Tuli ongelma vastaan skannatessa Epson 4990:lla kinoa ja keskaria. Pitimet on melko huonot ja kaikki vähänkin kaarella olevat filmit koskettaa skannerin lasiin ja tulee newtonin renkaita joita on todella vaikea korjata jälkikäteen. Onhan joskus ollut ongelmaa myös mv;tä vedostaessa perinteisesti mutta siinä pitimet on olleet valurautaa ja newtoneita ei tarvi pelätä. Vaihtoehtoina tuli mieleen ainakin; a) Prässää filmit suoriksi? Keskarilla tahtoo vain lämmetessä "lörpähtää". b) Kinodioissa kehystää tukeviin kehyksiin. Tässäkin on samat ongelmat lievemmässä määrin. c) Rakentaa paremmat pitimet (esim sellaiset kuin Minoltan Scan Multissa oli keskikoolle, lasilevyjen väliin kuten kinodiat). d) Jotain muuta? Ehdotuksia ja kokemuksia otetaan ilolla vastaan. Tuo kun on ainut riesa muuten niin iloisessa ja mukavassa hommassa ja nyt toden teolla iski naamalle parin extrakäpertyneen diarullan kanssa.
Kansiossa negat suoristuu. Itse laitan uusimmat aina alimmaksi, jolloin painoa kertyy päälle mahdollisimman paljon... jos nyt ymmärsin mitä ajoit takaa.. tuleeks kellään muulla koskaan yskää pimiössä? Joku siellä ärsyttää jos käpistelee litkujen äärellä monta tuntia (kun en kehdannut kirjoittaa päivää) putkeen...
Negataskuissa mulla on olleet tai roikkumassa puntti vaan tiseen päähän. Pölyyntyy tietysti roikkuen ikävästi.
Mul on ollu samaa ongelmaa. Nyt laitan sit negataskuihin ja ison painavan kirjan päälle, kyllä on seuraavaks päiväks oiennu.
Ei yskää tule, mutta kurkku tulee kiepäksi jos on tuoretta keskeytettä, vanhemmlla keskyetteellä ei ole ongelmaa. Juu ja negat on yleensä kaarella kun ne taskuun laitan mutta nopeesti ne kansiossa suoristuvat itsestään.
Hehe. Vapaapäivä tänään. Viimeyönä olin aika myöhään tuolla pimiössä ja olin näköjään viimeisillä voimillani vielä tännekin kirjoitellut. Mutta joo.. nyt ei ole enää yskää, mutta vähän semmoinen krapulainen olo. Hommat jäi yöllä pahasti kesken joten´.... tuuletus.. On siellä sellanen räppänä ja vetää hieman..
Clearfilen taskuissa ovat olleet mutta kansio on pystyasennossa jolloin painoa ei juurikaan tule. Koitetaanpa laittaa pari luontokirjaa yöksi painamaan. Kyllä pimiössä joskus on yskittänyt ja pyörryttänyt varsinkin kun ei ole vessassa tuuletusta ollut (yksiön vessan lattialla ekan kerran vedostelin). Ja taju on meinannut lähteä joskus kun ekoja kertoja yrittänyt saada ohutta 120 emulsiota spiraalille..
Jos käytät laaka-altaita mv-työskentelyssä niin pystytankkeihin siirtyminen voi parantaa ilman laatua todella huimasti, etenkin jos pitää suojaputket paikallaan silloin kun voi. Negojen kaareutumisen kanssa voi tietenkin kokeilla josko jokin niiden kuivumista hiukan hidastava asia auttaisi heti alkuun. Joskushan negan kaareutuminen kävelee käsi kädessä liian kuivaksi kuivumisen kanssa.
Mulla on ollut kinofilmien kanssa melkoisia kiprusteluongelmia, oikenevat hieman puristuksessa mutta sitten taas kun ovat viikon pari seissyt normaalisti säilytyksessä kippuraisuus tuntu tulevan takaisin yhtä pahana. Laakafilmejä itse kehittelen jobon tankissa, erittäin mukavaa verrattuna altaisiin, eikä naarmuja filmeissä. Meikäläisen pää ei kestä hetkeäkään noita altaista tulevia höyryjä, lisäksi pimiössä altailla laakam kehittely on about kurjinta hommaa mitä tiedän. Jotkut kehuvat että spiraalissa tota kipristelyä ei tulisi kuin pituussuunnassa ehkä. Itse en viitti spiraaleita kastaa photoflohon joten en ole niissä sitten jaksanut kuivutella ja kokeilla.
Enpä tiedä käyttääkö ihmiset nykyisin jotain kaupallista keskeytettä (?) Jos käyttää ja sen huurut tuottaa ongelmia voi sen korvata vedellä jossa on tilkka etikkaa. Voihan tietysti olla, että kaupallinen keskeytekin on laimeaa etikkalitkua.
Eikös se yleensä jotain hapanta ole, minä keskeyttelen yleensä joko 1% etikkaliuoksella tai vaihtoehtoisesti pelkällä vedellä jos laiskottaa. Vielä ei ainakaan ole negat menneet pilalle, kunnon kiinnitys ja pitkä huuhtelu perään ja sillä selvä.
osin pää sekottuu pimiössä vuorokausia puljatessa koska juo liian vähän. jotenkin mua vaan skitsottaa vetää huikkaa mehupullosta joka seisoo rivissä rodinalin kanssa.
Tuli mieleen, että toimisiko tällainen käytännössä, että asettaisi negat esim. lasilevyjen väliin, jolloin se varmasti ainakin pysyisi suorana? Onko kukaan kokeillut?
Itselläni on autotallin perällä erillinen 2-3 neliön "pimiö", johon kyllä rakensin sellaisen "huuvan" sellasesta kalusteiden taustalevystä ja puutavarasta, katonrajaan asensin, hienosti lampunkatkasijalla toimivan tuulettimen, mallia 230v, jostain vanhasta tehtaasta peräisin, halkaisija n. 10cm. Sitten nurkissa oli pyörinyt sellainen alumiinihaitariputki, jonka viritin välikaton kautta ulos. Tuuletus toimii hyvin. Välillä taytyy laittaa pois päältä kun toimii "liiankin" hyvin. Yksi kappale tollasia 230v. tuulettimia on vielä, autotallin hyllyssä.
Voihan negat ensin laittaa paperisen negalehden taskuihin ja sitten painon alle. Lasilevyissä on se huono puoli ettei kosteus pääse haihtumaan. Vaikka filmi onkin "kosketuskuiva" niin emulsiossa on kosteutta, jonka haihtuminen voi kestää päiviä.
Minä suoristan filmit suoriksi niin että rullaan ne rullalle varsinainen filmipinta ulos päin ja laitän sitten sen rullan filmipurkkiin joksikin aikaa ja tulos on ihan hyvä. tv. HeikkiHeinolasta
Tota pitäisi kokeilla, kuulemma on monilla tepsinyt, meikäläisellä ei ole nämä kirja tms kikat auttaneet kuin marginaalisesti.