Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kumpi silmäinen?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Juke.K, 3 Maaliskuu 2013.

1. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Näin kauan piti elää että sain tietää olevani vasen silmäinen. Miksi mulle ei ole kerrottu? Se kumpi silmäinen olet on helppo todeta seuraavsti. Laita käsi suoraksi eteesi ja peukalo ylös. Yritä molemmilla silmillä kohdistaa peukalo johonkin pystylinjaan. Sitten pistä toinen silmä kiinni. Se missä peukalo ei liiku taustan suhteen kertoo kumpi silmäinen olet.

Liitetyt tiedostot:

2. Villetsu

Villetsu Member

384
    0
    16
    Vs: Kumpi silmäinen?

Kumpi peukalo?

3. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Oikeasilmäinen hyvin selkeästi.  (Kummallakin peukalolla - pitäisikö kokeilla vielä varpaalla tai .. jollain  :p)

Onkohan käytetympi silmä sitten kulunut tai rasittunut kun juuri se on alkanut huonontumaan.  :(

Tähtääkö Juke vasemmalla kameralla?

4. Vs: Kumpi silmäinen?

Oikea silmäinen,armeijassa meillä oli kaveri niin vasensilmäinen että hällä oli vaikeuksia ammunnoissa.

5. Mirrored

23 779
    749
    113

Hei!  Ilman silmälaseja olen selvästi vasensilmäinen.  Miinuslasithan mulla on ja vasemmassa vain vähän voimakkuutta.

edit.  Ei sentään selvästi.  Liian nopea havainto.  Nyt olen oikeasilmäinen ilmankin laseja.  Mitenhän kohta.

6. Villetsu

Villetsu Member

384
    0
    16

Jos katson silmät auki jotain taustan kohdetta, niin etualalla näkyy vierekkäin kaksi peukaloa 50%:n läpinäkyvyydellä. Olenko siis molempisilmäinen.

7. Mirrored

23 779
    749
    113

Noinhan se näkyy.  Unohdit sulkea toisen silmän testin tekemiseksi. 

edit. Pitää nimenomaan kohdistaa peukalo molemmat silmät auki katsomasi pystylinjan päälle. Kai sitä luonnostaan toisen peukalonkuvista kohdistaa,  kun on määrä niin tehdä.

8. Villetsu

Villetsu Member

384
    0
    16

Niin mutta kumpi peukalo pitää kohdistaa sen pystylinjan päälle? :)

9. Mirrored

23 779
    749
    113

Tässä on juuri testin juju.  Annat sen tapahtua.

10. J.HBach

J.HBach Member

988
    0
    16

Paras "silmäisyystesti" minkä olen itse tehnyt oli seuraavanlainen:

Seinässä pieni reikä jossa yläpuolella teksti "katso tästä!" tms. sitten kun sinne kurkkasi, niin näki tekstin "kummalla silmällä katsot?"

Kuvaan vasemmalla silmällä, aseella tähtään oikealla.

11. Jusnu

Jusnu Member

120
    2
    16

Vasenkätine mutta oikea silmä on hallitseva itsellä. Perin ärsyttävää koska ammun haulikolla tuosta johtuen väärältä puolen. Tykkäisin ampua vasemmalta koska oikean käden koordinaatio ei niin hyvä. Kiväärillä ei väliä koska käytössä kiikari tai holotähtäin.

12. Mirrored

23 779
    749
    113

Oletteko huomanneet väritasapainon erilaista havainnointia eri silmillä?  Mulla oikea on lämpimämpi. 

13. Pii

Pii

4 011
    0
    0

No onpa mielenkiintoinen juttu! En ole koskaan huomannut/tiennyt. - oikeasilmäinen. -herrajjestas vasen tähtäyshän menee täysin pieleen!

14. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113

Ovela juttu tosiaan. Oikeasilmäinen olen.

15. markku55

markku55 Active Member

Tuon olen monesti huomannut, mutta sepä ei olekaan pysyvä juttu, eli jos pitää toista silmää pitempään suljettuna, niin sen väritasapaino muuttuu ja päin vastoin.
    Oletan siis, että silmien väritasapaino trimmautuu koko ajan, johtuuko se valon suunnasta vai mistä, mutta minulla on välillä toinen ja välillä toinen lämpimämpi.
    Tuo peukalokokeilu tuottaa minulle juuri sen tuloksen minka "haluan", oikea ehkä valikoituu helpommin "paremmaksi" silmäksi.

16. markku55

markku55 Active Member

Peukku on tärkeämpi kuin paremman puoliskon kasvot;-))

17. Herra iso herra

Herra iso herra Active Member

7 709
    10
    38

Vanhana jousiampujana olen tiennyt vuosikymminiä kumpinsilmäinen olen ja aikoinaa tuo testi opetetiin siten, että kädet suoraan eteen, siten että peukaloiden ja etusormien väliin jää aukko. Otetaan kohde muutaman metrin päästä ja katsotaan ensin sitä molemmat silmät auki ja sitten vuorotellen oikeialla ja vasemmalla. Kumalla jää kohde samaan paikaan kuin molemmilla silmillä, on se dominoiva.

Olen vasen silmäinen ja kivääriammunnassa siitä on leivää haittaa lähinnä tähtäinten säätämisen suhteen, sillä minun säädöillä ei oikeasilmäinen osu ja päinvastoin.

18. agostini

agostini Active Member

1 839
    0
    36

Olet, kuten me muutkin.
    Riippuu ihan siitä, kummalle puolelle kohdistat sormesi niistä kahdesta :)

19. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Mä olen oikeasilmäinen, vasemmalla peukku siirtyy oikealle reppaasti :)

20. markku55

markku55 Active Member

Sirenin ohjeiden mukaan ilman muuta oikeasilmäinen, hahlo onkin helpompi keskittää kuin vain peukku :D