ennen 8. päivää.
Sukulaiskeikat tappaa harrastuksen ,D Eikös tällä foorumilla ole rovaniemeltä canonistejä, salamaa lainaamaan? ps. muista että työkeikoissa ja kaikenlaisessa myynnissä sukulaisilta otetaan sitten tuplahinta!
..mitenkäs se menikään.. jos persereijäksi alkaa niin nussitaan. ..eikun se olikin että "jos lampaaksi alkaa niin keritään" ,)
Suurin piirtein noin. Onneksi yleensä palkaksi saa safkat ja sit ryyppyjuhlapäivinä ei tartte itse ostaa viinoja. Et onhan tossa toikin puoli, onneksi yleensä suorat kulut katetaan (filmi yms).
Itse muutaman sukulaisten/tuttavien ristiäiset kuvanneena tässä muutama vinkki: 1) Jos tapahtuma kirkossa, ei salaman heijastusta voi käyttää kaukana olevan katon takia. Eli suoraa salamaa joutuu käyttämään, toki sitä kannattaa yrittää pehmentää jos keinoja käytössä. Jos paikka on valoisa, saattaa homma onnistua ilman salamaakin (ruuvaa ISOa isommalle). 2) Itse tapahtuman nopeus riippuu papista aika paljon, jotkut jaarittelevat toisten pärskiessä vettä samantein. Eli jos mahdollista, kysele papilta ennen tapahtumaa mikä on meininki, jos ei onnistu niin ole koko ajan valmiina. 3) Ota kuvia toimituksen aikana suurin piirtein koko ajan, näin tulee kuvattua tapahtuma suhteellisen varmasti 4) 17-40 mm on aika lyhyt lasi tuohon hommaan, joudut menemään papin syliin jotta saat isoja kuvia. Itse paukutin viimeksi 28-300:lla vastaavassa tilanteessa, sai välistä istuskella penkissäkin eikä tarvinnut koko ajan juosta. 5) Ota kuvia myös yleisöstä, näin hekin tuntevat olevansa osallisia juhlassa. 6) Kun nimeäminen on tehty, ovat vuorossa "viralliset" kastajaiskuvat. Etsi joku rauhallinen tausta paikalla ja kuvaa sen edessä. Kansaa saa tässä vaiheessa hiukan herätellä, yleensä tuossa vaiheessa tuntuu olevan aika vakavaa porukkaa vaikka ei hautajaisissa ollakkaan... 7) Valkotasapaino voi olla hankala asettaa, itse kuvaan raakana niin saa helpommin haettua jälkikäsittelyssä. 8) Vesi on kai tapana heittää katolle lopuksi, tämä kannattaa yrittää kuvata 9) Tilaisuuden jälkeen on sitten se pakollinen seurustelutilaisuus, sielläkin saattaa olla aihetta muutama kuva ottaa... 10) Selvitä ennen tilaisuutta jos mahdollista onko seremonian aikana odotettavissa esityksiä tms. Jos on niin ota tämä huomioon kuvaussuunnitelmassa. Ei se sen kummempi tapahtuma ole kuin muutkaan kuvata, asiat tapahtuvat vain kerran ja suhteellisen nopeasti eli tarkkana kuin porkkana kun on niin operaation kulminaatiopisteet saattavat tallentua kennollekkin Asiaa helpottaa (tai hankaloittaa, näkökannasta riippuen) se, että kyseessä on sukulaiskeikka. Toisaalta ei ole pakko saada ammattilaisen tasoisia tuloksia mutta jos tulokset eivät niitä ole, palautettakin tulee sitten helpommin ja/tai ankarammin.
17-40 on asiallinen kakkula 20d:n nokalla, mutta melkeimpä vaatii ulkoista salamia täytteeksi näin talviaikana. Jos käytät kameran omaa tuikkua, muista, että ainakin vastavalosuoja kiinnitettynä tulee pahat varjot n. 1/4 osaan kuvasta. Taitaa varjostaa ilmankin vv:tä(?). Kannattaa kokeilla etukäteen. Jos valaistus on suht' tasaväristä käyttäisin salamaa vain täytteenä (päin pläsiä tai heijastettuna) käyttäen ISOja 400-1600. Jos kovin eriväristä vallitseva valaistus niin enemmän salamaa. Syvyysterävyyttä riittää hyvin, kun valitsee aukoksi tuolla laajiksella 4-5.6. Joulukuvistani tuli osasta huikean näköisiä yhtäaikaa eriväristen loisteputkien, energiansäästölamppujen, hehkulamppujen ja ruskean katon kautta heijastetun salaman valaisemina.
Toimi taiteilijana ja pyydä kohteet ikkunan lähelle kauniiseen luonnonvaloon ja kuvaa persoonallisempia luonnonvalokuvia. Hae kuviin fiilis ihmisistä ja heidän persoonasta ja katsele miltä valo etsimessä näyttää, sovella ja kokeile erilaisia valon suuntia. Salama tappaa kuvista luonnollisuuden ja tekee muovista dokumenttiä, jos sitä ei voi viedä tarpeeksi sivulle ja ylös. lisäillä diffusiota tms. Salama heijastettuna esim katon kautta, synnyttää aika pliisun valon helpolla. Salamalla kuvaaminen vaatii taitoa ja harjoittelua ennakkoon, sekä sopivaa kalustoa. Suora salama ja varjottomat naamat on harvoin siedettävää lopputuloksessa.. Kysymys kuuluu mitä on tavoite kuvata hyvää fiilistä, vai vaan kuvia joita halutaan tallettaa albumiin juhlista ja pääasiassa tutuista ihmisistä. Itse valitsisin tunnelman ja luonnonvalon. Makuasioita toki, olkoon tuo minun ehdotukseni.. Tosin Rovaniemi on niin pohjoisessa, että voi käydä aurinko jo mailleen kun juhlaa pidetään, tuon tarkastaisin!
Muutamat ristiäiset ja häät kuvasin melkein pelkästään 35mm 1,4 tai 50mm 1,4 lasilla, jolla sinänsä itse pärjäsin hyvin. Maalaiskirkot tuppaavat olla sen verran pimeitä talviaikaan että täydelläaukolla melkein kokoajan, hallitsevassa valossa. Mitään pönötyskuvia en kylläkään hakenut. Että voi sanoa että ilman salamaa ei 4,0 lasilla tee juuri mitään.
no tuota minä en usko että sillä ei tee tuossa 20d ssä mitään eikai nuo niin synkkiä paikkoja oo missä kastetaan ......
Kyllä ne melkein ovat. Nelisatasella kun ampuu aukon ollessa 1.4-2.8 niin tahtoo salaman ja vallitsevan ero nousta väkisin 2 aukkoa kovemmaksi.
Totta mutta harvoin sitä itse saa päättää. Morsmaikku tai tässä Äitimammanen haluaa tod.näk. enempi juuri niitä terveisiä teneriffalta albumikuvia ja antaa pitkän taiteellisuudelle. Vaarana on jos ottaa taidekuvia että Eno-Paulin kuvat on sittenkin parempia... mutta tässähän se ei haittaa kun ei rahaakaan olla saamassa.
Salama on must, jos sulla on vaan 17-40 4, mutta koita ostaa tai lainata jostain vaikka 50 1.8. Minä ainakin ottaisin paljon ennemmin 50-millisen kirkolliseen sisäkuvaukseen, kun kehnovalovoimaisen laajistsuumin. Ja jos lainaat salamaa, niin harjoittele ja säätele salaman tehoa. Salama tappaa tunnelmaa, jos sitä käytetään tylysti. Yleensä siis liian kovalla.
kyllä nyt arvon neidit on muistettava että vaikka 50/1.4 tai 35/1.4 pystyy kuvaamaan kirkossa niin suljinajan on oltava jotain muuta kuin 1/30 ja 1.4ssa on 1.4n syväterävyys johon on sitten saatava oleellinen, vaikka asiat teoriassa saattavat onnatakkin niin onnaako ne ensimmäisellä kirkkokeikalla ja kuvien luovutuksessa kuviin ei mieleellään kuulu ääni (herrasmiehet ei selittele). mitä pimeämpää niin sitä paskempia kuvia, koska sitä valoa on jostain revittävä, eikä se aina ole kaunista. taidepläjäykset on erikseen mutta niitä voi ottaa omaksi ilokseen. vauva kastetaan vain kerran eikä niitä kuvia enää ikinä uusiksi oteta ja kuvat on käsittääkseni tässä täysin vilperin vastuulla. varman päälle
Näillä näkymin tuun Rovaniemelle perjantai iltapäivästä, eli ehtisin salaman lainaamaan. Jos tarvit niin voin lainata vaikka Tokinan 28-70mm f:2,8 objektiivia myös, sillä vois hyvinkin olla käyttöä tilaisuudessa. Soittelen vaikka, kun tiedän tarkemman ajan.