Tahtoisin vinkkejä hyvistä telealueen zoomeista Nikonin filmikameralle. Aikaisempaa kokemusta minulla on vuoden 1991 Sigma 4-5.6/70-210 UC II -zoomista, joka on kaikinpuolin loistava, mutta auttamatta liian lyhyt. Vuosi sitten hankin korvikkeeksi Sigma 4/5.6 70-300 DL II macro -linssin (oli halpakin, noin 200€). Ko. putkessa ei ole mitään muuta hyvää kuin keveys ja macro-ominaisuus. Nyt sitten tarvittaisiin jotain parempaa tilalle. Erityisen pettynyt olen kontrastin puutteeseen 300mm asennossa. Lintuja tuolla on aivan turha kuvata, höyhenet eivät kuitenkaan erotu. Hieman olen miettinyt näitä vaihtoehtoja: Ostaa vastaavanlainen putki, mutta APO. Hintaa 220€. Olisin ostanut tämän viime vuonna, mutta nikonille ei ollut saatavilla. Tokina AT-X 4,5-5,6/80-400 II N-AF, hinta 480€ technik directillä Sigma 4,5-5,6/135-400 APO NAFD, hinta 500€ technik directillä, 450€ telefoto 180-200mm kiinteä + telejatke? Sigma EX 3,5/180 Macro HSM NAFD (hinta n. 500€ technikdirect, 740€ telefoto) + telejatke houkuttaisi kieltämättä... [/list] Muita vaihtoehtoja? Yhtenä olen miettinyt jos jostain saisi kohtuu valovoimaisen ja hyvän 70-200 -zoomin, ja siihen 2x telejatke tarvittaessa. Se tässä on syytä mainita että kuvaan pääasiassa keskikoon kameralla maisemia, kino telezoomin kanssa kulkee mukana vain yllättävien sattumien varalta - jos tulee joku kiva kukka kuvattavaksi, lintu, elukka, ... En siksi hae välttämättä äärimmäistä valovoimaa jne. Enkä mitään lintumiehen tai urheilukuvaajan unelmaputkea. Painokin pitää huomioida, koska nuo keskikoon kamat painavat repussa vähintään riittävästi. Isot zoomit ovat 1200-1300g tasoa, suunnilleen samaan tulee em. sigma 180 + 2x jatke. Vertailun vuoksi, nykyinen zoom on painoltaan 550g, eli alle puolet noiden isojen zoomien painosta. Mielelläni tietysti haluaisin kohtuu halvalla selvitä, eli noin 500€ tasoa maksimissa... Auttakaapas pulassa olevaa Myönnän että jollain tavoin tuo 180mm+telejatke kiinnostaa. Lähikuvaus kun on kivaa.
Nikkor 80-200/2.8 + 2x konvertteri. Käytettynä liikkuu jonkinverran ja hinta on kohdillaan piirtoon nähden. Ja aivan sama mikä malliverison on kyseessä...se on hyvä.
Jep, itse putki on kyllä loistopeli, mutta kuulemma joidenkin telejatkeiden kanssa piirto heikkenee todella paljon. Kannattaa tosiaan testailla mikä yhdistelmä toimii jos tuollaista lähdet hommaamaan, putkea saa ~400e:llä halvimmillaan käytettynä. Ja lähikuvauksessa kannattaa unohtaa noi telejatkeet ja pistää mielummin loittorengas objektiivin väliin. Eipä ainakaan piirto heikkene telejatkeen takia.
Jep, Nikkor 80-200/2.8 AF-D tuli huudettua Nyt vain odotellaan... Loittoa onkin jo, aina paljeloittoon saakka jos olisi tarvis.. Telejatke onkin se arveluttavin. Nikonin oma vai sigma? Toisaalta omat kokemukset telejatkeista koskevat vain Petri-merkkistä wanhaa mekaanista kameraa, siinä telejatke oli todella käypä peli. Ainakin minulle. Samoin Bronca SQ-Ai:ssa olen käytellyt S-sarjan telejatketta eikä moittimista ole ollut. Toki on myönnettävä että kummassakaan tapauksessa ei ole ollut mitään vertailukohdetta. Petri-kameralla tykästyin muuten 2x55 -yhdistelmään kivana yleiskaluna. Sillä kuvasi lähikuvat, kasvit, maisemia, ihmisiä Monesti matkustellessa ei muita ollutkaan kuin 55mm normaali ja telejatke.
99% varmuudella epäilen että Sigman telejatke ei käy Nikkorin lnssin kanssa. Kannattaa varmistaa yhteensopivuus kokeilemalla ennen ostoa.
Näyttää muutenkin Nikon kaikessa suuressa viisaudessaan tehneen todella tyhmästi. AF toimii telejatkeiden kanssa vain S-sarjan linsseillä! Muut telejatkeet ovat manuaalisesti tarkennettavia sitten... TC-200 ja TC-201, 201:llä sentään matriisimittaukset saa mukaan. Tarvinnee vähän katsastaa kuitenkin tuota piraattien puolta...
Ja piraatithan sen tekee... Tamron SPAF 2x toimii automaagina (samaa myydään Kenko pro 2x -nimellä). Nettiarvosteluissa pärjännyt vallan mainiosti vieläpä... Joten hakuseen moinen EDIT: Laitan nyt linkin semmoiseen jos jotakuta muuta kiinnostaa autotarkentava telejatke nikoneihin: MC Pro 300 DG Konverter 2.0 x AF Niin, ja olishan nikonilla TC-16A, joka sisäisellä linssistöllään autotarkentaa lyhyellä alalla, eli käsin tarkennus suunnilleen kohdalleen ja telejatke hienosäätää.. Tässä vielä linkki telejatkeiden vertailuun: NikonLinks - Nikon Teleconverters
Toimii myös AF-I-linsseillä, joissa moottori on objektiivissa (kuten AF-S:ssä, mutta ei ole ultraäänimoottori). Pelkkä AF toimii Nikonissa niin, että moottori on kamerassa ja akseli pyörittää objetiivin vastakappaletta. Telejatkeen läpi tätä on hankala välittää. Canonilla ei ole vastaava konseptia, vaan Canonin tarkennusmoottorit ovat aina objektiivissa.
Juurihan Juke edellisessä viestissään esitti mallin, joka sen osaa tehdä...siis tarkennuksen ruuvilla. Itsellä on kokemuksia ainoastaan ei "pro" 2x telejatkeesta, joka sekin toimi varsin hyvin 80-200/2.8:n kanssa. Joten Kenkon Pro-malli vois olla tutustumisen arvoinen palikka. Ja noissa ruuvivälitteisissä telejatkeissa on myös riittävästi nastoja tiedonvälittämiseen myös af-s objektiiveille (Sigma HSM), jotta tarkennus toimii myös niitä käytettäessä. Ainakin itsellä käytössä ollut jo -91 ostettu 2x halpis-konvertteri tarkensi Sigman 150/2.8 makroa. OT: Sama asia tarkennuksissa on myös esim. Soligorin loittosetissä...sekä ruuvi että sähköt kulkee läpi, joten toimivuus on taattu kaikilla af-laseilla. Sekä tarkennuksen että valonmittauksen osalta.
No nyt sitten on käsissä AF-D 2.8/80-200mm, sitä vanhempaa mallia, eli pumppu... Hämmentävän vikkelä tarkentaja kun on sigmoihin tottunut, huh. Tukka ihan putkella on. Ei kun kokeilemaan...