Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Ricoh GR

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana markkujuha, 1 Lokakuu 2013.

    Muutaman viikon reissulle Italiaan tässä olen lähdössä ja mukaan kevyttä kameravarustusta: Olympus E-P5 + pari laadukasta mzuikoprimeä, jotka mulle tuttua luottokalustoa. Nyt mukaan myös mulle uusi tuttavuus: vaatimattoman oloinen, mutta todella laadukasta jälkeä tekevä Ricoh GRV. Aikamoinen yllätys minulle tuo harmaavarpunen, monipuolisesti konfattavissa, APS-C 16,2 mpix kenno, laadukas 2.8/18,3 (28mm kinovastaava) objektiivi, reilut 200 grammaa, taskuunsopiva, automaattisella objektiivinsuojuksella varustettu lujatekoinen laite.
    Täällä en ole tästä Ricohista juurikaan keskustelua huomannut, mutta uudessa Kameralehdessä oli tästä juttu.
    Kamera on ominaisuuksiltaan todella hyvä laite tilannekuvaukseen, missä onnistumista vielä harmiton ulkonäkö ja hyvä kuvanlaatu edesauttavat. Voin jo nähdä itseni kulkemassa Assisin kujilla askeettinen ja vaatimaton Ricoh rannelenkissä kädessäni ja kuvaamassa tuon vanhan, pyhän kaupungin elämänmenoa kuvitellen olevani suurikin streetphotographer.
    Oivan tuntuinen kamera, vaikkakin ilman etsintä.
     
    mlphotic tykkää tästä.
  1. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Ricoh GR

    Suhteellisen sujuva todellisen käyttäjän kirjoittamaksi naamioitu mainosteksti. Jotkut viestintätoimistomaiset lauserekenteet ja liian monet adjektiivit vähentävät tunnelmaa ("mitä... edesauttavat"). Hyvä hämäys on ensin korostaa Olympusta. Edes pieni, mukamas oma kokemus olisi pitänyt saada mukaan -- nyt tuntuu kovin kummalliselta, kun kameraa kehutaan estoitta, vaikka se on juuri siirretty pahvilaatikosta matkalaukkuun kertaakaan käyttämättä.
     
  2. Vs: Ricoh GR

    Jep, runolliseksi heittäydyin innostuksen (kamera+matka)vallassa. Toki satakunta kuvaa vain napsittuna, mutta oiva peli tällä kokemuksella. Eipä ole tarvetta täällä tehdä mainontaa Ricohista semminkään kun olen uskollinen kaikelle mitä Olympus tuo markkinoille. Muutoin kylläkin on tullut tehtyä mainontaa, mutta enemmän olen ollut siinäkin ostopuolella.
    Onhan tuossa Ricohissa toki puutteensa, jotka selviävät jokaiselle käymällä kameran speksit läpi. Omassa sarjassaan (=aps-c kennoiset kompaktit) kuitenkin mielenkiintoisia mahdollisuuksia antava kamera.
     
  3. Vs: Ricoh GR

    Suhteellisen sujuva todellisen käyttäjän kirjoittamaksi naamioitu mainosteksti. Jotkut viestintätoimistomaiset lauserekenteet ja liian monet adjektiivit vähentävät tunnelmaa ("mitä... edesauttavat"). Hyvä hämäys on ensin korostaa Olympusta. Edes pieni, mukamas oma kokemus olisi pitänyt saada mukaan -- nyt tuntuu kovin kummalliselta, kun kameraa kehutaan estoitta, vaikka se on juuri siirretty pahvilaatikosta matkalaukkuun kertaakaan käyttämättä.
    [/quote]

    Hauskanen, tosiaan.
    Rohkeasti kommentoin kuitenkin vielä Ricohia. Nyt on kuvattu kuutisensataa ruutua ja olen saanut konfiguroinnin mieleisekseni enen huomista matkalle lähtöä.
    Laitoin
    - Fn 1:lle autofokus/pikatarkennuksen valinnan
    - Fn 2:lle croppauksen 35 mm:lle ja takaisin 28 mm:lle
    - tehostenapille tehosteen valinta (9 vaihtoehtoa)
    - Adj./ISO-vivulle 1. ISO, 2. Salaman voimakkuuden kompensaation, 3. Dynaamisen alueen korjaus, 4. Tarkennusvaihtoetöjen valinta, 5. automaattinen haarukointi.

    Kuvaus onnistuu mainiosti yhdellä kädellä eikä paino haittaa. Kuvan jälki on laadukas ja terävä. Värimaailma on Olympukseen tottuneelle aavistuksen laiha suoraan kamerasta. Kamera on erittäin mukava ja nopea käyttää, voi käydä niin että tähän tulee huomattavasti enemmän ruutuja kuin E-P:hen. Verkkokaupasta ostin vielä vara-akun ja Voigtländerin optisen 28 mm:n  etsimen.  Tulihan sille yhteensä sitten jonkin verran hintaa eli n. 900 euroa (itse kamera 699,-). Ominaisuudet huomioon ottaen pidän sitä vielä kohtuullisena. 
     
  4. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 397
    113
    Vs: Ricoh GR

    Kameraan puuttumatta on minusta aivan hyvä, että täällä myös kerrotaan käyttökokemuksia ja käyttövinkkejä. Ei kai aina tarvitse joko kysyä jotakin tai / ja riidellä jostakin:)

    Joku ylläolevan kaltaista kameraa harkitseva voi aloittajan viesteistä hyvinkin löytää hyödyllistä tietoa.
     
  5. Suolakala

    Suolakala Member

    291
    15
    18
    Vs: Ricoh GR

    Minkälainen tuossa gr:ssä on tuo 35mm croppi systeemi? Tai pikemminkin paljonko jää pikseleitä jäljellä kun tuota kuvaa rajataan?
     
  6. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Ricoh GR

    Olen tätä tuuminut. Nyt kuitenkin myös Coolpix A:n hinta on tippunut alle 700 euron joten valinta on tosi vaikea.

    Kinovastaavasti 47mm polttoväli jättänee käyttöön suurinpiirteisen saman kokoisen alan kennoa kuin mikä on Nikon 1 järjestelmän formaatti. Resoluutio lienee vähän alle 10mpx? Onhan tuo kuvanlaadullisesti selkeä askel alaspäin, etenkin kun valovoimakin on vain f/2.8, mutta en epäröisi hyödyntää esim nettikäytössä.
     
  7. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Ricoh GR

    Tarkoitatko, että nippanappa koon puolesta nettikäyttöön 10 Mpx -kokoinen kuva?
     
  8. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Ricoh GR

    No se kokemus minulla on Nikon 1 järjestelmästä, että hyvin toimii netissä. Jos kuva on muuten onnistunut niin 24 tuuman näytöltä katsottuna se ei vielä huuda huonouttaan. Tietysti myös normaalit vedokset ovat täysin ok. Olohuoneen seinän mittaisia vedoksia en ottaisi (kuka ottaa?) ja se on myös selvää, että korkeilla herkkyyksillä pienen formaatin ja suht alhaisen resoluution yhdistelmä on kyvyiltään jonkun verran rajallinen.

    Kroppaaminen on ikävä asia.
     
  9. Rongoteus

    Rongoteus Member

    98
    1
    18
    Vs: Ricoh GR

    Uus 4.00 firware tuli hiljattain ulos. Ehkä merkittävin uudistus on toi uus "high speed AF", joka kyllä äkkiseltään koitettuna ihan huomattavasti nopeuttaa tarkennusta! Mahtavaa että Ricoh vielä päivittelee jo alkujaankin hyvää kameraa paremmaksi.

    http://www.ricoh-imaging.co.jp/english/support/digital/gr_s.html

    Voin kyllä puolen vuoden kokemuksella sanoa että GR oli loistava ostos, helposti yks parhaita digikameroita joilla oon kuvannut. 28mm kuvakulma vähän aluksi mietitytti, mutta se auttoikin näkemään valokuvauksen ihan uudella tavalla ja joutui etsimään uudenlaisia ratkaisuja. 28mm on kuitenkin sen verran laaja ettei oo mitään "helppoja" ratkaisuja kuten bokeh tai tiukka rajaus, vaan joutuu oikeesti miettimään sommittelua eri tavalla. Näköjään joskus riskinotto kannattaa :)
     
  10. iruuska

    iruuska Member

    208
    1
    18
    Vs: Ricoh GR

    Onks kellään omistajalla kokemusta 3rd party akuista ja latureista joilla voi ladata akkua irti kamerasta? Sellanen ois ebay-haussa tällä hetkellä.

    Saman voin sanoa Wifi-muistikortista, tosin ajattelin ostaa Suomesta. Mikähän niistä ois toimiva ja hyvä hinta-laatusuhteeltaan.

    Oikein soiva peli ollut tähän saakka, alivalotusta ei kestä yhtä hyvin kuin ylivalotusta.. Tosi terävä matalilla herkkyyksillä, peittoaa mun D7000 kennon ISO 800 saakka. Nopea ja näppärä käyttää.
     
  11. toanna

    toanna Member

    324
    4
    18
    Vs: Ricoh GR

    Itse löysin Amazonin kautta tällaisen Wasabi-merkkisen setin, jossa on kaksi akkua ja laturi. Hinta-laatu-suhteeltaan erinomainen, ei kuitenkaan ihan yhtä riittävä kuin GR:n oma akku. Oma laturi on myös kiva lisä.
    http://www.amazon.com/gp/product/B004BPQSOM/ref=cm_cr_ryp_prd_ttl_sol_0

    Sandinskin vanhempaa Wifi-korttia en ole saanut toimimaan iPadin kanssa, mutta se johtuu enemmän monimutkaisesta Sandiskin ohjelmistosta.
     
  12. iruuska

    iruuska Member

    208
    1
    18
    Vs: Ricoh GR

    Kannattaa olla äärimmäisen tarkka kun tilaatte 3rd party -akkuja.

    Luulin tehneeni kaiken oikein tilaamalla DB-65 akun, mutta kappas vain, kolme akun napaa ovatkin väärällä puolella. Akku toimii jos sen puskee väärin päin laitteeseen, mutta kansi ei mene kiinni. Wippii, taas lisää elektroniikkajätettä.

    Eli akussa tulee olla käsittääkseni syvemmät päätyurat kuin aiemmissa GR-sarjan akuissa. Em. napa-asian lisäksi.
     
  13. TStoor

    TStoor Well-Known Member

    3 160
    76
    48
    Vs: Ricoh GR

    Himskatti, kyllä tällä kameralla vaan kuvattua tulee. Ketterä kamera kertakaikkiaan.
     

    Liitetyt tiedostot:

  14. TStoor

    TStoor Well-Known Member

    3 160
    76
    48
    Vs: Ricoh GR

    Ja tänäänkin laukussa ja laukusta. 20 keikkaa, eli päivää, on GR ollut mukana ja käytössä tänä vuonna (alk maaliskuu) ja se on minun kohdalla paljon/monta erillistä kertaa. Tässä ISO 800 ja f/2.8.
     

    Liitetyt tiedostot:

  15. iruuska

    iruuska Member

    208
    1
    18
    Vs: Ricoh GR

    Tää tekee mykistävää jälkeä. Siis aivan mielettömän skarppi optiikka ja tuo filtteritön kenno - RAWit on matalilla herkkykksillä mun silmin parempia kuin D7000 tai D600 -kameroissani. Dynamiikassa ja väreissä jää pikkasen taakse, mutta terävyys aivan eri sfääreissä. Paras kamera kokonaisuutena mitä olen ikinä käyttänyt.
     

    Liitetyt tiedostot:

    mlphotic tykkää tästä.