Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Ricoh GR Digital II

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Jukkis71, 19 Tammikuu 2008.

  1. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Olen etsiskellyt digipokkaria, joka mahtuisi taskuun.
    Ko. pokkari vaikuttaa mielenkiintoiselta.
    Onkohan kellään kokemuksia tai ehdotuksia muista pokkareista?
    T Jukkis
     
  2. Epimetheus

    Epimetheus Member

    375
    0
    16
    Vs: Ricoh GR Digital II

    Kovasti tuota on kehuttu ja varmaan parhaasta päästä pokkareissa, jos pystyy elämään kiinteäpolttovälisen 28mm linssin kanssa. Kohiseehan se suurilla herkkyyksillä niin kuin kaikki muutkin, mutta vertailujen mukaan säilyttää paremmin yksityiskohdat kuin myös kehuttu Canon G9 ja kohina muistuttaa enemmän filmin raetta kuin muissa pokkareissa.

    Minulla on tuosta se zoom-versio eli GX100, joka häviää hieman optiikan tarkkuudessa ja kohinassa, mutta on monikäyttöisempi ja laajakulmapäästä hieman laajempi eli 24mm. Erinomainen laite!

    Pariisista kuvia GX100:sella: http://markuspuustinen.com/galleriat/07/12/weekend_in_paris/
     
  3. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Ricoh GR Digital II

    Ei, kaikki eivät. On tympeää, että jotkut virheellisesti väittävät kaikkien pokkarien olevan tässä suhteessa samanlaisia, vaikka pokkareista on valtavasti tietoa saatavilla -- niin kokemuksia kuin mittaustietoa. Tämä kohisee kamalasti jo nykyajan _alhaisilla_ herkkyyksillä. Tällaiset härvelit ovat Suomessa ainakin talvisaikaan aivan katastrofeja.
     
  4. saloma-3

    saloma-3 Well-Known Member

    1 844
    700
    113
    Vs: Ricoh GR Digital II

    Onko kellään tietoa, milloin  Sigman uusi DP-1 tulee kauppoihin?
     
  5. Jan

    Jan Member

    825
    0
    16
  6. Epimetheus

    Epimetheus Member

    375
    0
    16
    Vs: Ricoh GR Digital II

    Vaikka sellainen tulisikin, niin Leican ollessa kyseessä hinta tulisi olemaan tähtieteellinen (vertaa M8), paitsi jos se tulisi olemaan niitä Leica-brändättyjä Panasoniceja. On huhuttu myös Nikonin digitaalisesta mittaetsinkamerasta, johon uskon yhtä vähän. Mittaetsinvehkeet on näppärän kokoisia verrattuna peilirefleksikameroihin, mutta ei ne pokkareita ole hyvällä tahdollakaan.

    Parin viikon päästä tullee säkillinen julkistuksia, mutta uskon, että joudumme tyytymään keskinkertaisiin digijärkkäreihin ja pienikennoisiin pokkareihin, joissa ei ole mitään uutta olennaista. Toivottavasti olen väärässä.
     
  7. Vs: Ricoh GR Digital II

    Minusta kohinakeskustelu on saanut suhteettomat mittasuhteet. Jos filmiaikana kaikki olisivat olleet yhtä huolestuneita TRi-X:n tai tai muiden 400/27 -filmien rakeisuudesta, olisi mahtava määrä valokuvauksen historian hienoimpia kuvia ottamatta epäoleellisen pähkäilyn vuoksi.
     
  8. Jan

    Jan Member

    825
    0
    16
    Vs: Ricoh GR Digital II

    Niimpä, noissa pokkareissa tapaa olla paljon suurempiakin ongelmia kuin kohina,
    esim hankala ja sekava käytettävyys ja hitaus. Useimmat järkkäritkin on
    selkeämpi käyttää. Tosin ricohissa on käyttöliittymä kohdallaan. Selkeästi siellä
    insinöörit kuvaavatkin noilla kameroillla.
    Mua harmittaa grdssä lähinnä toi polttoväli, itse haluisin 35-40mm vastaavan.
     
  9. Epimetheus

    Epimetheus Member

    375
    0
    16
    Vs: Ricoh GR Digital II

    Olen samaa mieltä. Toisaalta on luonnollista, että teknologian kehittyessä aletaan kiinnittää huomiota yhä epäolennaisempiin asioihin. Minä en tee mitään kasvojentunnistustekniikalla tai Live View -toiminnolla, mutta arvosteluissa niiden puuttuminen lasketaan jo merkittäväksi puutteeksi.

    Minun kannalta merkittävintä tuossa Ricoh GX100:sessa on käytettävyys. Mm. etusormelle rulla, josta säädetään aukko ja peukalolle toinen rulla, josta säädetään suljinaika. Entinen Fuji F30 oli kuvanlaadun puolesta fantastinen, mutta käytettävyys on tässä ihan eri luokkaa.
     
  10. erginool

    erginool Member

    181
    0
    16
    Vs: Ricoh GR Digital II

    Eipä tuolloin tainnut olla oikein vaihtoehtoja. Nyt käytössä myös digijärkkäri jossa kohinat pysyy kurissa korkeammillakin herkkyyksillä. Aika harvoin tulee kohisevaa pokkaria käytettyä esim. heikossa valossa tapahtuvaan kuvaukseen jos mahdollisuus järkkärin käyttöön...
     
  11. Jan

    Jan Member

    825
    0
    16
    Vs: Ricoh GR Digital II

    Odotan mielenkiinnolla tuota digi CL:ää, se varmaan sitten viimeinkin korvaa
    meikäläisen filmi M6:n. Olen valmis siitä hieman maksamaankin.
    Lasit on jo valmiina, ja toi voigtländerin pieni 35mm 1,4:kin
    julkaistiin sopivasti (pienempi kun 35mm 2,0 biogon vissis).
    Täytyy vaan toivoa että pitäytyvät tuossa 1,3 kennossa eikä
    laita pienempää, tai muuten menis lasit uusiksi.
     
  12. Nikama

    Nikama

    31
    0
    0
    Vs: Ricoh GR Digital II

    Kiitoksia!

    Mahtava setti! Itselläni on myös tuo Ricohi ja hetken oli myös nikon P5100 mutta vaikka nikonissa oli suomenkieliset valikot oli se paljon hankalampi käyttä kun ricoh..

    Kovasti himottais tuo uusi grd II mutta pitää yrittää hillitä ;)
     
  13. Gris

    Gris

    119
    0
    0
    Ostin just sellaisen

    [Ostin pari viikkoa sitten GR II:n.Roikotan sitä mukanani joko minigripissä(juoksupuvun tasku) tai Katan tukevassa vyölaukussa. Koitan suojella aarrettani pölyltä ja kosteudelta mahd. paljon.
    Olen katsellut JPEGgejä ruudulta - ihan jees kamaa näin filmimiehen silmin .Kameran koko on passeli kuten filmiversioissakin, tosin erittäin hyvä erillinen etsin vaatii oman pienen tilansa. En uskalla pitää sitä esim. juostessa päällä - huonolla tuurilla saattaa murtua kannastaan jos ottaa lipat tai muuta ikävää.

    Nyt pitäis miettiä että millä ihmeen ohjelmalla alan opettelemaan RAWien prosessointia, koska haluan kameran koko laatupotentiaalin käyttöön. Ja sitä seuraava haaste on niide isojen tiedostojen järkevä ja turvallinen talitiointi. Olisko Lighroom jotain - yöpöydällä lepää Potkan aihetta käsittelevä kirja ?
     
  14. TStoor

    TStoor Well-Known Member

    3 160
    76
    48
    Vs: Ricoh GR Digital II

    Myykö joku putiiki Suomessa tätä?
     
  15. Vs: Ricoh GR Digital II

    mielenkiintoinen tuo GX100 malli. Etten ole löytänyt tätä aiemmin, kun taitaa olla just se mitä hakenut. Taitaapi olla seuraava hankinta ja aika siis laittaa kamaa huomenna myyntiin kerätäkseni hiukan kassaan rahaa, jos tuon sais hankittua ennen seuraavaa reissua.
     
  16. taskudigi

    taskudigi Member

    86
    5
    8
    Vs: Ricoh GR Digital II

    Joku Yläsavon toimistotarvike myy. Tosin  hyllyssä ei taida olla.
     
  17. Vs: Ricoh GR Digital II

    Verkkokauppa.com näyttää myös myyvän Ricoheita. Suoraan hyllystä saa vain Caplio R40. Muuten toimitusaika on tuo 7-12 työpäivää.
     
  18. taskudigi

    taskudigi Member

    86
    5
    8
    Vs: Ricoh GR Digital II

    Pistin tilauksen sisään tuonne verkkokauppaan. Sigma on kuitenkin niin julmetun kallis.. Olen käpälöinyt ricohin gx100 mallia ja säädöt oli kunnossa. GRD II mallin pitäisi kohista hieman vähemmän ja  kiinteä 28mm käy mulle hyvin. Onpahan vääristymät kurissa ja piirto näyttäisi olevan great lenss luokkaa..
     
  19. taskudigi

    taskudigi Member

    86
    5
    8
    Vs: Ricoh GR Digital II

    Eikös se 40mm ole saavutettavissa jollain telejatkeella? Ainakin flickr sivuilla oli kuvia tuollaisen jatkeen kanssa ja hyvin näkyi toimivan..