Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

RAW

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana Vita, 14 Huhtikuu 2005.

    varoitus! seuraa nyyppäkysymys:

    perusteluja miksi mun pitäis kuvata RAWina eikä suoraan jpeg:ksi?
     
  1. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 721
    122
    63
    Ei tarvitse säätää valkotasapainon kanssa niin tarkkaan kun lopulliset säädöt voi tehdä koneella.

    Tuo on oikeastaan ainoa syy miksi minä kuvaan raw:na, tietysti muita syitä on mm. hieman suurempi valotusvara ja valotuksen korjailu koneella, mutta harvemmin noita säätöjä tarvitsee tehdä.
     
  2. Niin ja mitään pysyviä muutoksia ei koskaan tule itse kuvadataan niin kauan kuin se on RAW-muodossa, vaan kaikki korjaukset tallennetaan erillisinä parametreina. JPG:ssä on pienempi värimäärä ja se on häviöllisesti pakattu, joten aina kun kuva tallennetaan uudestaan, sen laatu huononee.
     
  3. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Itse kuvaan raw (nef) muodossa. Voi enemmän kuvaus tilanteessa keskittyä kuvaamiseen kun osan säädöistä voi määritellä tietokoneella lopulliseen muotoon.

    Negatiivinen puoli on se että koneella sitten joutuu työskentelemään enemmän ja kaikkia kuvia ei jaksa editoida. Toisaalta kuvissa tulee keskityttyä tätä nykyä vain hyviin kuviin ja koettaen hakea sellaisia. Tiettyä suunnitelmallisuutta tuleepi kuvaamiseen.
     
  4. amn-

    amn-

    86
    0
    0
    Kyllähän se itselle ainakin tärkein syy tuon valkotasapainon jälkeenpäin oikein asettaminen. Olen liian laiska hienosäätämään WB:tä aina kuvatessa (joka on muutenkin täyttä tuskaa...)
    Ja onhan siinä tietenkin se että käytetään paras mahdollinen kuvanlaatu kamerasta, valotusvarat ym. mitä onkin tässä ketjussa jo tullut...
    JPEGiä kuvaan hyvin harvoin enään kun olen RAW:n makuun päässyt.
     
  5. Joo, kuva ihmeessä RAWna. Kaikki kovat tekee niin. Minä olen palstan ainut nössö, joka kuvaa jiipekkejä.
     
  6. Palstan laiskin, et vissiin jaksa hieroa jälkeenpäin kuvia
     
  7. Kuviani on toistaiseksi julkaistu vain mm. Kymen Sanomissa, Kouvolan Sanomissa, Etelä-Saimassa, Seeprassa, Kotkansilmässä, Vaudin Maailmassa, F1-maailmassa, Vene-lehdessä ja muutamissa mainoksissa, kalentereissa ja muissa julkaisuissa. Kaikki ovat olleet tyytyväisiä.

    Eli ei ole vielä ollut tarvetta RAW-kuviin. Toista se on teillä, jotka päivittäin teette koko olohuoneen katon kokoisia kuvia koriste-esineistänne.


    PS. Huomenna olen tosin kuvaamassa projektia, joka kai teipataan rekan kylkeen jotain 5-metrisenä. Taasko tekniikka nousee seinänä eteen?
     
  8. no vittu ku mää kuvasin vielä pual vuatta site jiipekkinä ja olin ihan tyytyväine. sitte tuli pojat ja sanos et eihän tuo nyt käy päinsä..nyt sitte kuvaan rawia ja vituttaa ku pitää ostaa huamenna kuvapankki kku on tulossa isompia kuvauksia. hyvin mä sillä jpgg pärjäsi mut takasin on vaikea palata.
     
  9. Mä annan kans ääneni RAW:lle sen säätövaran takii, WB:tä ei koskaan muista kuitenkaan säätää ja sit ku tulee se tilanne et tarvii kuvan ja se on väärin ja rupee sita säätään nii se tilanne onkin sit jo ohi.. samoten tykkään et tummaa päätä saa aina vähän säädeltyä, se on hyödyksi kun kuvailee missä tahansa missä on varjoja.. ja digin dynamiikan tuntien.. ne on aina pikimustia. jiipekkii tulee lauottuu sillon ku tietää et tarvii enempi kuvii ku mitä kortti syö raw:na. tai jos muuten vaan ei tarvii mitää taidekuvii. tai napsii pienessä sievässä jossain miitissä tms missä nyt lähinnä muutenkin keskittyy vaan napsiin kuvan sillon tällön todisteeksi tapahtumasta.
     
  10. Väärin. Minä kuvaan myös 99,9%:sti jiipeggejä.
     
  11. Hyvä on sitten, myönnetään. Myös minä syyllistyn tähän julkeuteen.
     
  12. Mä kuvaan lähes aina jpg.tä.. Mun kuvissa ei ne sävyt ole se juttu...
     
  13. Eikun se pointti on siinä, että tällainen tohlo ei vaan osaa säätää ihan kaikkea kuvatessa aina kohdalleen. RAW antaa vähän enemmän anteeksi.
     
  14. TeeVee

    TeeVee

    45
    0
    0
    Talvella ehdottomasti Raw, kesällä menee myös jiipekki.
     
  15. Onko lomalla niinku tj-fiilikset?