Vs: RAW -> 'master jpeg' Omaan käyttön harrastelija näppäilijän tapa "käsitellä" kuvia: (Ammattikuvaajat tai tosi harrastajat ohittakoon tämän olan kohautuksella Meidän perhe näppäilee kuvia aikas mukavasti, 60k kuvan raja ylitetiin juuri. Koska kuvien pääsääntöinen tarkoitus ei ole olla "perfect shotteja", vaan tallentaa tunnelma jne, tallennetaan kaikki kuvat suoraan kamerassa jpg muotoon käyttäen kameran ominaisuuksia mahdollisuuksien ja taidon mukaan. Nikon järkkäreissä saa mielestäni minimaalisella vaivalla aika laadukkaita jpg-kuvia. Kotosalla kuvat tallenetaan vuosi/kuukausi/päivä/ hakemistoon kotipalvelimelle ja sitten joskus ehkä pikakorjataan Capture nx2 softalla (valo/valkotasapaino/suoruus yms tavis juttui). Ja nyt se "juttu": Mitä ihmiset tekevät kuvillaan: arkistoivat..... Meillä kuvahakemisto on kaikkien tietokoneiden screensaver juurihakemisto. Ja Win7 oikeassa kulmassa pyörii jatkuvasti kuva gadget ko kuvahakemistosta, hauskoja shotteja elämän varrelta. Meillä kuvat on siis JATKUVASSA käytössä, kaikki 60000, tietenkin satunnaisgeneraattorin otannan mukaan. Olen kokassut wlan valokuvatauluakin, oli aika makea, mutta vielä ovat aika epästabiileja isojen jpg-kuvien kanssa. Ja Kuten on mainittukin levytila ei paljoa maksa, on backup on hoidettu puoliautomaattisesti Windows Robocopy:llä eri koneisiin (Win Vista/7 vakiovaruste). Tämän takia omassa ja vaimon koneessa on riittävästi levyä (ja nämäkin RAID1 mirroroituna) jotta kuvat on jo kotona kolmessa paikassa. Lisäksi kopioimme tuttavaperheen kesken kuvat ristiin automaattisesti Windows schedulerilla ja robocopy:llä. Olenkin sanonut että jos kämppä palaa, niin ainakin velka ja kuvat jää. Kokemuksesta tiedän CD/DVD on aivan toivoton arkistointiväline ja kovalevyt ovat varsin hajoilevia, mutta suurin tuhoriski on kuitenkin ihminen itse inhimillsen erehdyksen kautta. On aika ikävää todeta puolivuotta myöhemmin itse koheltaneensa jotain ja tämä kohellus on sitten kopioitunut backup:n. Tätä vastaan olemme suojautuneet arkistoimalla kuvat on vielä "aidolle" arkistointimedialle LTO-nauhoille. Tämä ei sitten enään olekkaan kovin halpa media mutta joku hinta muistoille. Mutta voin suositella PRO-kuvaajalle.