Elikkäs, suoraan asiaan. Skannailin ennen automaattiasetuksilla (automaattinen värien kääntö siis) ties miksi jpegiksi, eikä värien suhteen ollut ongelmia. Nyt kuitenkin kun yritän kääntää kurveilla sinistä sävyn luonnolliseksi, en meinaa saada kuvan kirkkaita kohtia (etenkään niiden reunoja) neutraalin väriseksi, vaan ne jää ikävän sininsen näköisiksi. Vain todella raskaalla säädöllä pääsen niistä eroon, ja tällöin koko loppukuva usein raiskaantuu. Mikä mahtaa olla ongelmana kun ennen on onnistunut? Luulin aluksi että kyse oli vain vanhentuneen ISO800 fujin iän tuomasta yököttävästä efektistä, mutta sama homma toistuu muissakin, ainakin minun tietääkseni tuoreissa filmeissä. Kemiatkaan tuskin voivat aiheuttaa moista omituisuutta, vaikka mistäpä minä tietäisin. Itselleni tulee vaan mieleen että jotain tuossa kääntöprosessissa menee väärin, joten kysynkin: Miten kuuluisi kääntää värinegatiivi, miten se onnistuu parhaiten ja miten saan poistettua sinisen värisävyn käännetystä kuvasta?
Vs: RAW-negan kääntö Tarinasta ei oikein käy ilmi käytetyn skannerin merkki, ikä ja malli, saati skannauksen käytetty softa ja kompuutteri, joten hiukan hankala on sanoa. Itse en ole skannaillut suoraan jiipeggeriksi, olkoonkin että joskus on kait ollut tomaattikääntö skanneriajurin kautta käytössä. Mutta tuohon (toiseksi) viimeiseen kysymykseen siitä, miten homma onnistuisi parhaiten voisi ehdottaa esim. VueScan -nimistä erillissotaa. Se on yleensä noita skannerien mukana tulevia ajurisoftia parempi vaihtoehto, ja etenkin se Pro-versio selvästi monipuolisempi. VueScan Scanner Software for Windows, Mac OS X and Linux Mitä vanhemmaksi skanneri käy, sitä kehnommaksi menee monesti myös ajurisoftat, etenkin kun käyttöjärjestelmätkin menee uusiksi. VueScanin kohdalla moinen ongelma on huomattavasti pienempi. Muitakin konsteja varmaan on, mutta tuossa siis yksi suht toimiva.
Vs: RAW-negan kääntö Kerpula, alunperin mainitsinkin softan ja skannerin, mutta unohtu sitten lopullisesta. VueScan juurikin käytössä, skannaan 64 bittiseks DNG:ksi. Muita asetuksia en ihmeemmin ole roplannut kun olen antanut itteni käsittää että raakatiedostona tulee aikalailla se mitä skanneri todella skannaa. Skanneri on iäkäs Agfa Duoscan F40, joka on tuottanu kyllin hyvää jälkeä mustavalkosesta ja värillisestä negatiivista, ainakin tähän asti...
Vs: RAW-negan kääntö Voitko tarkentaa mitä tarkoitat negatiivin kääntämisellä? Skannaatko nuo siis positiiveina, vai...? Jos näin on, mikset skannaa suoraan värinegatiivina?
Vs: RAW-negan kääntö Juu, mitä VueScanista tulee ulos on negatiivikuvia niinkun negatiivit on, värit väärin päin. Asetuksissa on kyllä negatiivi valittuna. Sieltä olen vienyt ne fotariin ja kääntänyt värit, ja siinä tulee se ongelma vastaan.
Vs: RAW-negan kääntö Aha, kokeilin skannata eri asetuksilla ja tosiaan, DNG:nä skannattuna vuescan antaa kuvan sellasena kun se on, eli negat negatiivina. Skannasin TIFF:inä ja värit oli toisin päin, ja oikein kivasti ja oikein. Eikö värinegatiivin kääntäminen olekkaan ihan niin yksijakoista mitä sen voisi odottaa olevan vai olenko vain ihan tumpelo?
Vs: RAW-negan kääntö Ei se ole, lähinnä kai värinegan värillisen pohjamaskin takia. Itse en Vuescania oikein hyvin tunne, mutta eikös siinä ole jokin toiminto millä sen pohjamaskin värin saa kompensoitua? Vai eikö tuo toiminto mahdollisesti toimi raw-skanneille?
Vs: RAW-negan kääntö Itse skannaan kaikki tiedot niin raakana talteen kun mahdollista ja photarissa cmd+i ja käyrän pipetillä musta ja valkonen esiin ja jos tarvii niin erikseen säädän jotain värikanavaa, harvoin tosin tarvii.
Vs: RAW-negan kääntö Olen vuescanin kanssa toistaiseksi tyytynyt lukitsemaan maskin värin ja sen jälkeen vielä vähän säätänyt valkotasapainoa ja niillä eväillä sitten paukuttanut koko satsin skannaten.. Monia tapoja no tullut käytyä, turhaudutta jne... Värinega ja skannerit, etenkin skannisoftat kun eivät oikein tunnu sopivan yhteen. Tässä joku "ohje" joka valottaa ongelmaa: http://www.marginalsoftware.com/HowtoSc ... e_film.htm"]http://www.marginalsoftware.com/HowtoScan/DiscussionsTone/scanning_color_negative_film.htm Tässä vähän laajemmin probleemasta: http://thinkfat.blogspot.de/2012/06/dig ... phers.html"]http://thinkfat.blogspot.de/2012/06/digikam-for-35mm-film-photographers.html Skannerisoftan (tai kuvankäsittelysoftan/käsittelijän) pitäisi osata kompensoida ensin nuo rgb-kanavien väliset erot: Punainen on kirkkain, sitten vihreä ja tummimpana sininen. Huono skanneri kippaa jo tässä eikä pysty ottamaan sinistä kanavaa oikein talteen. Vuescanin jäljiltä oleva RAW on gammaa 1.0, sekin pitäisi saada lähelle normaalia (2.2 pc-puolella ja kait mäkeissäkin nykyään). Curvesillahan tuo onnistuu ja presetinkin voi tehdä. Sitten pitäisi kompensoida maskin väri pois koko kirkkausalueelta. Analogista vedostusta vastaava menetelmä on napata pala maskia skannista, ottaa siitä riittävän isolla pipetillä sample, tehdä tyhjä layer jonka täyttää ko. värillä ja sen jälkeen kääntää vastaväriksi. Layerin blending-tyyliksi "color" ja sen jälkeen efektin voimakkuutta säätämällä lopputulos kohdallleen... En ole jaksanut olla tekninen ja kuvailla harmaakortteja tai muita. Ihonväreihin jne. perustuen pidän vuescanin film base color lock -toiminnosta enemmän kuin omin käsin RAW:sta saamistani tuloksista. Oli sitten RAW:n käsittely tarkasti ajateltua tai vain esim. photoshopin curvesin darkest and lightest -color ja snap to neutral tone -menetelmällä tehtyä.
Vs: RAW-negan kääntö Lisäystä vähän: Jaksoin taas vaihteeksi käydä juttua läpi photoshopin osalta: Siinä suoraviivaisin tie hyvään lähtökohtaan vuescanin maskia sisältävästä RAW-skannista on: Curves, sieltä auto-optioneista Enhange Per Channel Contrast, sitten snap neutral midtones pois päältä ja clipping-arvot varjoista (tulevat huippuvalot) joku 0,05% ja huippuvaloista (tulevat varjot) heti alkuun reipas jotta huntua katoaa tarpeeksi. Esim 1% arvoksi. Sen jälkeen gamma-muunnos. Riittävän lähelle osuu näillä curves-arvoilla: 54/8, 138/65 ja 227/199. Lopuksi invert (ctrl+i) Nyt on aika hyvä lähtökohta jatkaa säätämistä. Tumma pää on liian kirkas yleensä, joten kun kerran huntua on mukana niin vaikka Levels ja sieltä black point maskin alueelta tarpeeksi isolla samplella (32x32 pix) jottei rae/kohina haittaa. Siinä se. Black pointin tarkoitus on vähän yrittää matkia pohjahunnun tiheyksien yhtenäistämistä.
Vs: RAW-negan kääntö Minulla nyt varmaan jotakin menee tässä ohi, mutta eikös Vuescanilla ole yksinkertaisinta esikatselusta vaan pipetillä määrittää neutraali harmaa? Itsellä ainakin toimii noin aivan hyvin.
Vs: RAW-negan kääntö Vuescan on hassu: Esikatselussa tehdyt säädöt eivät päde enää varsinaisessa skannissa, joten pitää ainakin skannata, sitten klikata vuessa se valkotasapaino ja save... Tuntemattomat ovat vuescanin tiet...
Vs: RAW-negan kääntö Milloinkahan skannerit kehittyvät niin pitkälle että kuvan/negan/minkätahansa voi skannata yhtä nappia painamalla? Tuollainen skannerisoftarunkkaus (anteeksi kaikki skannausproot) saa mun pään särkemään ja suorastaan alleviivaa omaa avuttomuuttani ja taidottomuuttani tehdä ensimmäistäkään onnistunutta skannausta. Viimeksi olen skannannut yhden hautajaispotretin (siis juhlakalu itse piti saada pöytäkehyksiin) ja samsungin kotitarvetulostiskannerimonitoimikone teki koko kuvan täyteen pelkkää raitaa. ...skannaa siinä sitten. Onko olemassa mitään yksinkertaista ja laadukasta skanneria jonka käyttämisestä selviäisi ilman atomifyysikon, atk-insinöörin ja kuvankäsittelykorkeakoulun tutkintoa ja lisäksi selvällä suomen kielellä?
Vs: RAW-negan kääntö Mun mielestä vanhan Epson 3200 tasoskannerin mukana tullut oma skannerisofta on helppokäyttöinen ja hyvä. Tarvittavat säädöt löytyy ilman mitään turhia kikkailuja. VueScan-kokemuksen vuosien takaa olivat todella tuskallisia.
Vs: RAW-negan kääntö Vuescan on helppo käyttää, kuten myös silverfast, ei mitään rakettiedettä. Myös epsonin oma softa, nikonin oma softa ja minoltaan oma softa ja flextihgtin flexcolor on ollut helppo käyttää. Kaikkia on helppo käyttää, TJukka
Vs: RAW-negan kääntö Epsonscan on edelleen yksi parhaista skannereiden mukana tulevista softista. Vielä kun siinä olisi valkotasapainon säätö ja nopeampi ICE... Värinegan kanssa tulos on sitä normaalitasoa, eli monelle varmaan ok, mutta eri filmien väliset erot katoavat helposti eikä automaatti tietenkään osaa arpoa värejä aina oikein. V700/V750 Epsonscan myös saa mm. diafilmin yläsävyjä selvästi insinööri-vuescania enemmän talteen. Syytä en tiedä, vuescanista ne katoavat vaikka ottaa ulos sitä 'RAW'-muotoa.Mutta se taas ei enää liity positiivina skannatun negan kääntöön =)
Vs: RAW-negan kääntö Höpö höpö. Softalla kuin softalla saa samat sävyt, ne mitkä skannerista irtoaa, jos oppii softaa käyttämään. T Jukka
Vs: RAW-negan kääntö Niimpä niin... JOS oppii. Olen edelleen sitä mieltä että skannerit ja niiden softat ...ja varsinkin ne softat ovat peräisin joko alimmasta helvetistä tai kuun pimeältä puolelta. ...mutta joka tapauksessa täysin käsittämättömiä normaaleille ja kouluenglannilla varustetuille ihmisille