Jää laittamatta kuvia foorumille. Tyypillisesti jään katsomaan otoksia mutta en osaa valita niistä työstettäväksi/esillepantavaksi yhtään, vaikka mieli tekisi. Sinne ne sitten jää odottamaan kansioonsa kai joskus tapahtuvaa seuraavaa katselukertaa. Tekisi mieli laittaa välillä edes ikäänkuin pinnakkaiset esille ja näyttää mitä tuli kuvattua. Tai siis vähän isommat kuin pinnakkaiset sentään. Löytyykö tuollainen toiminta Elementsistä? PSE8 on tällä hetkellä koneella. Siis toiminto, jossa usealle kuvalle tehdään samalla käskyllä samat toimenpiteet.
Vs: Kuvan koon muutos ja muuta helposti monelle kuvalle yhtäaikaa / PSElements PSE9 ainakin osaa prosessoida photarin actionit, muta ne pitää luoda photarilla ja tuoda PSE:een. Mutta jos Photoshopia ei ole, niin Irfanview osaa tehdä batchinä koon (ja raw:nkin) muunnokset ja nimiöinnit, joko erikseen valituille tiedostoille tai koko kansiolla. Ja sille löytyy myös suomenkieliset komennot, jos kolmas kotimainen ei luonnistu
Vs: Kuvan koon muutos ja muuta helposti monelle kuvalle yhtäaikaa / PSElements Kiitos. Noin äkkiseltään en osannut edes avata Irfanviewiin useampaa kuvaa kerralla, vaan yhdestä kansiosta se selaa kaikki nuolinäppäimellä (joka toinen jpeg ja joka toinen RAW). Aikalailla luovutusfiilis. Olen seurannut LR juttuja täällä ja aivan mahdottomalta tuntuu nuo "kätevät" importit sun muut. Yritin kyllä mutta sehän jäi rakentamaan jotain omaa kansiota saakeli tunneiksi. Pitäisi edes tietää mitä tapahtuu, että viitsisi antaa sen tapahtua. Luulen että keskityn kuvaamiseen. On minulla kontakteja joista saan sitten apua kun on esitettävää. Tänne jos laittaisi jotain, niin toki siitä olisi prosessissa apua. Vaan aika ei riitä. Tänään olen iloinen kun sain vesiputket sulamaan.
Vs: Kuvan koon muutos ja muuta helposti monelle kuvalle yhtäaikaa / PSElements Muistan tuon fiiliksen ligtroomia ensikertaa käyttäessäni ja minulla kuvia oli kuitenkin silloin todella vähän. Tietokannan rakentaminen tuntui vaan uskomattoman typerälle, kun aiemmin on pärjännyt pelkällä explorerilla. Lr vaatii ajatusmaailman muuttamisen, mutta kun lr:n idean ymmärtää, niin se on kyllä näppärä. Minullakin kuvat ovat ihan sammalla tavalla siististi arkistoituna omiin kansiohin, mitä ennenkin lr:n käyttöä. Mutta kaikki kuvien siirtelyt ja muistikortilta tuonnit teen suoraan lightroomilla. Silloin tuo erillinen tietokanta ei haittaa yhtään mitään. Ja ne full_jpegit voi unehtaa lr:n kanssa heti. Exportit toimivat näppärästi pikanapeilla, hiiren oikealla, tai sitten vetäisemällä kuvat suoraan web palveluihin. Myös omia nettialbumeita on nopea luoda, kun olet vain kerran laittanut ftp asetukset kuntoon. Minä olen kyllä oikeastaan lopettanut oman ftp serverin käytön, kun muualtakin saa ilmaista tilaa. Flickriin vain toiset tunnukset ja sinne voi syytää temp kuviakin niin paljon kuin haluaa. Flickr plugarille voi muuten tehdä useita publish tabeja samankin tunnuksen alle. Minullakin on noita kolme, joista yksi julkisille, toinen kavereille ja kolmas salattu. Noiden alla tietenkin vielä kansiot erikseen.
Vs: Kuvan koon muutos ja muuta helposti monelle kuvalle yhtäaikaa / PSElements Paaton kirjoittaa asiaa. Lightroom on tosiaankin pikkuisen hankalasti lähestyttävä, mutta siitä ei pidä tehdä johtopäätöstä, että se olisi vaikea käyttää. Päinvastoin, kysymys on lähinnä ajattelutavan erilaisuudesta. Lightroomista on valtavasti tutoriaaleja netissä. Suosittelisin kumminkin Potkan Lightroom opasta. Ihan hyvin voit käyttää edellisenkin version kirjaa (jonka ostat edullisesti käytettynä), sillä ohjelman perustoiminnot ovat pysyneet aika muuttumattomina.
Vs: Kuvan koon muutos ja muuta helposti monelle kuvalle yhtäaikaa / PSElements Monen kuvan muutokselle on käyttänyt ihan ilmaista Image-magick softaa. Kylläkin Linux versiota. Pienennyksen lisäksi voi pistää pienen terävöinnin, ehkä myös vesileiman. Esim. for I in *.JPG ; do convert -resize 1400x930 -strip -quality 75 -auto-orient -unsharp 0.5x1+2+0 $I ${I%.JPG}_ter.jpg ; done Tuollaisella pienenee vaikka 2000 lomakuvaa suht. ripeästi. -strip poistaa metadatan -unsharp terävöinti ks http://redskiesatnight.com/2005/04/06/sharpening-using-image-magick/