Värinhallinnasta: kuinka saisi helpoiten/edullisimmin kalibroitua tulostimen vastaamaan näytöllä näkyvää kuvaa? Tulostimeni on Canon PIXMA iX5000 ja koneeni Mac/OSX 10.4. Näytön olen kalibroinut silmämääräisesti Adoben gammalla.
Vs: Tulostimen kalibrointi Joka komponentti kalibroidaan erikseen. Näyttö kalibroidaan tietysti. Adobe gamme on aika hyvä putkinäytöillä, lituilla vähemmän hyvä. Mä olen kalibroinut adoben gammalla pohjat ja sitten referenssitulostetta käyttäen silmämääräisesti vähän korjaillut. Tulostin kalibroidaan joko mittarilla tai vaikkapa paremman puutteessa kalibroidulla riittävän laadukkaalla skannerilla. (Tällöin toki skannerin gamutin rajoitteet yms heikentävät tulosta). Skanneri taas kalibroidaan tunnetulla referenssillä, esim. mitatulla IT8-kartalla tms (Kodak yms kallis, halvempiakin on olemassa). Mittarin tarkkuudesta riippuen tulokset ovat hyviä tai sinne päin. Korjailu on vaikeaa, kun/jos ei tiedä onko näyttö pielessä vai tulostin (tai skanneri jos vippas-konsti -kalibroitu ja käytetty tulostimen kalibrointiin). Tässä helpottaa, jos ottaa referenssivärikartat (samasta tiedostosta) muutamalta kaupalliselta toimijalta, joiden profilointi on jo kunnossa. Näihin vertailemalla näkee missä itsellä heittää. Jos tuloste on samanlainen, on printteri kohdillaan vaikka näytöllä olisikin eroa jne.