Olis tarkoitus lähteä tossa heinäkuun puolivälissä Köpikseen palloilemaan muutamaksi päiväksi. Osaisittekos suositella jotain valokuvausaiheeseen liittyvää nähtävää (liikkeitä, kirppiksiä, museoita jne.)? Tottakai turistisuosituksia voi heitellä muutenkin, erityisesti hyvät ruokapaikat kiinnostaa
Vs: Kööpenhamina? Koko vanha kaupunki kannattaa käydä läpi ja tietty köpiksen tivoli on mahtava nähtävyys kunhan ilta alkaa hämärtämään: Google Maps Tivolin vierestä löytyy myös paikallinen Hard Rock Cafe josta saa ainakin hyvät pihvit: Google Maps Vanhassa kaupungissa voi myös käydä vilkaisemassa paikallinen erotiikkamuseon: Google Maps Tuo sijaitsee melko keskellä vanhaa kaupunkia, joten tuo lähinnä sen takia karttamerkkinä. Vanhassa kaupunginosassa on riittävästi kävelykatuja ja terasseja, joten ei ole huolta jos jano pääse yllättämään. Ja vinkkinä sen verran, että englannilla on vaikea tulla toimeen pikaruokapaikoissa.
Vs: Kööpenhamina? Tässä linkki André Wickstömin aika hauskaan videoon tanskan kielestä: Hyvää matkaa, Tanska on rento ja hieno maa!
Vs: Kööpenhamina? Tanska on just sitä.. ..keskellä eimitään pärjää huonolla kouluruåtsilla (tosin vastaaja ehtii ratsastaa auringonlaskuun, ennen kuin ymmärtää vastauksen - ei vaiskaan, skandinaaviska toimii ihan hyvin). Köpiksessä kannattaa tehdä kanavaristeilyjä ihan niillä julkisiin kukuneuvoihin kuuluvilla vesibusseilla. Eino Grön toimii muuten paikallisissa melko hyvin
Vs: Kööpenhamina? Aivan loistava tuo André... Kielestä voin sanoa sen verran että jos Ruotsia osaat älä puhu sitä... kaikki, siis tosiaan kaikki, osaa Köpiksessä Englantia ja sillä saa paljon mukavampia/ystävällisempiä vastauksia kuin Ruotsilla... niin ja ymmärtää sitten vastauksenkin jos puhuu Englantia 3 vuotta asustelin Østerbro:ssa... kieltä opiskelin ja opinkin puhumaan vaan en ymmärtämään, ihan tosi! Mitään valokuvaus aiheista ei nyt tule heti mieleen... Ellei sitten Louisiana (paikallinen Kiasma) joka on pienen junamatkan päässä Helsingør:iin päin. Muista museoista löydät parhaiten netistä/matkaoppaista... niistäkin voisin toki monta riviä kirjoittaa... Strøget:n (ostos) alue vanhoine taloineen on tietysti itsessään hyvin valokuvauksellista ja sitähän nyt ei voi muutenkaan sivuuttaa. Ja tivolista saa hienoja ilta kuvia... Jos olet oluen ystävä... suosittelen Nørrebro Bryghus:a - on suht kallis mutta olut on hyvää ja paikan päällä pantu... Lammas taivaallista... tai ainakin oli pari vuotta sitten... ja Ravnsborg Rød suosikki olueni. Asustelin kiusallisen lähellä kyseista paikka Jos hyvä ilma sattuu on Amager (lausutaan "Ama") Strandpark mukava hiekkaranta. Sinne taitaa nykyään päästä metrolla. Niin ja unohda se Pieni Merenneito patsas - yliarvostettu pikku patsas jonka pää on vaihdettu kaksi (vai kolme) kertaa ja käsi kerran...
Vs: Kööpenhamina? Olen kuitenkin hieman eri mieltä kielestä. Olen jonkin verran lomaillut Tanskassa enkä periaatteesta suostu puhumaan englantia Pohjolassa (ok - äidinkieleni on ruotsi joka ehkä hieman helpottaa asiaa). Mutta kohtalaisen hyvin olen pärjännyt Tanskassakin. Tanskalaiset ymmärtävät kaiken hyvin ruotsiksi. Vastauksia joutuu sitten itse tavallista tarkemmin kuuntelemaan ja ehkä välillä hieman tulkitsemaan. Mutta ei ole mahdotonta. Tanskassa kannattaa mainita että on Suomesta (varsinkin jos puhuu ruotsia), sillä tanskalaiset pitävät suomalaisista. Ruotsalaisten kanssa tanskalaisilla on ollut omat vanhat välienselvittelyt, niin kuin meilläkin naapurimaamme kanssa. Ja kansan muisti on pitkä. Meillä suomalaisilla taas ei ole ollut tanskalaisten kanssa sen kummemmin kränää, joten meidät on helppo hyväksyä. Lisäksi meillä ei pahemmin ole ollut vodkaturisteja siellä päin pahentamassa mainettamme. Uskoisin että kommenttisi palvelusta johtuu näistä asioista. Puhu siis rohkeasti ruotsia, mutta kerro että olet Suomesta! ;-)
Vs: Kööpenhamina? Ihan ok. Ehkä hauskempi oli saman hepun Palace Kämp-speakki ja eteenkin loppu, mikä tuli "vahingossa" nauhalle.
Vs: Kööpenhamina? ...eli siis näinkö... "Hej, Jag kommer från Finland inte Sverige. Kan jag ha en kaffe och en smörgås med skinka och ost. Tack." :-D Mulla kävi siis Köpiksessä asuessani niin että jopa kaupan kassalla kun sanoi (tai yritti) jotain tanskaksi esimerkiksi vain "på beløbet" (eli siis pankkikortilla maksaessa "samalle summalle") niin usein oli vastaus "and here is your receipt"!!!! Mutta ehkä se oli vaan muun huonot puheenlahjat tanskan kielen osalta Joo se on totta että tanskalaiset "pitää" meistä suomalaisista... tai emmä tiedä jos ne nyt erikoisesti pitää suomalaisista mutta ei niillä mitään meitä vastaan ole. Sellainenkin asia tuli esille tanskalaisten puolelta että ne vähän ihmetteli miksi puhun ruotsia... jos et osaa tanskaa puhu vaan englantia sanoivat! Ja mun svenska on ihan ok tasolla... Jotenkin mulla vain on jäänyt tuo englannin kieli päälle tanskalaisten kanssa jutustellessani... ja sitä paitsi tanskalaiset tykkää puhua englantia ja puhuu sitä hyvin - on vähän kuin "toinen kotimainen" heille. Norjalaisten kanssa puhun ruotsia... mutta niitä ymmärtääkin paljon paremmin Mutta ei kai sillä loppujen lopuksi väliä ole kunhan toimeen tulee... tanskaa vaan voi olla vaikea ymmärtää kouluruotsin pohjalta.
Vs: Kööpenhamina? Ei nyt ihan noin tarvitse mennä. Monta kertaa tanskalaiset kiinnostuneena kyselee mistä on kotoisin kun eivät tunnista ruotsinkielestä murretta. Sitten ilahtuvat kun kertoo olevansa Suomesta. Minusta on surkeata jos pohjoismaissa täytyy ottaa englantia käyttöön. Totta kai tanskalaiset osaavat englantia siinä missä suomalaisetkin. Mutta kun meillä on näitä ihan omiakin kieliä. Kuka niitä sitten käyttää ellei me itse? EDIT: Ettei synny väärinkäsityksiä: Enkku luonnollisesti käyttöön jos tilanne on se että ei osaa puhua ruotsia! Mutta oma käsitykseni on että suomalaiset osaavat ruotsia paljon paremmin kuin luulevat.
Vs: Kööpenhamina? Samankaltainen ilmiö toistuu etelänaapurissa vielä ärsyttävämmin. Itse olen aina koittanut ottaa asiakseni ulkomailla matkaillessa opetella edes peruskohteliaisuusfraasit paikallisella kielellä, mutta Tallinnassa siitä ei tule mitään. Ne kun huomaa olevansa suomalaisen kanssa tekemisissä niin puhuvat sille suomea ja ei siinä sillon osaa väkisin vääntää huonoa viroa vaan vastailee selkärangasta äidinkielellään. Sitten ärsyttää jälkeenpäin, vaikka ei ne sitä ilkeyttään tee Muualla virossa tätä ei tapahdu niin usein sentään. Mitä tuohon ruotsinpuhumiseen tulee, niin mieluummin puhun englantia jota osaan hyvin kuin ruotsia joka ei tanskassa ole sekään kummankaan osapuolen äidinkieli ja jota osaan tosi huonosti. Mun ruotsinsolkkaamisesta ei ole muualla kuin ehkä ruotsissa tai Vaasassa mitään hyötyä kummallekaan osapuolelle, mä en siinä opi mitään ja toinen ei saa tolkkua mitä yritän sanoa. Vaikka pakkoruotsi on lusittuna niin mulla on ruotsinkieli 15 vuoden käyttämättömyyden jälkeen niin ruosteessa hyvistä kouluarvosanoista huolimatta ettei siitä kukaan ota selvää jos sitä yritän puhua. Valitettavasti, kielitaito useammalla kielellä kun on mun mielestä yksi hyödyllisimpiä taitoja mitä ihmisellä voi olla. Se vaan vaatisi aktiivista kehittämistä ja mun tuttavapiirissä ei ole yhtään bättre folkin edustajaa enkä ole pohjoismaissa matkustellut. Kielitaito on siitä jännä juttu että vaikka en ole kieltä joutunut aktiivisesti käyttämään missään ikinä, luen ja kuuntelen (suomen)ruotsia edelleen suht sujuvasti mutta puhuessa ei sanat vaan tule mieleen. Edes yksinkertaiset lauseet jotka opeteltiin ihan ekana seiskaluokalla ei enää onnistu. Ja mulla on sentään virkamieheltä vaadittava ruåtsintaito todistetusti, voin kuvitella millaista on yrittää asioida ruotsiksi josain muualla kuin suurimmilla kaksikielisillä paikkaunnilla
Vs: Kööpenhamina? Tivoli on muistaakseni sikamaisen kallis, mutta valot ovat kyllä komeat. Keskustasta löytyy paljon perusnähtävää, noitten lisäksi mm. Glyptoteket (pohjoismaisittain varsin hyvä kokoelma), Thorvaldsens Museum, Nationalmuseet, Christiansborg Slot, ym. Kongens Nytorvin vieressä oleva Nyhavn on se Köpiksen postikorttikuva-alue. Christiansborgin lisäksi Kööpenhaminassa on ainakin Rosenborg, ja lähiympäristössä (junalla pääsee) on pikkupalatseja, "metsästysmajoja" sun muita enemmänkin. Fredriksborg on ihan komea. Aika moni keskustan paikka kannattaa katsastaa illalla/yöllä, valoja on muuallakin kuin tivolissa. Kastellet eli linnoitus on kohtuuvalokuvauksellinen. Tappelivat Nelsonin johtaman brittilaivaston kanssa parisataa vuotta sitten. Merenneito taisi olla tuolla suunnalla, mutta sen tosiaan voi unohtaa. Uudempaa arkkitehtuuria tietysti on myös, ainakin kuninkaallisen kirjaston uusi rakennus, Den Sorte Diamant, kannattaa katsoa sisältä ja ulkoa. Ajoittain tuolla järjestetään muutaman päivän kestäviä isoja hallikirppareita, ainakin Forumissa. En tiedä onko netissä mitään tietoa, paikallislehtiä kannattanee selata. Paljon tupakalle haisevaa vanhaa pas... mutta kameraroinaakin löytyy, useimmiten tosiaan roinaa. Muunmuassa "Kriegsmarine-Leicoja" on joskus tullut bongattua ;-) Den Blå Pakhus -nimisessä (tjsp) paikassa oli joskus pysyvä iso kirppis, mutta se on kuulemma lopetettu. Kesäisin Strøgetin ja Christiansborgin välissä on usein kirppispöytiä. Photografica on hyvä mutta kohtuukallis (evilbayhyn verrattuna) liike jos haluaa hyväkuntoista uutta/käytettyä. Kannattaa katsoa nettisivuilta tarjonta, www.photografica.dk, ennenkuin menee paikalle. Kerran tein siellä hyvät kaupat, 28/3.5 PC-Nikkor vähän päälle 300 eurolla, sattui olemaan tarjousviikko (kaikki käytetty -30%) päällä. Itsellä ei ole verkossa muita Köpiskuvia kuin muutama tahattomasti psykedeelinen räpsy: http://raaka.rikos.org/oddities/copenhagen/index.html EDIT: halvimmasta päästä olevaa maukasta mahantäyttöä saa RizRaz -nimisistä paikoista (2 kpl). Seisova pöytä välimeri/lähi-itätyylistä kasvismättöä (falafelia, pitaleipää, tzatzikia, papua, ym) noin 70 kruunua eli about kympin. Buffetti tosiaan pelkkää kasvisruokaa, mutta listalla on muutakin. http://www.rizraz.dk/1/12/buffeten.html