Aloin vihdoinkin skannaamaan ottamiani 6x6 negoja ja dioja ja huomasin että monet ovat epätarkkoja. Vähän taustaa: Runko: Hasselblad 500C/M Etsin: PM45 Täyhystyslasi: Ei tietoa, mutta keskellä on risti. Perä: A12 2kpl Objektiivit: CF 50 FLE, CFi 120, CF 180 Tekniikka: Aina jalustalla, aina mirror-lockup, aina lankalaukaisimella. Huomasin että tarkennusalue on lähestulkoon AINA liian takana. Eli jos tarkennan ihmisen silmiä, korvat ovat tarkkoja, silmät ei. Olen kuvannut monella eri objektiivilla ja tulos on aina sama eli olen varma siitä että vika ei ole objektiiveissä. Aluksi käytin WLF ja looppia ja sama tulos eli vika ei ole PM45. Jäljelle jää Runko, Kasetit ja Tarkennuslasi. Joku näistä on siis syypää epätarkuuteen. Onko kenelläkään kokemuksia tai ideoita miten tarkistaa missä mättää? Kiitos etukäteen!
Vs: Epätarkkaa jälkeä Hasselblad 500C/M:illa, ideoita? Voipihan se tähyslasi olla hiukka pielessäkin jostain kohtaa, vaikka sen asento. Sillähän periaatteessa pitäis pystyä kuitenkin kalibroimaan ton tarkennuksen, olkoot kasetit ja rungot miten vaan (jos virhe on aina samanlainen).
Vs: Epätarkkaa jälkeä Hasselblad 500C/M:illa, ideoita? Filmiporttiin jotain mattakamaa, vaikka filmitaskua ja testaamaan, onko filmitasolla tarkka kun on tähyslasilla tarkka...
Vs: Epätarkkaa jälkeä Hasselblad 500C/M:illa, ideoita? Oletko huomannut että ladatessa filkka täytyy mennä tuon kulmassa olevan väkäsen ali, sitten kun kasetin sisäosa on paikallaan, vapauttaa lukitus tuon väkäsen. jos on mennyt väkäsen päältä, painaa kyllä filmin liian eteen ja tulee takaskarppeja ruutuja. Saman kämmin teki aikanaan Tekniikan Maailman testaaja ja väitti että hasseli tekee epäskarppia...
Vs: Epätarkkaa jälkeä Hasselblad 500C/M:illa, ideoita? mä syytin opikoiden ergonomiaa mutta sattoi olla tuo vatasen mainitsema kämmi mullakin. ei tullu mieleen että kun oon osannu mamiyaan, pentaxiin.. ja jopa kieviin filkan laittaa niin että hasselissa pitäs homma erikseen opetella.. ..mutta tilastomatemaattinen totuus oli että hasselikuvista 2/10 oli skarppeja kun muilla 8/10 oli skarppeja.
Vs: Epätarkkaa jälkeä Hasselblad 500C/M:illa, ideoita? Juu, väkäsen ali olen syöttänyt filmin eli sekään ei taida olla syy tähän... Tää on kyl aikamoinen mysteeri. Pitänee jatkaa testaamista =)
Vs: Epätarkkaa jälkeä Hasselblad 500C/M:illa, ideoita? Häikkää joko tähyslasin tai peilin kanssa, veikkaisin.
Vs: Epätarkkaa jälkeä Hasselblad 500C/M:illa, ideoita? ...tai runkopaksuus pielessä. Piankos huolto nuo tarkistaa.
Vs: Epätarkkaa jälkeä Hasselblad 500C/M:illa, ideoita? sanoisin sitten että tähyslasi raamissaan on liikkunut, ei se runkopaksuus mihinkään itsestään ala muuttumaan.
Vs: Epätarkkaa jälkeä Hasselblad 500C/M:illa, ideoita? Ääretöntesti voi myös paljastaa jotain, en sitten tiedä mitä, mutta veivaa linssi äärettömään ja katsele vaikka ikkunasta kameran läpi jotain kaukaisia savupiippuja tai lipputankoja. Niiden kuuiuisi silloin näkyä terävänä vaikka suurennuslasinkin kanssa. Jos ei näy, niin mätää tietysti on. Jos vika vielä toistuu joka opiskalla samalla tavoin, olet lopulta päätynyt samaan mitä tässä jo muutama kaveri sanookin, eli peili-tähyslasi-akselilla on jotain kohdiltaan.
Vs: Epätarkkaa jälkeä Hasselblad 500C/M:illa, ideoita? Kieltämättä tähyslasi vaikuttaa todennäköisimmältä vaihtoehdolta. En kuitenkaan väittänyt, että runkopaksuus muuttuisi itsestään. Käsitteeseen kuuluu kaikki, mitä on objektiivin ja filmitason välissä. Jos kakkula vaikka kolahtaa sopivasti, niin runkopaksuus on pielessä. Kokemustakin on. Nikon F alkoi tarkentaa pieleen. Nikkinen korjasi asettelemalla säätöpaloja bajonetin alle. Hbladin säädöistä ei ole kokemusta eikä tietoa.
Vs: Epätarkkaa jälkeä Hasselblad 500C/M:illa, ideoita? Nikonin etupala on messinkipeltiä, hasselin runko aluminivalua, murtuu ennenkuin taipuu, sitä ennen on linssi kyllä tohjona...
Vs: Epätarkkaa jälkeä Hasselblad 500C/M:illa, ideoita? Mulla oli vanhemmassa kasetissa sellainen vika, että filmin painikelevy kasetissa ei painanut kunnolla filmiä paikoilleen kun kasetti laitettiin paikoilleen ja lukko käännettiin kiinni. Asia korjaantui säätämällä pieniä ruuveja kasetin kuvaportin reunassa.
Vs: Epätarkkaa jälkeä Hasselblad 500C/M:illa, ideoita? Juu on se aivan mekaaninen laite tuo hasbulator, ihan huvikseni kattelin vaihtoehtoja epäterävyyteen, peili on paljon todennäköisempi kuin runkopaksuus mutta todennäköisin on että sulla on mattalasi väärinpäin, just siirtää tuon kyseisen pari senttiä skarppausta taaksepäin. väkäset pitää olla runkoonpäin ja etsimeen tuleva pinta ehjä ja sileä. eli kuvassa siis väärinpäin. samalla laitan kuvan hasseli kasetista. kaikki nää vipstaakit täytyy toimia yhteisymmärryksessä ja ilman kitkaa... se on vaan niin !
Vs: Epätarkkaa jälkeä Hasselblad 500C/M:illa, ideoita? Muuten oli mulla joskus ihan sama homma, en vaan muista oliko Hösseli vai joku toinen vehje. Tähyslasi väärinpäin. Kyllä tuntu hölmöltä sitten jälkikäteen.
Vs: Epätarkkaa jälkeä Hasselblad 500C/M:illa, ideoita? Minulla ei ole ikinä ollut minkäänlaisia ongelmia Hasselin kanssa, mutta kiitollisena ammennan kaiken tällaisen tiedon ettei syntyisi tulevaisuudessakaan ongelmia. Helpostihan tuollaisen tähyslasin voisi vahingossa laittaa takaisin väärinpäin. Ja on se Hasselin mekaniikka vaan kaunista katseltavaa!
Vs: Epätarkkaa jälkeä Hasselblad 500C/M:illa, ideoita? Kiitos kaikesta tiedosta! Koitan laittaa tähystyslasin toisinpäin jos se auttais, ja ilmoitan miten käy =)