Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Rampautettu Canon R6

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana RB, 30 Kesäkuu 2023.

1. RB

RB Well-Known Member

9 304
    1 211
    113
    Tarvittisin R6:een synkkajohron ja 600 EX-RT salaman yhtäaikaa käyttöön. R6:ta puuttuu tuikitarpeellinen synkkajohron paikka. Akkukahvastakaan sitä ei löyry.
    IMG_6909.jpeg
    Salamasta tuo liitin löytyy, mutta ei tunnu toimivan. Miksi tuo tuossa on kun ei toimi?
    Mikä neuvoksi?

EOS R:n akkukahvasta synkkaliitin löytyy, mutta siinä on vain 1 muistikortti.

Kehnoja vemputtimia.

2. Jari_S

Jari_S Well-Known Member

3 307
    680
    113
    Niitähän on myynnissä sellaisia ”kuutioita”, mikä tökätään siihen ”hot shoe” kenkään ja sen kyljessä on liitin synkkajohdolle. Niitä saa esim. eBay:stä eikä maksa paljoa.

Minulla on myös tuo Canon EXT 600-RT salama ja kyllä siinä ainakin tuo synkkaliitin toimii.
    Kokeilin juuri, eli laitoin salamaan virran ja linkkuveitsessä olevalla piikillä oikosuljin liittimen keski- ja sivukontaktin ja heti salama välähti.

3. RB

RB Well-Known Member

9 304
    1 211
    113
    Kun mun pitäis saada Canonin salama varustekengässä ja toinen salama välähtämään synkkajohrolla.
    Tuo salaman synkkajohto ilmeisesti väläyttää salaman, mutta siihen ei voi kytkeä toista salamaa joka synkkajohdolla välähtäisi. Huono homma.
    Se sokerinpala ei käy, kun tarvitsen siihen paikkaan salaman.

4. Jari_S

Jari_S Well-Known Member

3 307
    680
    113
    Minulla on ainakin sellainen "sokerinpala", missä on toinen ”hot shoe” kenkä siinä päällä, eli se liitin on vaan välissä.

5. RB

RB Well-Known Member

9 304
    1 211
    113
    Salaman TTL olis suotava.
    Itte oon menestyksekkäästi käyttänyt Elinkan akkusalamaa synkkajohrolla ja kameran oma salama kamerassa kiinni TTL:llä antamahan täytevaloa. Toimii hienosti. Elinkan tehot ei riitä kirkkaalla ilmalla 2:lle välähryspäälle jaettuna ja tuloo liian tummat varjot jos ei käytä mitään täytevaloa. TTL hoitelee täytevalon tehonsäädön meleko mukavasti.

Ainut ongelma on se kameran synkkaliittimen puute, tai R:n ykskorttisuus. Kerran kun on melkein menettänyt ainutlaatuiset asiakaskuvat niin ei viittis jättää yhren kortin varaan.

6. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

22 888
    3 366
    113
    Eivät ole hinnan kiroissa, mutta jos tarvitaan TTL-dataa tms. ei taida helposti löytyä. Perusmallissa kulkee vain täsmäyssignaali.

Screenshot 2023-06-30 at 10.00.24.png

7. Jari_S

Jari_S Well-Known Member

3 307
    680
    113
    No jopa sinulla riittää vaatimuksia.

Juu, se TTL onkin jo hiukan haastavampi. Omassanikaan ei sitä ole. Voi niitä silti olla olemassa, jos jaksaa etsiä.

Tässäkin päällepäin näyttää lupaavalle, mutta toisella puolella ei niitä TTL-kontakteja kuitenkaan ole.

upload_2023-6-30_10-6-44.png

8. Vinski

Vinski Well-Known Member

4 246
    370
    83
  9. Jari_S

Jari_S Well-Known Member

3 307
    680
    113
    Tässähän se, AliExpress myy:

upload_2023-6-30_11-14-31.png

10. RB

RB Well-Known Member

9 304
    1 211
    113
    Mitä tuossa äkkipäältä selailin niin noi adapterit on uuremman mallin salamakenkään sopivia joilla vanhan mallin salamat saaraan kiinni ja toimimaan TTLnä.
    En tiennytkään että ovat uusiin kameroihin salamakengän muuttaneet.

11. RB

RB Well-Known Member

9 304
    1 211
    113
    Tämä vois toimia.
    Kaikki välihärpäkkeet mitä näihin laittaa tekevät lisää vikapaikkoja.

12. Jari_S

Jari_S Well-Known Member

3 307
    680
    113
    No teoriassa joo. Toisaalta, tuollainen palikka on kyllä todella yksinkertainen verrattuna vaikkapa itse kameraan.

Noita palikoita näkyy olevan myös eBay:ssä myynnissä. (Taidanpa laittaa itsekin sellaisen tilaukseen).

13. RB

RB Well-Known Member

9 304
    1 211
    113
    Itse synkkapiuhan liittimet on yksinkertaisuuressaan mahrottoman vikaherkkä paikka. Missään niin yksinkertaisessa kapistuksessa ei voi olla yhtä paljon vikaa kuin siinä on.

kyllä filmiaikaan oli monenlaiset taistelut kun synkkapiuha ei yhristänyt ja salama ei välähtänyt.

14. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

22 888
    3 366
    113
    Muistan melko moneen kertaan ihmetelleeni, miten semmoinen laite, jossa ei ole yhtään liikkuvaa osaa, voi olla niin vikaherkkä.