Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Riika/Jurmala-vinkkejä toivotaan

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana 4x5, 30 Heinäkuu 2006.

1. 4x5

4x5

1 986
    0
    0
    Ens viikolla pitäis tehdä perheen kanssa viikon visiitti Riikaan. Vanhaa kaupunkia varmasti kierrellään,
    ja Jurmalassa käydään jos säät vähääkään sallii. Onko kelläÄn mitään suosituksia valokuvailijan kannalta mielenkiintoisista paikoista? Tuon löysinkin, tuleeko muuta mieleen? Niin ja mikä osa Jurmalasta on mielenkiintoisinta?

2. Oma Riika / Latvia reissu meni vähän sumussa ja humussa poikien kans, mut Jurmalasta jäi mieleen aivan helvetin hienot hiekkarannat, niit ois voinu kuvailla jos ois ollu kameravehkeet mukana. Riikan vanhasta kaupungista saa irti vaikka mitä, katottavaa ja kuvattavaa on vaikka kuinka hemmetisti.

3. anttik

anttik Member

205
    1
    18
    Kyllähän Riikan vanha kaupunki on ihan tosi upea ja kuvauksellinen, mutta mun makuun vähän kliininen. Jurmalaa kyllä suosittelen kovasti; siellä on paljon komeita vanhoja puutaloja. Osa niistä on kunnostettu tosi upeiksi ja toiset taas ovat huonossa kunnossa ja asumattomia, mutta silti kuvauksellisia. Paras arvaus varsinkin perheen kanssa on Jomas-kadun ja rannan seutu, tekemistä riittää muillekin...:cool: Itse ranta on komea, mutta vaikea siitä on erityisen hyviä kuvia ottaa.

Muutama kuva Riikasta täällä ja Jurmalasta täällä.

4. Riika on Baltian suurin kaupunki ja Tukholman lisäksi toinen meitä lähinnä oleva metropoli, eli kyllähän siellä kaikenlaista löytyy.

"Tuo" on tosiaankin mielenkiintoinen paikka, etenkin jos haluaa tietää Minoxista sen, mikä on jäänyt Tallinnan vastaavassa paikassa kertomatta. Yhdessä nuo kaksi paikkaa ovat paras Minoxin historiaa käsittelevä museo.

Olen pari kertaa käynyt Riiassa, mutta en ole koskaan päässyt itse kaupunkia pitemmälle, eli Jurmalasta en osaa sanoa muuta kuin sen, että ainakin muutama vuosi sitten paikallisjunia kulki sinnepäin varsin tiheään.

Mitä itse kaupunkiin tulee, niin paras paikka kokonaiskuvan saamiseen (ja ottamiseen) lienee Petera baznica eli Pietarinkirkko. Kirkon ylimmälle näköalatasanteelle pääsee hissillä ja molemmilla reissuillani valo- ja videokuvaamisesta veloitettiin vielä lisämaksu, joka kannattaa kyllä maksaa.

Jos arkkitehtuuri ja elokuvat kiinnostavat, niin ihan kuriositeetin vuoksi kannattaa käydä tutustumassa vanhan kaupungin lisäksi Riian jugend-alueisiin, onhan Riika päässyt arkkitehtuurillaan ja kaupunkirakenteensa monimuotoisuudella UNESCO:n maailmanperintölistalle. Miten tämä sitten elokuviin liittyy - no vaikka sillä lailla, että tunnetuin jugend-arkkitehti Mihail Eisenstein oli Sergein isä. Alberta Iela -katu taitaa olla paras esimerkki jugend-Riiasta.

Riian automuseo on jäänyt itseltäni käymättä, mutta olen kyllä ajatellut korjata seuraavalla reissullani tämän puutteen. Jos vanha saksalainen ja neuvostoautotekniikka kiinnostaa, niin museo lienee käymisen arvoinen: tehtiinhän Latviassa tsaarin-Venäjän ensimmäisiä automobiileja (Russo-Baltik) ja Riiassa oli Neuvostoliiton suurin (erinäisten huonosti päivänvaloa kestävien yksityistämiskommervenkkien jälkeen konkurssiin mennyt) pikkubussien valmistaja RAF.

Ihan lähihistoriaan liittyen olen itse käynyt pitämässä pienen hiljaisen hetken Pilsetan kanavan puistossa neuvostoarmeijan Latvian viimeisimmässä itsenäisyyskamppailussa ampumien latvialaisten tv-kuvaajien muistokivillä.

Nämä nyt olivat ensimmäiset mieleentulleet jutut - sillat ovat komeita ja kaupunki suuri. Kannattaa varautua kirjoitetun tekstin (opasteet tms.) kanssa pieniin kieliongelmiin - venäjän kieli oli ainakin omien reissujeni aikana kielletty julkisissa opasteissa ja latvian kielen ainoa lähisukukieli on liettuan kieli - molemmat yhtä käsittämättömiä.

Mukavaa matkaa.

5. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 265
    0
    36
    Riigassa on Radiotehnikan tehdas ja sen yhteydessä oleva tehtaanmyymälä. Itse olen käynyt tuossa tehtaassa vierailulla ison ryhmän kanssa. Tehtaanmyymälässä oli vuonna 1994 halvat hinnat. Nykytilannetta en tiedä. Lisätietoja: VEF Radiotehnika RRR | Loudspeaker manufacturer
    Hotelliksi kannattaa valita Lielupe jos haluaa kokea aitoa retrotunnelmaa.
    Jurmalassa keskusta on kuvauksellinen ja niitä huviloita kannattaa valokuvata.

6. Mukavaa huomata tuosta linkistä, että VEF on päässyt jaloilleen. Firma joutui selvitystilaan 90-luvun loppupuolella ja itse ainakin pelkäsin, että se oli sen lorun loppu. Radiotehnikan stereoiden lisäksi VEF on myös osa valokuvauksen historiaa: VEF oli Minoxin valmistaja neuvostomiehitykseen asti.

7. Tombb

Tombb

131
    0
    0
    Riikan keskustassa oleva tori, jossa myydään ihan kaikkea vaatteista ja vihanneksista alkaen. Pittoreskeja vanhoja mummoja. Ja Jurmala.

8. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 265
    0
    36
    Mainitsin edellisessä viestissäni tämän Hotel Lielupen. Tässä linkki heidän suomenkielisille nettisivuilleen: SemaraH Hotels, hotels and apartments in Riga and Jurmala | SemaraH Hotels in Riga and Jurmala, Latvia
    Nämä nettisivut sisältävät joukon kirjoitusvirheitä, mutta älkäämme antako sen häiritä. Tuolloin vuonna 1994 hotelli oli melkoisen huonossa kunnossa, suoraan Neuvostoliiton jäljiltä. Hotelli oli ollut "neuvostoeliitin lomaparatiisi". Tätä nykyä hotelli on täydellisesti uusittu, ei uskoisi samaksi hotelliksi. Ihmeiden aika ei ole ohi.

9. 4x5

4x5

1 986
    0
    0
    Kiitos kaikille vinkeistä, nyt pitää alkaa pakkaamaan autoa :)
    Ketjua kannattaa tietysti jatkaa, mikäli jotain vielä tulee mieleen. Onhan siitä seuraavallekkin lähtijälle sitten hyötyä.
    Nämä matkailuun liittyvät aiheet olisi kiva joskus löytää omasta osiostaan.

10. Tombb

Tombb

131
    0
    0
    Olin Lielupessa viimeksi keväällä ja kyllä osa huoneista on vielä ns. alkuperäisessä kunnossa. Ala-aula, baari jne ovat toki uusissa kuoseissa. Yläkerran turistiloukkuravintola on todella sisäistänyt kysynnän ja tarjonnan lait eli kalliit hinnat ja pienet annokset.