Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

RAW -lehti

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Boost, 23 Lokakuu 2007.

1. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
    Vs: RAW -lehti

En ole itsekään jaksanut paneutua silmäilyn jälkeen. VII jutun taisin jaksaa lukea, mutta se olikin lyhyt. Tosiaan aika kamala tuo kansi mun mielestä (myös).

2. 4x5

4x5

1 986
    0
    0

Veikkaisin että siitä on koitettu tehdä huomiota herättävä, mutta jokin siinä todellakin toimii tuota tarkoitusta vastaan.
    Joonas Brandtin ottama kuva näkyy olevan, esittääkö muuten Paula Koivuniemeä?

3. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Sehän se ja kamalan hirvittävän kamala kuva. Jos oli Koivuniemi tarkoitus esittää rumana niin on onnistuttu täydellisesti :). Mutta kansikuvahan on onnistunut, kun herättää tuntemuksia suuntaan tai toiseen.

4. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Kaippa se on sopivinaan tuohon nimeen "raw". En kyllä itse tunnistanut, onko kyseessä Paula K. vaiko esim. Hanna Pakarinen.

5. paulas

paulas Member

78
    0
    6

Kolahti täällä Kaustisella postilaatikkoon heti 23.10., joten tässä tapauksessa tuli ainakin ruuhka-Suomen ulkopuolellekin. Lehteä muuten löytyy jopa Kaustisen S-Marketista...

Edit. Näköjään olitkin saanut lehden, hyvä niin. Kommentoin vain ennen kuin oln lukenut ketjun loppuun asti...

6. jalakanen

jalakanen Well-Known Member

1 453
    210
    63

Mulle kuvajournalismi on eri asia kuin että vedetään suoralla salamalla niin että rakä ja paska erottuu.
    Luin tuon lehden ja täytyy myöntää että herätti tunteita. Sääliä ja myötähäpeää tekijöitä kohtaan.

En aio tilata.

7. koopees

koopees

8
    0
    0

Varsin lupaava, aion tilata. Mielenkiintoista luettavaa ja ennen kaikkea pääpaino tunteita herättävissä kuvissa. En tosin minäkään ihan kauhiasti perusta suoralla salamalla vetäistyistä kuvista, mutta ehkäpä sellaiset kuvat eivät ole mikään lehden jatkuva linja. Raw vaikuttaa olevan aivan eri luokkaa kuin surkea Kamera(+Pikseli)-lehti. Epäilys kuitenkin mielessä että lehti on liian kovatasoinen ja kunnianhimoinen menestyäkseen, tavallaan voi olla liian marginaaliryhmälle kohdistettu. Muiden kuvauslehtien "kuinka otan parempia maisemakuvia uudella kamerallani" tyyppiset jutut voivat kuitenkin vetää massoja enemmän. Toivotaan että olen aivan väärässä.

8. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Suoraa salamaa oli käytetty _yhden_ jutun esittelemissä kuvissa. On syytä muistaa, että kuvat eivät ole "lehden" kuvia, vaan lehden ja juttujen esittelemiä asioita. Jutussa esitelty projekti vaikutti mielenkiintoiselta ja kuvien tyyli sopivalta aiheeseen, hetkeen ja kuvien kohteena olevien henkilöiden kulttuuriin. Ja hien määrä vaihteli hienovaraisesti - Segerstam kuvattiin eri tavalla ja erilaisena kuin Juha Bandit.

Ilmeisesti lehden olisi pitänyt tehdä itsesensuuria ja vaieta ko. projektista ja kuvaajasta ja sulkea yksi kuvajournalismin tyyli esittelystään. Kaikkein parasta olisi tietysti haastatella lehteen alan vanhuksia ja esitellä 50-luvun kuvia.

9. Vs: RAW -lehti

No, ehkä ei nyt pelkästään 50-luvun, kyllä 60-lukulaiset kelpaavat myös mukaan. Itse asiassa se olisi hyvinkin tervettä, sen verran harvinaista tavaraa kuvakokonaisuudet lehdistössä joka tapauksessa ovat. En häpeä ollenkaan myöntää, että kaipaan Viikkosanomia tai että selaillessani vanhoja sveitsiläisiä Camera -lehtiä, ei voi kuin huokaista...

10. Vs: RAW -lehti

Time changes, people dont.

Eikun huokaillen sinne rakeiden ja fosforisalamojen pariin, jos niin intoa riittää.

Mun mielestä toi suoran salaman kuvituskuvat oli ihan piristävää vaihtelua tuohon alueeseen. Tietenkin ton ois voinut toisinkin hoitaa, mutta kyseessähän tuskin oli mikään poustaustilanne. Porukalla ruukkaa unohtumaan se 'ratkaiseva hetki' noidenkin kuvien synnystä, eli lukekaa missä tilanteessa ne on otettu ja miksi....

Ei ne sukkia jalassa laittanut pyörimään, mutta ihan mielenkiintoinen näkökulma bändikuvaukseen, joka ikävä kyllä on aikalailla yksitoikkoista.

11. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Onko luontokuva sitte hyvä, vai? Itse en oo tutustunu siihen, koska pelkään kukkamakroja ja auringonlaskuja :).

Raw sen sijaan vaikuttaa lähtökohtaisesti mielenkiintoiselta, koska dokumentatiivinen kuvaus kiinnostaa. Toivottavasti lehti osoittautuu hyvin tehdyksi. Jos ei nyt, niin myöhemmissä numeroissa. Palautteestahan voi kehittyä. Mutta tutustua joka tapauksessa aion. Voisin jopa ostaa irtonumeron ihan vaan sen takia, että antaisin signaalin: tälle on kysyntää. Tietty sit jos lehti lässähtäiskin, täytyis harkita uudestaan ja pahimmassa tapauksessa surkutella: hyvä idea, mutta se toteutus...

Vuoden kulttuuriteolta vaikuttaa kuitenkin. Ainakin valokuvauksen ja journalismin alalla. Ihan vaan se, että tuommonen lehti tuli, oli hyvä tai huono. Pää on auki.

12. jalakanen

jalakanen Well-Known Member

1 453
    210
    63

Mukava kuulla että tykkäsit. Minä en.
    Miksi mielestäsi tuo juttu olisi pitänyt jättää pois?

13. JPQ

JPQ Member

376
    5
    18

Kukka macrot on kylla tosi pelottavia minuakin pelottaa mita eka aito makroni paljastaa kun jo pokkari macro paljasti etta siankarsamon kukka on kaunis. ps. sain idiksen en kerro siita tassa.

14. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Kyllä mä tiesin sen ilman makrokuvaakin.

15. oli0-

oli0-

16
    0
    0

Tulipahan se sokoksesta eilen haettua. Puoleen väliin kerkesin sitä jo lueskella, ihan mielenkiintoiselta vaikuttaa. Eipä ainakaan tullut tyrmättyä heti kättelyssä, pitänee hankkia seuraavakin numero ja sitten miettiä tarvinneeko tilata.

16. Kutunluu

Kutunluu Member

252
    0
    16

Tulihan se lehti sitten kuitenkin. Oli vissiin laiska posteljooni.

Ihan hyvältä vaikutti jo ensi numero. Osa artikkeleistä oli tosiaan hieman pintaraapaisuja ja muutamassa kohtaa taitto pikkasen häiritsi lukunautintoa. Seuraavaa numeroa kyllä odotetaan. Oli tässä reilusti enemmän luettavaa, kuin uusimmassa kamera-lehdessä, joka oli kyllä ala-arvoinen suoritus vaihteeksi...

17. Vs: RAW -lehti

Minulla tyrehtyi lukeminen henkilökunnan esittelyyn. Mitä hittoa aikuisille? suunnatussa läpyskässä tekee jotkin toimittajien kornit motot? Kas kun ei ollut mukana myös siis elikkä toudella kiinnostavat horoskooppimerkinnät tiatsa aikuisten oikeesti?
    Täytynee yrittää tänään uudestaan, josko viikon lepuutuksella on saanut etäisyyttä tähän lukijakuntaa ravistamaan pyrkivää aloitusta ;-}

18. kb

kb

2 235
    0
    0

Eikö iltapäivälehdetkin ole aikuisille suunnattuja...

EDIT: niin puhuit toimittajien horoskooppimkerkinnöistä etkä niistä ennustus-horoskoopeista. Mut enivei. Aikuiset on lapsellisia.

19. 4x5

4x5

1 986
    0
    0

Sitä samaa kuin nettifoorumien kirjoittajian allekirjoituksissa.
    Jankuttavat päivästä päivään, kuukaudesta ja vuodesta toiseen: minä olen tällainen, vaikka kirjoituksistani saattaa tulla toinen käsitys ;-)

Mutta uuden Raw:in pitäisi ilmestyä 29.2. Taas jännittää niin ettei sormet meinaa osua näppikselle...

20. Vs: RAW -lehti

On tosi jänskättävää, taidanpa mennä vessaan  ;-]
    Pitäisiköhän ehdottaa toimitukselle, että laittakaa nyt hitossa kaikki kameralaitteenne sinne mottoon! ;-]