Vs: Raw kehitys Adobe vertailu CaptureOne 1 Missä? Mitä? En ymmärtänyt. ed. Siis nyt ymmärsin jotakin: Sinä nipotat Capturesta vaikkei sulla ole sitä. Minä tein samoin eli kyselin jotain toimintoja jotta voisi harkita. Mitä me tässä oikein nipotetaan? Vaiko se usein kuultu: "Ihan sama millä välineellä kuvasi teet." Turha nipottaa mistään muka puutteista. Sellainen on vain luovuuden koyhyyden osoitus.
Vs: Raw kehitys Adobe vertailu CaptureOne 1 Minua ainakin kiusaisi joka kerta kuvaa katsoessani jos tietäisin että olisin voinut tehdä sen paremmin mutten viitsinyt. Ei sitä toiset huomaa mutta omaa minää se kaivaa. Miksi joku ostaa Leican vaikka saman kuvan saisi Lumixilla? Sen takia että pääsee omasta mielestään parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen. Kun tietää että on tehnyt parhaansa voi olla tyytyväinen, muuten ei.
Vs: Raw kehitys Adobe vertailu CaptureOne 1 Ihmisillä prosessi on aika monimutkainen, ollen välillä jopa imaginäärinen. Miksi jollain pitää olla päällä Jamekset, jotta hommasta tulee mitään. Toisen hommat menee persiilleen, kun vaimo näytti vääranlaista naamaa aamulla. Kolmannella kuvaaminen ei onnistu, koska ilma on vääränlainen. Aina. Eikä ole ihme, että jollekin mukana oleva Leica on vempele, joka kirvoittaa sen viimeisen kuvausintohimon pintaan. Ja voihan se olla, että Leicalla otettu kuva ei jaksa luoda intohimoa kehittää kuvaa valmiiksi millään kuvankäsittelyprosessilla ... paitsi yhdellä. Ja noi esimerkit on vielä yksinkertaisella syy, seuraus kaavalla kehitettyjä prosesseja. Katselin juuri dokumentin kvanttimaailman ihmeellisyyksistä, jossa kyseltiin missä kulkee kokoraja, jossa lomittumista vielä voidaan havaita. Hieman karrikoiden: Jos sellaista ei ole, niin ihmiselle vois käydä niin, että kuvat otettais, kaikissa vaattaissa, kaikilla kameroilla ja kehitettäis kaikilla digipimiöillä kaikki mahdolliset kuvat.
Itselläni on capture one ja lightroom kilpaillut jo pitkään ykköspaikasta. Nykyään teen suurimman osan töistä capturella ja photoshopin tilalla käytän affinity photoa.
Viestiketjua luettu yli 3300 kertaa eikä kukaan ole saattanut näytille tänne eikä yksityisviestin kautta että olisi saanut paremman jollain muulla kuin tuo Capturella tekemäni. Olen kyllä varma että on yritetty. Totean yksimielisesti että CaptureOne on raw-convertterina parempi kuin Adobe. Näistä kahdestahan tässä oli kyse. :slightly_smiling_face: Muuten puolusteltiin Lightroomin arkisto-ominaisuuksia mutta siinäkin asiassa Capture omasta mielestäni pesee hankalan ja raskaan Laitisen. http://blog.phaseone.com/jumping-ship-to-capture-one-pro-from-lightroom/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_content=W44_2016_Captureone_Lightroom Tiedostot poistettu.
Mitenkäs luulet näitä voivan verrata kuin kokeilemalla raakakuvasta alkaen molempia aina samoihin kuviin? Ja kokeilemalla monenlaisiin kuviin. En katsonut kuviasi, koska mulle ei alunperin tullut mieleenkään että niistä näkisi mitään aiheeseen liittyvää. Nyt yritin kun muistutit mutta nehän on nyt poistettu. edit. Aivan joo, olihan sulla ollut tarjolla sentään yksi XPro2 raakakuva. Hiukan sadulta kuulostaa otsikon CaptureOne 1. :grin: Löysin sellaisen kuin Capture One Pro 9. https://www.phaseone.com/en/Products/Software/Capture-One-Pro/Highlights.aspx
"Nyt yritin kun muistutit mutta nehän on nyt poistettu." Sinulla oli toista kuukautta aikaa ladata tiedostot? Sinun moka. Täällä on jos jonkin moista linkkiä ja vinkkiä ja jos asia oikein kiinnostaa niin niihin tartutaan. Ehkei tämä ollut sinua varten. Kuten alussa mainitsin niin olen käyttänyt Capturen ja Adoben konvertteria myös Nikonin D800 kameran tiedostoilla ja todennut molempien kameroiden kohdalla Capturen paremmaksi. Voit toki kokeilla omilla tiedostoillasi. :relaxed:
Minä kyllä olen laittanut vertailemisen korvan taakse, koska pitää järjestää asiat ensin niin että ajankohta on hyvä kokeilun aloittamiseen. Siis kun nuo kokeilujaksot tuppaavat jäämään minulla lyhyiksi siten etten ehdi kunnolla tutustua ohjelmaan kun jo aika meni ohi ja pitäisikin ostaa. Mulla taitaa nyt olla LR kokeilujakso päättynyt enkä siitä vieläkään ymmärrä yhtään mitään. Pitänee ladata PS ja miettiä tarvitsenko sen todella. Eikun joo, sehän jakso meni umpeen jo paljon aiemmin. Höh. Mun mielestä tuo loppupäätelmäsi oli hyvä ja sopivan provosoiva. Saatathan sinä olla oikeassakin että monetkin ovat yrittäneet mutta eivät ole viitsineet asiasta kirjoittaa. Mitenkäs muuten Capture One vaihtaa omistajaa "käytettynä"? edit. Tuolla ainakin joku on tarjonnut myyntiin: https://www.dpreview.com/forums/thread/3900792 Onko siinä jotain selvityksiä tehtävä myyjänkin puolelta kuten Adoben lisenssin siirtojen kanssa? edit2. Kaipa tuo onnistuu. http://forum.phaseone.com/En/viewtopic.php?f=21&t=5491&p=21773&hilit=selling+license#p21773 https://www.phaseone.com/en/SupportMain/SupportArticles/FAQ.aspx deactivate http://forum.luminous-landscape.com/index.php?topic=68519.0 Onko sinulla joutilas lisenssi tyhjän panttina? Tarjoa, haluan ostaa. YV ja kimmo,manner€gmail.com
LR:ää vuosia käytettyä ei kyllä hevin vaihda. Tuossa artikkelissa Bailey kehui C1:stä, mutta hänen kuvat ovat paljon suoraviivaisemmin säädettyjä kuin esimerkiksi minun. Vaihdos ja kaikki säädöt menevät sen sileän tien. Tai saahan ne talteen tif/jpg -muodossa, mutta jos haluaa tehdä jonkun asian hieman toisin niin eipä onnistu vaan täytyy työstää alusta saakka. Tiedä sitten liioittelenko tätä pointtia?
Tämä nyt on vähän tällaista ”meidän auto on parempi kuin teidän auto” keskustelua jossa enemmän mutua kuin faktaa. Itse saan aikaan toisilla kuvilla parempaa jälkeä Capture Onella verrattuna Lightroomiin, toisilla kuvilla taas toisinpäin. Capture Onen terävöinti esim. on jotenkin järkevämpi ja helpompi käyttää. Mitä tulee väreihin, niin Lightroom tekee ainakin Sonylla ja Canonilla huomattavasti autenttisempaa jälkeä kuin C1 jos verrataan referenssiarvoihin. Se, että onko värit miellyttävämmät, onkin täysin subjektiivinen arvo. Mutta jos käytetään määritelmää parempi, niin värien osalta Lightroom vie voiton.
Pitää asennella kuvankäsittelykoneen W10 uudelleen ja sen jälkeen täytyy verrata ACR ja Capture Onea keskenään. LR on ulkona vertailusta.
Yksimielisyys on hyvä asia elämässä. Etenkin itsensä kanssa Toivottavasti CaptureOne on hyvä, se pyörii myös Wintoosassa ja siinä on oikeasti arkistointiominaisuudet (mä olen laiska enkä jaksa tässä vaiheessa tarkistaa speksejä). Tai sitten on olemassa myös arkistointiohjelma, joka toimii hyvin yhteen CaptureOne:n kanssa. Tietysti kaksi ohjelmaa on helposti kökömpi ratkaisu, kuin yksi ja toimivaksi todettu. Ihan omaa tulevaisuutta tässä ajattelen, kun tuo Adoben politiikka on alkanut olla kovasti poukkoilevaa. Varmaa on kuitenkin se, että mitään kuukausivelotusta en yhdestäkään tietokoneohjelmasta tule maksamaan. Miettii: Nykyinen LR6:n käyttäjä
Mä en ole oikein vakuuttunun noiden erojen suuruudesta. Jos toisen käytön osaa ja jälki on riittävää, niin miksi tuhlata aikaa ja rahaa. Tuosta affinity photo:sta on näköjään tulossa tai tullut Windows-versiokin. Pitääpä pistää mieleen, mulla kun ei ole mitään Photoshop versiota.
Minä maksan monestakin. En oikein ymmärrä miksi se olisi huono systeemi. Olen elämäni varrella maksanut nuorempana sellaista asunnosta (vuokra), matkan varrella autosta (leasing), nyt lasteni puhelinliittymistä, kaapeliTV:stä, sähköliittymästä jne. Ihan validi systeemi monenlaisten asioiden pyörittämiseen, ei kai ohjelman käyttöoikeus eroa mitenkään noista, tai ainakaan minä en keksi sitä perustavanlaatuista eroa.
Hinta näyttää olevan 279 EUR (+ VAT) eli yli kolmensadan. . 22% verolla jo 340! :-. Tai vuoden sopimuksella 12 eur kuukaudessa (+VAT), siis ehkä 15€/kk. (Mikähän veroprosentti?) LR maksaa alkaen 129€. . . 136€ Adobella. Tai sitten 12 eur kuukaudessa saa jo PS:n. (12,39 €/kk sis. ALV) Vuokrauksessa on se haitta, että on irtisanomisaika. Omasta saa rahaa takaisin jos sen myy. CC:hen on tehtävä vuoden sopimus ja säännöt ovat aika pinkeät jos kesken lopetat. Kyselin Adoben chatissa voiko mitenkään saada uutta kokeiluaikaa ku n ei ehtinyt kunnolla ekalla kerralla. Vastaus oli ettei mitenkään ole mahdollista mutta neuvoi liittymään CC:hen ja peruuttamaan sen sitten ajoissa. edit. Peruutusaika on kaksi viikkoa: Jos peruutat tilauksesi 14 päivän kuluessa, saat täydellisen hyvityksen. Jos peruutat tilauksesi yli 14 päivän kuluttua, sinulta peritään 50 % jäljellä olevasta sopimusvelvoitteesta, ja palvelu jatkuu kyseisen kuukauden laskutusjakson loppuun asti. Eli jos on vaikkapa kuusi kuukautta jäljellä vuoden sopimuksesta, siitä joutuu maksamaan kolmen kuukauden verran. Vaihtoehtona valokuvaajan CC:lle on myös esimaksettu vuositilaus, mutta siinä ei mitään palauteta jos peruuttaa kesken (paitsi jos peruuttaa 14 päivän sisällä).
Eikö vuokraohjelmistoissa suurin peikko joillekin ole siinä, että valmistaja lopettaakin ohjelman tuen jolloin vanhat tiedostot eivät aukea. LR:ssä tosin ilman tunnuksiakin saa auki ja eksportoitua joten kuvat kyllä saa talteen vaikka adobe katoaisi johonkin. Lisäksi erilaisia virityksiä joilla vanhat tunnustarkastukset saa estettyä liikkuisi tuollaisessa tilanteessa huimasti. Tämä pelko ei siis ole realistinen. Ohjelmistojen jälleenmyyntimarkkinat eivät mielestäni ole kummoiset. Vai etsiikö joku esimerkiksi käytettyä LR4.4:sta ostettavakseen?