Skannailin äsken pari rullaa mv-negoja ja huomasin Toisen rullan kuvissa mustia pilkkuja aika tasaisesti koko negan alalla. Filmi oli Fortepan 100 ja kehittelin 1+50 Rodinalissa 10 min, kääntelin 5-7 kertaa minuutin välein. Mokomaa pilkutusta en ile ennen omissani huomannut, missä vika? Tuossa liitekuvassa pitäisi pilkkujen näkyä. Skannaustarkkuus oli 1200dpo, eli pisteet negassa ovat noin 0,05mm
Vs: "reikiä" negassa? Erittäin tuttu ilmiö, jonka kanssa olen tapellut ainakin 6-7 vuotta, luultavasti paljon pidempään. Ratkaisua löytämättä. Asiaa on puitu edesmenneessä valokuva.netissä, täällä, APUG:ssä... aina neuvot ovat viitanneet ilmakupliin tms. juttuihin, mutta mikään ei ole vain auttanut. Ei kehitteiden vaihto, ei tislattujen vesien käyttö, ei agitointitapojen muutos, ... Lopulta olen hyväksynyt vain sen että mulla pitää rullafilmille kuvatessa ottaa joka rajauksesta aina 3 identtistä ruutua, jotta yksi säilyisi edes vain yhdellä "reijällä" varustettuna ja sitten prikkailen vedosta musteilla... Tosin noin pahasti en ole noita saanut, mulla yleensä on 2-6 / ruutu... Ettei tuossa olisi sitten ongelmana ilmakuplat (joo, taas se ensimmäinen ja tyhmin ehdotus).
Vs: "reikiä" negassa? Olisikohan käynyt samalla tavalla kuin Haraldille? http://kameralaukku.com/forums/smf/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewtopic.php?t=4 Kraanavesi ilmeisesti aiheutti hänelle ne pisteet. Lääke on tislattu vesi. No niin, Usagille näköjään se ei auttanut...
Vs: "reikiä" negassa? Sehän tässä ihmetyttää, kehitin peräkkäin tuon Forten ja Ilfordin pan-fän. Sama rodinal ja sama kaivovesi kummassakin, ilfordissa ei mitään häikkää noin teknisesti.
Vs: "reikiä" negassa? Mulla ei ole ikinä ollut tuollaisia ja olen käyttänyt 10 vuotta ilfordin filmejä. Jos Fortepanissa ei ole tasaista laatua valmistuksessa? T Jukka
Vs: "reikiä" negassa? Tuo saattaa olla aika todennäköinen syy, onneksi ei ole enää montaa rullaa tuota Fortea. Voipi olla laaduntarkkailu vähän väljänlaista gulassinsyöjillä.
Vs: "reikiä" negassa? Vuosien varrella "reikiin" negassa on tullut vastaan Foman, Efken ja Adoxin filmeissä, varsinkin silloin kun alkaa viimeinen käyttöpäivämäärä tulla vastaan. Agfan edesmenneissä APX:issä ja Ilfordin filmeissä ei koskaan. Nyt olen siirtynyt käyttämään pelkästään Ilfordin tuotteita ja "reiät" ovat historiaa.
Vs: "reikiä" negassa? Itse olen vuosien mittaan (vähenevissämäärin) käyttänyt filkkoina Agfaa, Kodakkia, Ilfordia, kahdessa koossa, ei koskaan mitään ajalla korjattavaa vikaa negoissa. Ja niin, negan reunathan on mustat puhtaassa ja oikein kehitetyssä negassa. Toisaalta roska, joka huuhtoutuisi pois alkup paikaltaan kehityksen ehkä loppuvaiheesa, ei kovin todennäköistä sekään taida olla. Ymmälläni.
Vs: "reikiä" negassa? Mä kehitin viime viikonloppuna rullallisen Ilfordin hp5+:aa ja samoja reikiä oli siinäkin. Sitten taas olen käyttänyt kehitteenä Ilfotec HC:ta eikä noita reikiä ole esiintynyt juurikaan lainkaan, oli filminä sitten foma, efke, adox, kodak tai ilford. Joten itsekin olen alkanut epäilemään ilmakuplia. Jospa tuossa kehitteessä on jotain vettymisainetta, joka poistaa noi kuplat pinnasta, esihuuhtelu on usein tuntunut auttavan. Ilford vaan ei suosittele sitä.
Vs: "reikiä" negassa? Itseasiassa muistikuvaa, kodak ei tuota filmin esikastelua suosittele ainakan tmax filkoille, käytännössä muut suosittelee. Ok Ilfordin delta filkoista ei mitään havaintoa.
Vs: "reikiä" negassa? Ilford ei myöskään suosittele esikostutusta, koska silloin filmistä liukenee siihen tungettu kehitteen "imeytymistä" helpottava pintajännityksen poistaja tms. aine.
Vs: "reikiä" negassa? Päteekös tuo suositus myös rulla ja laakafilmeille, joissa on tuo antihalonikerros?
Vs: "reikiä" negassa? Mulle tää ilmiö on käynyt yhden ainoan kerran. Ilford HP5 ja Pyrocat HD semi-standina. Mun kehite oli jo vanhaa ja kiinnite vielä kakimpaa. Tota kehitystapaa käyttäessäni oon tainnu aina viitisen minsaa uittaa vedessä filkkoja, Ilfordejakin (kun en kauheesti muuta oo käyttäny ...). Ja puhun keskikoon filmistä.
Vs: "reikiä" negassa? Oikeastaan kun nyt olen miettinyt, niin ei mullakaan tuota ole tainnut esiintyä muilla kun rodinaalilla ja pyrocatilla. Mä olen ratkaissut asian niin, että kuvaan ja vedostan vaan tummasävyisiä kuvia, ei ole niin paljoa prikattavaa. Jodillahan nuo mustat täplät saa valkaistua, niin ne on helpompi prikata.