Jotenkin tässäkin kuvassa on aika paljon sellaista missä ei tapahdu - lähinnä tuo etuoikean katu on visuaalisesti kauhean voimakas kun muualla kuvassa on ties mitä kilkettä ja se vähän varastaa liikaa huomiota ja tipauttaa katseen ulos kuvasta. Ja ikävä kyllä myöskin tähän kuvaan on vaikea sukeltaa - neljä ihmistä ja pari samanmoista kaukana taustalla - torivilinä ottaa ja puuttuu... Jatkuu...
Mistä ihmeestä se kuvaan tulisi, jos sitä ei ole. Idehan taisi olla ottaa kuva elämästä Tampereella, eikä maksimaalisesta, ideaalisesta torielämäfantasiasta. Tätä on torielämä tamperelaisella kävelykadulla. Piste. Jos sinne ei tee mieli sukeltaa, se ei ole dokumentaarisen kuvan vika.
Hyvä pointti - ainut vaan, että meni kenties hieman huti: koitin lähinnä sanoa kauniisti sen, että kuva on tylsä. Paitsi, ettei siinä ole torielämää niin ei siinä oikein ole muutakaan elämää - kuva voi kyllä olla dokumentaarinen, mutta se mitä kutsut "ideaksi" loistaa poissaolollaan tästä ruudusta :|
Miksi? No lonkalta tai ei mutta kyllä muhun iskee enemmän sellaiset katukuvatukset missä on joku muukin jippo kun lonkalta ammuttu. Eli kuva perustuu juuri siihen ratkaisevaan hetkeen tai tapahtumaan. Tai sitten kuva vaan on sommittelultaan kaunis katsoa. Noista streetfotoista kun jauhetaan niin tässä tapauksessa näen kadun mutta en kuvaa.. Ei ole kovin mielenkiintoista katsoa ohi käveleviä ihmisiä. Sen lisäksi tästä puuttuu yksi mielestäni tärkeä elementti tälläisissä kuvissa, uskallus mennä lähelle.
Samaa mieltä. Olen yleensä hieman ihmetellyt koko touhua, kun jotkut on niin vastaan sitä, että ei saa rajata eikä kuvata ravvia eikä muokata jne jne... noh - näitä on jälkeenpäin rajattu ja sävyjä käsitelty, mutta kuva on silti se joka ratkaisee. Joo.. tosin, tässä se ei kyllä ollut varsinaisesti uskalluksesta kiinni. Oikeastaan se viimeinen bussikuva oli ainoa, jossa meinasi mennä pupu pöksyyn. Pentaxin suljinääni on melkoinen ja siinä istuin selkä menosuuntaan siten, että koko peräosan matkustajat olivat minuun kasvotusten. Myös vieressä istui joku mies, kamera oli laukun päällä joka oli sylissä. Silloin kyllä vähän jännitti.. täytyy tehdä se joskus uudestaan Noh, minusta se on erittäin mielenkiintoista!!
Taas mä esitin asiani kehnosti. Ohi kävelevien ihmisten seuraaminen on mielenkiintoista mutta tässä kuvassa se ei näytä mielenkiintoiselta.. Kun löydän hyvän paikan ja saan siitä jonkun kuvausidean voin jököttää siinä tunnin ja odottaa että saan tarpeeksi sellaisia elementtejä näkyviin samaan aikaan mitä suunnittelin. Tavallaan suunniteltuja katukuvia, se on taas eri juttu tuleeko sitä tilannetta koskaan. Vai ehtiikö joku soittaa poliisille oudosta hiipparista joka seisoo tuntitolkulla kadunkulmassa kamera kädessä Toi Lahdessa napattu katusoittajakuva on hyvä esimerkki mun puoliksi suunnitellusta kuvasta..
Ihan mainio kuva, sopivan rugged. Tuos toisel puolel katua on pari kertaa ollu kolme nuorta poikaa soittelemassa 'fonilla tms joululauluja mut oon sattunu kohdalle vasta sellaseen aikaan tyokiireiden takia et on ollu way liian pimeeta eika salamaa mukana (tosin ei olis tod nak nayttany kivalta salamalla).