Efke filmejä sikanauta halvalla 123Prolabista ! maco on ilmoittanut yhteistyökumppaneilleen toimittavansa sopimuksen mukaan EFKE koko tuotantoa myyntiin samalla hinnalla millä EFKE myy suoraan tehtaalta zagrebista. Eli nyt jo toinen tavaratoimittaja (Agfan vanhann Retro100 matskun lisäksi) panee levitykseen vanhaa varastoaan. senverran ylivoimainen ja haluttava on uusi 80S ja Superpan 200 ! ( ne tulevat lähitulevaisuudessa "Ilford uutuutena" markkinoille, ainoa muutos on että leikkuukoneeseen vaihdetaan numerointi rulla joka printtaa juoksevien numeroiden ja 80S logon tilalle uuden lford logon) Hinnat ratkavat ensi viikoon mennessä, joten jos haluat apajille, paas tuleen tilaus ja tilaus myös Retro 100 ja retro 400 matskusta. laitan kohta faktaa superpan 200 ja 80S matskuista. terv JV EDIT: Lisäsin otsikkoon "EI"... jos sitä ei kerran saada. /AnselA
Vs: Efke filmejä prolabista ! Ymmärsinkö väärin että pitäis laittaa tilaus sisään ennenkuin hinnat on tiedossa? EFKE IR820 vois kyllä kiinnostaa.
Vs: Efke filmejä prolabista ! Ymmärsit aivan oikein, että nyt mietit, jakun hinnat on tiedossa, sitten toimit! eli nyt ollaan siivoamassa nurkkia vähän joka puolella, myös täällä kalevankadulla. Tilanne on se että Maco ei halua, että kun kaikki uutuudet,mukaan luettuna uusi Retro 100 ja retro 400 synteettisellä filmipohjalla on ulkona, kukaan ei enään vedä välistä ja sekoita palettia "harakiri hinnoilla". Ainoa jolle macokaan ei voi mitään on frankkien argente-numeric.com joka tarjoaa Fuji 400 ja 100 asan Bulkkikamaa nimellä" legacypro 400 ja 100" hintaan € 39,- joka siis tarkoittaa noin kaksi euroa per 36kuvan raina. Ei ole filkka nykyään kallista !!! mitä 127 filkkaan tulee, olen minäkin sitä suoraan kamerakerhoille tänne meille myynyt. hiukka marisivat tosiasiaa että meni matsku vanhaksi jo vuonna 2005 !! no retroilijoille retrokamaa, ei kai se sen ihmeellisempää ole. Kun UUSI 100 asan perusfilkka on saatavana, saa sitä sitten myös kaikissa laaka koossa, vaikka metrikamana.. Siitä sitten leikkaamaan kylppärissä ammeessa kehitettävät negat. voi ottaa "pinnakaisia" itsestään makaamalla lattialla, sillä hopeassa on totuus, alkemistien unelmien täyttymys: Hopeasta kultaa ja timanteja... Hopeavedos muuttuu kullaksi lith prosessissa, kellertävä tooni, ja kun oikein onnistuu, on printti "timantti" että silleen, koettakaas vähän tuunata numeerista failia, taitaa tulla ykkösten ja nollien sijasta pelkkää nollaa...
Vs: Efke filmejä prolabista ! tuli macon EFFKE hinnasto, ei syytä alkaa sotkeen.. Jo nyt annan aika paljon tuota vanhempaa kamaa pois lahjaksi, en viitsi tilata lisää vanhaa ja sitten taas lahjoitella. Keskityn rollei uusiin juttuihin: 80 S, superpan 200, infra 400, ATP 1.1 ja sen kemiat ja joitakin 4x5 ja 13x18 laakamatskuja plus tietenkin maskaamattomat C.-41 ja E-6 matskut. Eiköhän siinä riitä puuhastelua. ja kemiat ja printtipaprut päälle.
Vs: Efke filmejä prolabista ! 80Stestit viety loppuun: Päätelmä, matsku on erittäin "aktiivista" -helppo kehittää aivan överiksi. Jos samassa satsissa superpan 200:n kanssa laittaa, jompikumpi menee aivan metsään. Nyt mun select prosessini on: Standia superpania 400 asan mukaan 1:100 rodinalia stand kehityksessä, kehite talteen ja sillä "kerran käytetyllä"Rotskulla sitten kehitetää sävykkäät 80S negat 20 minuuttia semistand, eli liikuttelu joka5 min välein kipaten. Hyvä on mustuma ja jarrutetut huippuvalot, helppo printata. laitan ruutua tänne kohtsilleen... Nyt olisin myös tätä mieltä: ne jotka ovat tilanneet retro 100 matskua, ottakaa yhteys, taidetaan unohtaa koko homma, jos hintaedusta on kyse, laitan tarjouksen. Muut jutut on sitten aika negatiivista vetoa. eli ostakaa mun retro 400varastoa, se on helppo, matsku kehittää oikein, ihan kuin TRI-X tai fuji neopan 400 .Kumpikin niin Retroa, niin retroa.
Vs: Efke filmejä prolabista ! Mikä tää semistand-hype nyt on, joka toisinaan aina nousee esiin? Siis ymmärrän sen proseduurin, mutta siis - miksi?
Vs: Efke filmejä prolabista ! Enempi aikaa paukuttaa noitarumpua ;-) Saahan sillä sitä reunaterävyyttä ja tasaavuutta.
Vs: Efke filmejä prolabista ! Piilolasi: Viitsisitkö vähän avata tuota noiden Rollein uusien filmien infrapuna-herkkyyttä? Tuolla Prolab sivuilla mainitaan että ainakin 80s olisi herkkä ir-alueelle asti, ja muualla netissä on useammassakin paikassa sanottu samaa tuosta SuperPan 200 filkasta. En viitsinyt jatkaa tätä tuolla yksi kamera...-aiheessa kun rupeaa menemään aiheen ohi. Netistä ei oikein löydy punaisella tai mustalla (esim r72) suotimella otettuja esimerkkikuvia. APUGissa oli pari SuperPan 200 testikuvaa joissa oli saatu r72-suotimella aika selkeä infrapuna-vaikutelma, mutta 80s ei löydy mitään. Onhan niitä ihan siihen suunniteltujakin filmejä, mutta olisi aika mielenkiintoista jos muutenkin mukana kulkevalla yleisfilkalla saisi otettua myös ir-kuvia suodatusta vaihtamalla.
Vs: Efke filmejä prolabista ! Laiskuutta? Mä en ainakaan pidä tuosta jäljestä, mitä se näyttää tekevän. T Jukka
Vs: Efke filmejä prolabista ! Viime aikoina olen standannut filmejäni Rodinalilla, sopiihan se hyvin laiskalle ja kokeilunhaluiselle. Alan uskoa kuulemaani tietoa että Rodinalin käyttöliuos menettää tehonsa noin 20 minuutissa, tai viimeistään puolessa tunnissa. Kelloa ei siis tarvita. Hyvin se kuitenkin toimii ja on helppoa.
Vs: Efke filmejä prolabista ! Mä en oikein ole saanut millään tunnin standilla haluamaani jälkeä, mutta erilaiset semistandit ja muut vähennetyn liikuttelun menetelmät ovat kyllä toimineet. Tuntuisi ainakin tasoittavan huippuja pikkuisen, ei mene puhki niin herkästi vaikka olisi valottanut turhan reippaasti. Yksi omista suosikeistani on Acros 1+100 rodinalissa 20C 18min, 15sek liikuttelua /min ekat kolme minuuttia, sitten yksi käännös kolmen minuutin välein. Tuollainen ohje tuli netissä vastaan ja olen ollut aika tyytyväinen. Menee kai tuokin vielä vähennetyn liikuttelun sarjaan kun poiketaan perus pari kääntöä kääntöä/min kaavasta.
Vs: Efke filmejä prolabista ! Ja noin laimea laimennus on kaiken lisäks tosi vaikea mitata. Tai eihän se sitten ole, jos on tosi pieni mitta-astia, mutta mistä niitä edes saa? Jos Jobon tankkikin vie vain 240 ml per kinofilkka, raakaa rodinalia tarttis 2,4 ml... Mulla kestäis Rodinalpullokin iäisyyden, varmaan ehtis vanhetakin muutamaan kertaan, yhdellä puolen litran pullolla kun sais kehitettyä 200 filmiä... Eipä silti, halpaahan se olisi kuin saippua. Ehkä voisin kuitenkin 1+50:een vaihtaa, nykyisin kun olen käyttänyt 1+25:ttä nopeuden ja mittaustarkkuuden takia.
Vs: Efke filmejä prolabista ! Ruiskulla saa mitattua helposti. Niitä saa esim apteekista sellaisia neulattomia joita käytetään nestemäisten lääkkeiden annosteluun. Rodinal on niin edullista että käytän yleensä yhtäkin filkkaa varten täyttä puolen litran pönttöä, johon siis menee 5ml sitä kehitettä. Onpahan ainakin varmasit tarpeeksi kehitettä ettei tule ongelmia epätasaisen kehittymisen kanssa, ja täydellä pöntöllä loiskuu vähemmän kun sitä kääntelee, millä joko on tai ei ole vaikutusta lopputulokseen.
Vs: Efke filmejä prolabista ! Kuinka saat vedettyä nesteen ruiskuun? Kallistat pulloa? Kaadat arviomäärän toiseen astiaan?
Vs: Efke filmejä prolabista ! Niin, ja näistähän kuulee välillä sanottavan ettei se ensimmäinenkään valmistettu Rodinal pullo ole vielä vanhentunut... Taitaa olla vähän liioittelua, mutta aika monta vuotta sitä saa käyttää. Mulla on kaksi avattua pulloa kun sain toisen suurennuskoneen kylkiäisenä - toinen on vielä suht kirkasta ja toinen melkein mustaa, mutta molemmat tekee tasan samannäköistä jälkeä.
Vs: Efke filmejä prolabista ! Mulla on pullot vielä sen verran täynnä että 10ml ruiskussa on riittänyt pituus sinne nesteen tasoon asti ainakin kun kallistaa, mutta eihän se iso vaiva ole kaataa vaikka puoli desiä jonkun mitta-astian pohjalle, ottaa siitä ja kaataa loput takas?
Vs: Efke filmejä prolabista ! Osta ruiskun mukana neula. Sellainen mahdollisimman paksu ja pitkä. kapa
Vs: Efke filmejä prolabista ! Apteekista kun ostaa lapselle semmosta supon korviketta, nestemäistä särkylääkettä, niin siinä tulee mukana 5 ml "ruisku" joka on todella hyvä rodinalin 0,5 l pullon kanssa.
Vs: Efke filmejä prolabista ! Pipetitkin toimii varmaan hyvin, saakohan niitä apteekista? Itsekin oon ruiskun ostanu ja tuntuu riittävän vaikka pullo on jo tyhentyny. Välttämättä ei kannata huuhdeltuun astiaan Rodinalia kaadella sitä mittaamista varten jos on tarkoitus takaisin pulloon vielä kaataa. Menee vettä sekaan... Tosin ei kai se pieni tippa kovin kriittistä ole.
Vs: Efke filmejä prolabista ! Saattaisi apteekista saada pipettejäkin. Tietysti ainakin kaikista laboratoriatarvikkeita myyvistä liikkeistä. Noita taidetaan käyttää myös eläinten lääkkeiden annosteluun, eli jostain eläintarvikeliikkeistä? Pipeteissä taitaa kyllä mennä mittaustarkkuuskin jo vähän liioittelun puolelle... En mäkään Rodinalia mihinkään märkään astiaan kaataisi jos on aikomus laittaa vielä takas pulloon. Mulla on kaks ruiskua, 10ml ja 5ml. Pienempi ei kyllä taida yltää pullon pohjille asti, 10ml menee varmaan ainakin lähelle.