Viittiskö joku suositella hyviä kirjoja mv-filmin kehityksestä/pimiötyöskentelystä yleensä. En ole kehittänyt koskaan mitään mutta kyllästyin digitaaliseen maailmaan ja ajattelin suunnata takaisin filmipuolelle.
Vs: MV-filmin kehitys??? Langfordin Basic photographyssä on muistaakseni tuokin asia ihan kattavasti. Advanced photographyssä on ehkä jotain lisää, en nyt suorilta muista.
Vs: MV-filmin kehitys??? Ihan alkeisiin piisaa ylipäänsä melkein mikä tahansa kirja, eiköhän pienimmästäkin kirjastosta jokin löydy ihan kotoisalla suomen kielellä - katso sellainen joka on itsestäsi mielenkiintoisen näköinen jotta sitä jaksaa lukea. Aihe on laaja ja kaikenlaisia koulukuntaeroja on liikaakin. Toisaalta onnistuneiden tulosten saaminen on helppoa, niin yksityiskohtia ehtii sitten myöhemmin arvioida itse, kunhan ihan vaan jostakin lähtee liikkeelle.
Vs: MV-filmin kehitys??? Jos enkku sujuu niin tuossa on ihan ok ohjeistus: http://aop.thepublicbroadcast.com/2009/06/07/episode-23-developing-film/ Jos suomi ja savo sujuu niin: http://www.uiah.fi/virtu/materiaalit/valokuvaus/kehitys_tarvikkeet.html Sen verran voin tömäkällä 12kk kokemuksella sanoa, että vaikein juttu alussa on saada se perhanan filmi kierrettyä kelalle kehitystä varten. Sitten kun se onnistuu niin alkaa miettimään, että mitä varten pitää istua pimeässä. Osta halpa pimeäpussi (changing bag) niin koko homman voi hoitaa päivänvalossa. Filkan kehittäminen on sekä helppoa että mukavaa puuhaa. Ymmärrän taiteilijoita ja käsityöläisiä joiden mielestä se on tylsää, mutta nykymaailma on täynnä ihmisiä, joiden työ on pelkkää tietokonetta aamusta iltaan. Meille käsityö on lahja taivaasta ja photoshop on syvältä.
Vs: MV-filmin kehitys??? Minen oo kokeillu, mutta jotku sanoo, että kädet voi hikoilla, ainakin jos on kovin perspiroivaa sorttia, ja sitte tulee ongelmia.
Vs: MV-filmin kehitys??? Jos ihan klassisia todellisia alan perusteoksia haetaan, niin heti miljardit pisteet kirjalle: Feininger: Successful Photography Siitä mainio jo muinainen teos, että tässä hoidetaan samantein kameroiden toiminta, optiikan perusteet, pimiöhommat että varsinainen valokuvaaminen sinällään sommitteluineen sun muineen.
Vs: MV-filmin kehitys??? Ei alkuun pääseminen vaadi mitään kirjallisuuden klassikoita. Ensin etsitään simppelit ohjeet ja aletaan noudattamaan niitä. Sitten kun perushommat on hanskassa, niin sitten lähdetään kokeilemaan jotain uutta. http://kamerat.tky.fi/cms/index.php?page=mv_opas http://www.ilfordphoto.com/applications/download.asp?n=386 Ja eikun kehittämään.
Vs: MV-filmin kehitys??? Alussa on (ja muutenkin) on hyvä pysyä yhdessä filmi/kehite -yhdistelmässä ja oppia perusteellisesti käyttämään sitä. Siihen oppimiseen kuuluu työn vakiointi. Jos joku menee pipariksi ei voi yksinkertaisesti tietää mistä on kyse, ellei prosessi toistu joka kerta samanlaisena. Lukemattomien oppaiden ja nettikirjoitusten valossa voi helposti ajatella että tuo ja tuo yhdistelmä olisi erityisen hieno ja erikoinen. Ja niin voi ollakin aina kunkin kuvausaiheen ja tavoitteiden saavuttamiseksi. Väitän kuitenkin, että legendaarisilla perusyhdistelmillä saa huolellisella työskentelyllä loistavaa jälkeä. Joka tapauksessa filmin ja kehitteen kanssa puljaaminen on parhaimmillaan hyvin mielenkiintoista ja valovuoden päässä digipuuhastelusta.
Vs: MV-filmin kehitys??? laita mulle yskärillä posti(katu) osoitteesi niin laitan ilman velotusta tutoriaalimonisteen, siinä on kaikki olennaninen filkan valotuksesta, kehityksestä ja skannauksesta. terv JW
Vs: MV-filmin kehitys??? Mä kaipailisin kanssa jotain kirjaa filminkehityksestä. Jotain pidemmälle menevää. Perusteista on jo jonkinlainen käsitys 100:n rullan kokemuksella. Onko raadilla käsitystä esim Anchellin Film Developing Cookbookista? http://www.amazon.co.uk/Film-Developing ... 852&sr=1-2"]http://www.amazon.co.uk/Film-Developing-Cookbook-Vol-Darkroom/dp/0240802772/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=books&qid=1262346852&sr=1-2
Vs: MV-filmin kehitys??? Apug.orgista löytyy myös tietoa aika pitkälle jos jaksaa netistä lueskella ja selailla. Onhan tietysti oikea kirja vähän eri. Näitä mustavalkofilmien perusteoksiahan on mm. Way Beyond Monochrome, joka voisi olla aika kova. Taitaa vaan olla loppuunmyyty.
Vs: MV-filmin kehitys??? Way Beyond Monochrome on tosiaan loppuunmyyty. Kirjoittaja juuri ihmetteli Apugissa kuinka 4000 kirjaa näinkin eksoottisesta aiheesta oli mennyt kaupaksi. Hän lupasi myös tehdä uuden version kirjasta.
Vs: MV-filmin kehitys??? Tuosta Way beyond monocromesta on tulossa uusi laajennettu ja parannettu versio tässä keväällä. Ainakin omalla ostoslistallani tuo on kyllä aivan kärkipäässä. Tuo vanha versio on hankala löytää ja löytyessäänkin sikahintainen. Edit: jahas, olin hitaampi
Vs: MV-filmin kehitys??? ISO KIITOS kaikille jotka vaivautuivat auttamaan!!!! Filmien kehittäminen on ollut ajatuksena jo kymmenisen vuotta mutta hidas kun on niin aloittaminen vie aina aikaa...
Vs: MV-filmin kehitys??? Mä voin myydä vanhan version tyypilliseen kauppahintaan jota näistä harvinaisuuksista pyydetään
Vs: MV-filmin kehitys??? Tässä olisi erään kuvaajan sivut. Hän käyttää ilmeisesti kaikenlaisissa kuvauksissa Tri-X + Acufine -yhdistelmää kuvatessaan ISO 800 -asetuksella Jerry Gay - Photography is the Language of Our Soul Minusta on hyvä erottaa käsite "push" eli suuremman herkkyyslukeman käyttäminen ja kehittäminen niin että kontrasti kasvaa erotuksena siitä että otetaan käyttöön filmin maximiherkkyys ja kehitetään sen mukaan. Oma kokemukseni esim. Tri-X:stä on 40 vuoden käytön jalkeen, että sen todellinen herkkyys on luokkaa ISO 200-250 ja keinovalossa vielä alhaisempi (tämä ero on voinut toki muuttua uusimman tyypin myötä - en ole ajatellut asiaa). Ilfordin edustaja on ilmoittanut HP5plussan todellisen herkkyyden Microphenillä kehitettynä olevan maksimissaan ISO 500 (esim. ID11 ISO 250 - 320). Yli tuon ISO 500 käyttäminen on push-kehittämistä eli rääkkäämistä, eikä sävyalue tule säilymään yhtä laajana. Suomenlinna-kuvia kuvatessani TXP:llä (ISO 320) ISO 800 mukaan ja kehittäessäni vastaavasti D-76 1:1 ilmeni jälleen kiitollinen efekti. Marraskuisena pirun kylmänä yönä pimeässä (ei vielä lunta maassa, jolloin Suomenlinnassa on oikeasti synkkää) kuvatuissa ruuduissa voisivat huippuvalot helposti palaa puhki, mutta näin ei käynyt, vaan kehittyminen edistyi tiettyyn vaiheeseen ja pysähtyi ehkä siksi että liikuttaminen kehittäessä oli hyvin maltillista - lähes semi-standia. Samanlaista konstia käyttävät varmasti monet kameralaukkulaisetkin, jotka kehittävät standina tunnin ilman liikuttelua. Mutta samaa keinoa käytettiin myös 50-60 vuotta sitten mm. tehdaskuvauksissa, joissa esim. ison paperikoneen valaisemisesta ei ollut toivoakaan ja suurista ikkunoista paistoi filmin toistokyvyn kannalta liian kirkas valo. Laaka kehitykseen ja kehitettä juuri sen verran, että se peittää emulsiopuolen ja kehite kuluu kirkkaiden kohtien kehittyessä, eikä liikuttamisen puutteen vuoksi korvaudu uudella, tuoreella kehitteellä. Näin varjokohdat kehittyvät suhteellisesti enemmän ja kohteen dynamikka kompressoituu filmille siedettävälle tasolle (vrt. esim. Dolby C tai S tai dbx kohinan poistossa analogisen äänentoiston aikaan).
Vs: MV-filmin kehitys??? Perusohjeet mv-negakehitykselle: http://www.silverlight.co.uk/tutorials/basicpf/filmdev.html Noilla ohjeilla mä oon omani tehnyt. Kehitysaikoja eri kehitteille ja filmeille (viitteellisiä) löytää esim: B&W Film Developing Times | The Massive Dev Chart Kantsii ostaa jotain peruskehitettä, esim. Kodak D76, fixeriksi vaikka Agefixiä (halpaa) ja loppupesua varten vaikka Ilfotolia (ei jää roskia tai kuivumisjälkiä filmiin). Mitta-astioita saa jostain ihan perus sekatavarakaupasta jos ei halua ostaa kallista. Pienempiä määriä varten apteekista saa 10ml mittaruiskuja. Kantsii ostaa pitkä neulanvarsi (10cm) lisäksi, joidenkin purkkien suuaukot ovat liian ahtaita itse ruiskulle. Akateemisestä kirjakaupasta saa klipsuja, jonka voi vaikka rautalangalla ripustaa jonnekin päin vessaa, ja toisen kilpsun filmin alapäähän, jolloin filmi pysyy suorana kuivuessaan. Lämpömittarin, kehitystankin ja spiraalin (mieluiten muovinen aloittelijoille) ostaisin ihan kunnollisena.
Vs: MV-filmin kehitys??? On kokemusta. Suosittelen. Itse kehityspuoleen tuossa ei kauheasti tietenkään paneuduta - mutta kerrotaan kaikki oleelliset agitoinnin vaikutuksesta jne. Mutta eri tyyppisten kehitteiden ominaisuuksiin, niiden resepteihin, toimintatapoihin, ..... tietoa löytyy valtavasti. Eräänlainen mv-kehittäjän perusteos joka kuuluu hyllyyn.
Vs: MV-filmin kehitys??? Yksinkertaisimmillaan homma on selitetty vaikka tuolla: http://kamerat.tky.fi/cms/index.php?page=mv_opas Kuten ihmemies sanoikin niin ko. litkut ja filmiksi vaikka tri-x ja ihan varmasti homma lähtee hyvin käyntiin. Miljoona muuta vaihtoehtoa toimii myös mutta joku pitää valita.
Vs: MV-filmin kehitys??? Tosin Tmaxissa on vähemmän raetta, joten shokki digistä filmiin siirtymisessä ei ole ehkä yhtä karmaiseva ;D Tmax 400:sta saa vaikka Anttilasta hintaan 5e/rulla, trixiä joutunee suomalaisista kaupoista jo hieman metsästämään.