Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Raw-kuvat eivät avaudu kuvankäsittelyssä. Miksi?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana kan0, 23 Maaliskuu 2011.

  1. kan0

    kan0

    42
    0
    0
    Morjens

    Nyt tuli sellainen ongelma mistä en kotikonstein pääse enää yli. Ostin tuossa hetki sitten käytetyn nikonin d300:n ja siihen parit uudet muistikortit. Kuvaan lähinnä rawia.

    Photoshopit  ja capture nx2 (kaikkien kavereiden koneella koitettu) kieltäytyvät kuitenkin avaamasta noin 20% kuvaamistani tiedostoista, picasa toki näyttää ne esikatselussa täysin normaalisti. Olen koittanut avata tiedostoja suoraan kamerasta ja muistikortinlukijan kautta. Vaihdoin jo kertaalleen yhden korteista uuteen verkkokaupassa, mutta sama ongelma toistui (transcend 8gb 133x cf). Saman valmistajan toinen (4gb 266x) ei ole tuottanut ongelmia. Kameran ohjelmisto on päivitetty viimeisimpään. Kortit on alustettu. Ongelma ilmenee pelkästään raw-tiedostoissa, jpg:t avautuvat ohjelmissa täysin normaalisti.

    Capture nx ilmoittaa: cannot load file
    Photoshopit: unexpected end-of-file

    Koitin kirjoittaa tähän kaiken olennaisen mitä tuli mieleen.
    Teenkö jotain väärin ja mitä voisin vielä koittaa? Eivätkö juuri nuo kortit sovi juuri minun kameraani vai mitä?

    Kiitos jo etukäteen kaikista ajatuksista ja vastauksista.
     
  2. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Raw-kuvat eivät avaudu kuvankäsittelyssä. Miksi?

    Kun kerran kaikki toimii hyvin toisella korttimallilla, vaikuttaa selvältä, että nuo kortit eivät jostain syystä sovi kamerallesi. Ongelmasta pääsee eroon sillä, että ei käytä niitä, vaan jotain korttimallia, joka toimii.
     
  3. kan0

    kan0

    42
    0
    0
    Vs: Raw-kuvat eivät avaudu kuvankäsittelyssä. Miksi?

    Seuraavana onkin toisen korttimallin hankinta edessä ja sillä koitto. Arveluttaa vaan, kun seuraavasta kuvaussessiosta pitäisi pyytää rahaa ja mun tuurilla tietysti kaikki hyvät kuvat on niitä jotka eivät avaudu. Ehkä kuvaan varmuudeksi raw+jpg:tä. Ja harmittaahan se että noihin kortteihin laitetut rahat olisi täysin hukkaanheitettyjä.

    Jatketaan tutkimista omin konstein tietysti.

    Ajattelin vaan kysästä täältä, kun joku muu olisi saattanut törmätä samaan ongelmaan. Ja täältä jos jostain löytyy asiantuntemusta ja kokemusta.

    Ajattelin liittää tähän jatkoksi jonkin esimerkkikuvan zippinä, mutta ovat aivan liian isoja..

    (edit kirjotusvirheitä)
     
  4. Vs: Raw-kuvat eivät avaudu kuvankäsittelyssä. Miksi?

    Korteissa on eroja. Moni ostaa vain Sandiskiä minimoidakseen mahdollisia korttimurheita.
     
  5. Vs: Raw-kuvat eivät avaudu kuvankäsittelyssä. Miksi?

    Mulla taas on ollut ongelmia Sandiskin kanssa, Transcendit on toiminut moitteetta.

    Noi on aika yksilöitä kaikki ja saattavat kyllä vikaantua koska tahansa, kalliimmatkin merkit. Jotenkin tuli mieleen kun luin tuota vikakertomusta, niin heräsi kysymys, että mitkä kuvat jäi näkymättä. Vikailmoitus vaikuttaisi siltä, että tiedoston kirjoitus olisi keskeytynyt. Se esikatselu jpg tallentuu selkeästi tiedoston alkuun normaalisti. Eli, onko noi kuvat sellaisia, jotka on nopean kuvauksen jälkeen siellä puskurin täyttymisrajalla, kun se vikakin ilmenee juuri tuolla hitaammalla kortilla.
     
  6. kan0

    kan0

    42
    0
    0
    Vs: Raw-kuvat eivät avaudu kuvankäsittelyssä. Miksi?

    Kuulostaa ihan soivalta teorialta, harmi, ettei se voi pitää paikkaansa. Viimekerralla kun olin kuvaamassa liikkuvia kohteita, räpsäsin kuvaa karkeasti puolen minuutin välein. Pitäisi nopeus riittää.

    Ja olen vissiin kaksi onnistunutta kuvauskeikkaa onnistunut noilla uusilla 8gb transendendin korteillakin suorittamaan. Tuntuu vieläpä, että vähiten on lukukelvottomia, kun on takana kiireinen ja kiivastahtinen kuvauskerta.

    ...voisiko tämä liittyä jotenkin kamerastapäin poistettuihin kuviin?
     
  7. mohikaani

    mohikaani Active Member

    1 681
    2
    38
    Vs: Raw-kuvat eivät avaudu kuvankäsittelyssä. Miksi?

    Eihän nuo ongelmat liity pakkaseen mitenkään? Mulla oli jokin halpiskortti joka oireili kylmillä keleillä.
     
  8. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Raw-kuvat eivät avaudu kuvankäsittelyssä. Miksi?

    On kohtalaisen vähän väliä sillä, milloin ja miksi nuo ongelmat esiintyvät, kun kyseessä on kuitenkin selvä vika jossain, jolle on tiedossa selkeä lääke. Olivatpa kortit hitaita tai nopeita, kamerat on suunniteltu toimimaan niiden kanssa oikein, ellei jossain ole jotain vikaa.
     
  9. Vs: Raw-kuvat eivät avaudu kuvankäsittelyssä. Miksi?

    Tuossa kun selailin intternettiä, niin vaikuttaisi olevan joku NEF:n ominaisuus, että jotkut kuvat korruptoituvat. Joko kortilla tai sitten omia aikojaan levyllä. Toki, jos ne jollakin kortilla toimivat, niin siihenhän käy se applemainen korjaus, että ostaa sellaisia kortteja mitkä toimii ja heittää toimimattomat pois. Jos joku nyt varmasti toimii, niin toivoo sitten, että se toimii jatkossakin.

    Paljon tuli selaillessa vastaan tapauksia, missä osapuolena oli juuri tuo d300, ehkä kuitenkin siksi, että on kaiketi yleisin malli.
     
  10. PasiZ

    PasiZ Active Member

    1 097
    0
    36
    Vs: Raw-kuvat eivät avaudu kuvankäsittelyssä. Miksi?

    Joskus oli tuollainen D300:n bakuppina eikä sandiskin extreme 4:lla ollut mitään ongelmaa... Muita kortteja en ole käyttänyt sen jälkeen kun transcendi sanoi sopimuksen irti kesken kaiken...

    En kyllä ole rahasta koittanut koskaan kuvata luottamalla yhteen runkoon, kyllä backuppia pitää olla. Ihminen joka tilaa kuvauksen, luottaa saavansa kuvia. Rungon hajotessa mielipahaa ei korvata sanomalla, "no ei maksa mitään!"
     
  11. kan0

    kan0

    42
    0
    0
    Vs: Raw-kuvat eivät avaudu kuvankäsittelyssä. Miksi?

    Juu on mulla tuossa tuo vanhempi rousku aina autossa mukana varmuudeksi. Tämä nykyinen ongelma vaan kun ei kerro itsestään keikan aikana. :(

    Kylmään ei liity, ongelmia on sisätiloissakin kuvatuissa otoksissa.

    Täytyy koettaa tuota ohjelmaa, josko sillä saisi menetetyt edes jotenkin auki.

    Lähetin nikon suomellekin sähköpostia, mutta en usko sieltä mahdollisesti tulevan vastauksen suuresti tyydyttävän. Ehkä lähetän transendillekin kevyen kyselyn..

    (Muistikorttivalmistajista minulla on aikaisemmin mennyt jo pannaan Verbatim. Kaksi sdhc-korttia on hajonnut vuosien varrella melko kevyellä käsittelyllä, kun muut merkit ovat moista kestäneet)
     
  12. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Raw-kuvat eivät avaudu kuvankäsittelyssä. Miksi?

    Kortin tyhjentäminen kannattaa tehdä formatoimalla se kamerassa.
     
  13. kan0

    kan0

    42
    0
    0
    Vs: Raw-kuvat eivät avaudu kuvankäsittelyssä. Miksi?

    Juu, sain kyllä kuvat auki tuossa ja sain tallennettua ne eri muotoon. Ihmiskuvissa vaan olisi kiva saada kuvat auki niin camera-rawissa, että pääsisi vaikkapa säätämään ihonsävyjä. Esim photoshopin käyttäminen external editorina ei auttanut, tahi tiedoston uudelleennimeäminen. Kyllähän tuo helpotti hengittämistä, mutta ei poistanut ongelmaa.

    Kortteja olen koettanut tyhjentää sekä koneella että kamerasta. Kumpikaan ei näyttäisi merkittävästi vaikuttavan lopputulokseen.

    Seuraavaksi koitan tehdä kaikki mahdolliset temput noille toimiville korteille, jos vaikka saisin ne tekemään samaa virhettä kun nämä transcendit.
     
  14. kan0

    kan0

    42
    0
    0
    Vs: Raw-kuvat eivät avaudu kuvankäsittelyssä. Miksi?

    Ilmeisesti vika todellakin oli vain muistikortissa. Mikään kolmesta uudesta transcendin 133x 8gb kortista ei suostunut tuottamaan kuvia niin, ettei jossain olisi ollut ongelmia.

    Transcendin 4gb 266x ja Sandiskin 30Mb/s 8gb toimivat aika isolla todennäköisyydellä. Nyt viimeinen viitisensataa kuvaa on otettu noille korteille ja noin puolet niistä olen avannut fotariin normaalisti ja siirtänyt ilman erikoisuuksia, jokaikinen on auennut.

    Ehkä ostan tästedes vain Sandiskia. Vahingosta näyttäisi viisastuvan. Jos tuo korttityyppi vain ei satu sopimaan mun d300:een. Kiitos kaikille avusta. Toivottavasti tämä on loppuunkäsitelty aihe. :)