Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Raw-korjaus

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana SakkeM, 11 Joulukuu 2015.

  1. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Raw-korjaus

    Ehkä, mutta siihen aikaan sisältö oli tärkeämpi kuin nykyinen pikselien tihruaminen.

    Kapa

    p.s.
    Pidin jopa lukioluokalla esitelmän kromaattisesta aberraatiosta.
     
  2. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Raw-korjaus

    +100
     
  3. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 456
    1 395
    113
    Vs: Raw-korjaus

    +1
     
  4. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Raw-korjaus

    Hienoa, että moni on pitänyt lukiolaisille esitelmän kromaattisesta aberraatiosta. Prioriteetit kuntoon!
     
  5. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Raw-korjaus

    ;-)  Niin, en tiedä onko moni sen tehnyt, minä ainakin. Jostakin se oli tehtävä. Kuulosti varmaan fiksulta, ja kukaan ei todennäköisesti ymmärtänyt siitä mitään, jos edes itsekään.

    Kapa
     
  6. Vs: Raw-korjaus

    Sittenhän se oli ajan hengen mukaan ensiluokkainen esitys. :D
     
  7. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    Vs: Raw-korjaus

    Vielä kun joku kertoisi, mistä ajasta puhutaan.. Minä olin lukioiässä digiaikaan.
     
  8. Vs: Raw-korjaus

    60-lukua.... ja siitä eteenpäin.
     
  9. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Raw-korjaus

    Pappafoorumin ylpeys on tietenkin jokunen nuorison edustaja joukossa. Näin tulee tunne että olemme vielä tässä ajassa mukana.

    Hyvää Joulua papoille ja nuorisolle toivoo Ylioppilas vuodelta 1984.  Olen ehkä aika keski-ikäinen täällä, s. -65.
     
  10. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Raw-korjaus

    Minä se tositapappa vasta olen. Syntynyt -49.  Silti hengissä ja mielestäni vielä järjissä.

    Kapa
     
  11. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    Vs: Raw-korjaus

    mutta mutta.. onko tuo filmiaika sittenkään vielä ohi? On vielä yksi järjestelmä, johon saa uusia objektiiveja ja sekä uusia digitaali- että filmikameroita. Jos ostat Leica M-objektiivin, sen täytyy toimia hyvin sekä digitaalikameralla että filmikameralla.
     
  12. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Raw-korjaus

    ''

    Minä olin Exakta-juniori, ja sittemmin Nikon-mies. Rahat eivät koskaan riittäneet noihin Leicoihin.

    Kapa
     
  13. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 912
    3 372
    113
    Vs: Raw-korjaus

    Nikon ?
     
  14. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 912
    3 372
    113
    Vs: Raw-korjaus

    Onko käsite myötähäpeä tuttu ?
     
  15. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Raw-korjaus

    Kyllä sitä joskus joudun tuntemaan täälläkin.  Avaisitko vähän mitä mielessäsi liikkui, jos tarkoitit että sinä tunsit nyt sitä?

    Tosiasiassa valokuvaus on mainion yhdistävä ja tasavertainen iän suhteen.  Ei Kameralaukun kutsuminen eläkefoorumiksi ole ihan paikallaan.  Sellaista nimitystä olen kuullut täällä ja nyt itsekin toistin.  Täällä ehkä on enemmän iäkkäitä kuin vaikkapa digikamerassa, mutta se ei liene lainkaan pahasta.

    Sen sijaan jälkipolven mukanaolo vanhojen joukossa oli jopa traagisen tärkeän makuista, kun liityin Hakavuoren Eräseuraan joskus 12-13-vuotiaana. Yksi kaverini oli mukana bussireissulla pilkkikilpailuihin ja puheenjohtajamme kuulin esittelevän ylpeänä meitä ainoita nuoria joukossa toisen seuran edustajalle.  "Tässä on meidän nuoriso-osasto. Ainakin toisesta voi tullakin kalamies, siltä vaikuttaa."  Äijät oli veivanneet seuraansa monta kymmentä vuotta eikä uutta verta juuri tuntunut tulevan joukkoon. Tämä oli 80-luvun kynnyksellä.

    Se puheenjohtaja oli muuten radion kalaohjelmissa nykyään usein mukanaoleva Torsti, jolla on mieleenpainuva mainio "amerikkalaistyylinen" ärrävika.
     
  16. onre

    onre Member

    222
    0
    16
    Vs: Raw-korjaus

    Ikä tuntuu jännän irrelevantilta seikalta näissä puuhissa. Ihan miellyttävää.

    Milloin digi-SLR:t tulivat kuvanlaadultaan ja hinnaltaan harrastajien ulottuville? Muistaisin että vuonna 2001 markkinoilla ei ollut mitään, mihin parikymppisellä duunarilla olisi ollut realistisesti varaa.
     
  17. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Raw-korjaus

    2002 tuli Nikon D100, Canon D60 ja Fuji S2. Hintaa 2500 e kieppeillä, siitä se lähti.
     
  18. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Raw-korjaus

    +1
     
  19. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Raw-korjaus

    Miksei, niin varmaan onkin, jollei jopa erinomainen.

    Mutta niin on Nikon F3 tai FM2n:kin, -70-80-luvun laatu-AI- tai AIs-laseilla, ja ihan eri hintaan...

    Anteeksi OT...
     
  20. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Raw-korjaus

    Olen hiukkasen kuvannut Nikon D100:lla. Täytyy sanoa, että vaikka se olikin komea kamera, niin kuvanlaatu oli uskomattoman surkea. Muutama vuosi tuon jälkeen ostin Nikon D50:n, joka esineenä ei llut kummoinen, mutta kuvanlaatu oli ihan ok.

    Nikoniin haksahtanut kuvaaja saattaisi yhäkin löytää jostain pakkauuden F6:n. Valmistus taidettiin lopettaa- vuosi-kaksi sitten.