Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 24 Toukokuu 2013.

  1. Pelari

    Pelari Active Member

    945
    62
    28
    Vs: Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

    Leicaa voi varmaan hyvin perustella tuolla purjehdusvertauksella. Vaikka en itse purjehdusta harrastakaan, kuvittelisin fiilikset olevan verrannollisia.

    Olen omistanut erilaisia digikameroita ja seuraan aktiivisesti uutuuksien tuloa markkinoille. Tällä hetkellä on mielenkiintoni kohteena uusi Olympuksen E-P5.
    Tuo Vario M olisi varmaan mulle myös sopiva kamera, mutta
    hinta on mulle vähän suolainen tällä erää.

    ...mutta kun mulla on jo M3 ja sillä kuvaaminen on vain yksinkertaisesti hauskaa, niin aina palaan siihen ja uusien innostus lopahtaa kerta toisensa jälkeen.

    Jokainen varmaan hankkii itselleen sopivimman kameran ja on siihen tyytyväinen. Niin tekee Leica-kuvaajatkin.

    Kyllähän monelle esim. Leica M9 on liian kallis, mutta niinhän kaikki huipputuotteet ovat.
    Maksaahan se purjevenekin...
     
  2. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

    No tuota, muistatko tätä sanoneesi:
    "Tänään kuvaamani ihminen kysyi kuvauksen jälkeen paljon kamerani maksaa (Leica M9 ja 50mm Summilux). Kerroin ohjevähittäishinnat ja käytettyjen hintatason. Odotin, että mies olisi alkanut päivittelemään hintoja ja pitämään minua idioottina, mutta hänpä sanoikin arvostavansa sellaisia, jotka panostavat vaikka rahallisesti harrastuksiinsa.
    Mikä siinä on, että kameraharrastajat ovat pahimpia kirkumaan kameroiden ja linssien hinnoista?"

    Uskoisin, että juuri tuosta on lähtenyt pieni antipatian siemen itämään näihin Leica hypetyksiisi ;)
     
  3. Vs: Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

    Selvyyden vuoksi: en pidä M-Leicaa paskana kamerana. Sillä on oma käyttöalueensa, johon se sopii aivan loistavasti. Älytön hehkuttaminen vain ei palvele ketään. Ei myöskään yhtä älytön dissaaminen.

    Kelailin viimeksi tunti sitten aamulenkillä Monochrome M:n ja siihen passatun 50mm Apo-Summicronin hankintaa. Rajoittamisesta, fokusoinnista, olennaiseen keskittymisestä on iso hyöty. Harmi, että maahantuoja Foka ei ole halukas antamaan sellaista testiin edes blogin kirjoittamista varten.
     
  4. Vs: Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

    Niinkö?

    No, minun tehtävä ei kuitenkaan ole häpeillä ja piilotella kameraani. Jos ei pää kestä sitä, että siinä on punainen merkki missä lukee Leica, niin ei ole minun ongelma.

    Ensimmäisenä päivänä oli tarve pitää Leica piilossa tai esim. teippaa punainen ympyrä, ei sen jälkeen.

    Terapeutti auttaa, jos alkaa vanne kiristää.
     
  5. Vs: Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

    Ai Leicalla on maahantuoja. Luulin kauppojen tilaavan suoraan tehtaalta.

    Varmaan niin heikot markkinat suomessa, että ei ole maahantuojalla varaa pitää mitään esittelykappaleita Monochromesta ja 50mm Aposta.
     
  6. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

    Juu, ota ihan iisisti, ei tarvitse häpeillä eikä piilotella, et vaan ollut muistanut maininneesi Leicaa muualla kuin tässä leica keskustelussa ja sen väärinkäsityksesi oikaisin.
    Loppukaneettini oli sitten jo pelkkää selityksen etsimistä sille, miksi hypetykseesi reagoidaan kuten reagoidaan.
    Mulle on yks ja hailee millainen merkki sun kameroissa on.
     
  7. Vs: Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

    Aaa, se oli valokuvaketju. Kirjoitin mielestäni etten ole toiseen kameraketjuun kirjoittanut Leicasta.

    Sen valokuvaketjun välinetiedot on siedätyshoitoa niille, jotka sitä tarvitsee. Osalle se on sitten tietoa 50mm Summiluxin piirrosta. Leicaan kun nuo linssit ovat aika kalliita, niin on parempi tehdä todella valistuneita hankintoja.

    Joo, ja tiedän, että se varmasti ärsyttää todella paljon joitain henkilöitä kun kuvan yhteydessä lukee 50mm Summilux + M9. Sen lisäksi se vielä aiheuttaa halveksuntaa joidenkin taholta. Mutta ei voi mitään. Tietoa en pimitä ja välineitäni en häpeile sen vuoksi, että jotain käy muuten ärsyttää yms.

    Tuo perisuomalainen kateus on muuten asia, mitä minun on hyvin vaikea ymmärtää. Ei ole koskaan ahdistanut että joku on ajanut Ferrarilla kun minä poljen fillarilla :D

    Joten sori vaan kaikille, varatkaa niitä rauhoittavia ja aikoja terapeutille nyt :D Jos on oikeasti ongelma siinä, että jollain on Leica ja se joku on vielä erittäin tyytyväinen ja julkeaa kertoa siitä netissä ja jopa kasvotusten vielä, niin totisesti on tarvetta terapeutille lol.

    Sori vaan röyhkeyteni ja mahdollinen ylimielisyyteni, mutta tietynlaiseen pikkusieluisuuteen törmätessä ei voi muutakaan kun ei ole tässä tuoppia mikä kaataa tyynesti henkilön päälle. Ei voi arvostaa pikkusieluisia, ei vaan voi.
     
  8. kurki

    kurki

    237
    0
    0
    Vs: Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

    Hauskaa luettavaa täällä taas kerran .
    Leicasta en ymmärrä mitään, niinpä luin Matti Sulannon testiartikkelin aiheesta.
    Täällä taidettiin puhua purjehtimisesta ja sen tuomasta nautinnosta. Entisenä jo veneensä myyneenä purjehtijana tiedän monen väittävän, että purjehtiminen on yhtä hauskaa kuin seisominen jääkylmässä suihkussa satasen seteleitä repimässä. Ja niinhän se on.
    Päteeköhän Leicaankin ?
    No joo. Lähden takaisin pihahommiin.
     
  9. Vs: Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

    Purjehdusta en ole kokeillut. Mutta moottoripyöräilyä olen. Uskon niiden olevan jossain määrin verrannollisia.

    Prätkäreissuissa tulee kylmä, nälkä, väsy ja välillä ikävä puhtaita valkeita lakanoita, pizzaa, olutta, muita ihmisiä ja lämmintä suihkua. Mutta aamulla kun herää teltassa, syö, juo, polttaa tupakan ja päräyttää prätkän käyntiin auringonpaisteessa, niin se on todellakin sen arvoista. Yksinkertaisesti paras matkustusmuoto, mitä tiedän. Siihen verrattuna Leica on pelkkää luksusta, niin kuin on prätkäreissaaminenkin. Paradoksit ovat ihmeellisiä asioita. Niitä ei voi ymmärtää.

    (Luin Sulannon blogin ennen kuin ostin Leican. Jäi mielikuva Fujin eteen kirjoitetusta testistä. Fuji X100s:n meinasin ostaa, mutta kokeiltuani sitä kameramessuilla ei tullut kuuloonkaan, että olisin luopunut D700:sta ja ostanut Fujin. Ehkä olisi pitänyt käyttää Fujia muutama päivä oppiakseen arvostaa sitä. Leica M9:n taas käsiini saatuani ja sillä asiamiespostissa testikuvan räpsäistessäni tiesin heti tässä olevan minun kamera.)
     
  10. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

    Hehkuttaakohan Tapiolan mies sitten Huaweita yhtä innolla....

    http://www.taloussanomat.fi/porssi/2013 ... 138624/170"]http://www.taloussanomat.fi/porssi/2013/06/18/huawei-pohtii-nokian-ostoa-avoimin-mielin/20138624/170
     
  11. Vs: Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

    Liekö Fokalle edes riittänyt malli- saati muitakaan kappaleita, kun ainakin alkuvaiheessa laitteen tuotanto on myyty pikälle jo etukäteen, ja siitä kirjoittaneet bloggaajat isossa maailmassakin ovat kait ostaneet laitteensa itse. Tai sitten testilaina on perustunut paremminkin jm-kivijalkamyymälän hyväntahtoisuuteen (ja hyvävaraisuuteen), ei välttämäti maahantuojan.

    Tuo mallikappaleiden niukka jakelu bloggareille näinkin pienellä markkina-alueella on ihan ymmärrettävää, kun se Monochromin potentiaalinen ostajakunta lasketaan tässä maassa varmaan yhden käden sormilla. Niinhän se yleensä menee muillakin aloilla, että aina kun tarpeeksi kauas mainstreamista erkanee, joutuu joko näkemään hankintojensa eteen enemmän vaivaa, tai suorittamaan ne enemmän tai vähemmän sokkona. :)

    Kylläpä tuo Monochrom itseäkin kiinnostaisi, (jos siihen vaan diopterikorjaimia saa), sen verran mielenkiintoinen konsepti noin yleisesti, eikä muita ihan vastaavia ole. Mutta hankinta saa omalla kohdalla jäädä köyhtymisen loppumista odottelemaan, ainakin toistaiseksi.

    Mitä taas tulee tuohon uuteen zoomi-Leicaan, no jaa, tavallaan ihan kiva, mutta eipä tuo nyt niin kovin ihmeelliseltä vaikuta. Joten en nyt hirveästi hämmästyisi jos siitä tulisi jonkun sortin floppi Leicalle. Mutta kassotaan ny, eihän tuota miksikään volyymituotteeksi ole tehtykään.
     
  12. Vs: Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

    Sakke, eihän kysymys ole siitä.

    Kyse on siitä, että noin 99% käyttäjistä ei edes tiedä, eikä ota selvää mitä kaikkea puhelimillaan voisi tehdä. Tämän kaltaisilla palstoilla keskitytään pikselinpiippaukseen, resoluution, diffraktoihin, terävyysalueisiin, kroppikertoimiin ja ties mihin.
    808 on tällä hetkellä teknisesti paras kameran osalta. Huomenna on toisin. Täysin riippumatta siitä alkaako valmistajan nimi ännällä vai hoolla.

    Pointti on se, että jos näet ja olet opetellut käyttämään juuri sitä laitetta, joka on sillä hetkellä käyettävissä, voit tallentaa jotain, joka muuten jäisi tekemättä.

    Ei jatkuva vinoilu edellytä kokemusta, taitoa tai älyä. Se edellyttää korkeintaan vittumaista luonnetta - jos sitäkään.

    Hyvä valokuva on hyvä valokuva riippumatta siitä onko se otettu kertiskameralla tai Super-Hasselilla XXX-digiperällä.

    Tässä toteutuu käänteinen Leica-syndrooma. Pahinta meteliä pitävät aina ne, jotka eivät koskaan ole käyttäneet ja kokeilleet rajoja kulloinkin puheena olevan laitteen kanssa. Jutut ovat juuri sitä luokkaa mitä vain täydellinen tietämättömyys voi kulloinkin käsiteltävästä asiasta antaa. Ei siinä auta kokemus 10 tai 20 tai 30 eri kamerasta tai merkistä (mulla niitä kokemuksia on noin 40 erilaisesta kameramerkistä ja -mallista nyt 45 vuoden ajalta).

    Valokuvaus parhaimmillaan tapahtumana tai prosessina on ilo. Ei sitä tarvitse pilata aina mulkivistimaisilla heitoilla kun ei parempaan pysty. Herää nyt ihmeessä mies tähän päivään.
     
  13. Vs: Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

    Monochromin ostaisin ihan pelkästää siksi, että sitten olisi pakko kuvata mustavalkoista. Kennon hyvä herkkyys taas olisi plussaa M9:n verrattuna.

    Lottovoittoa tai 3000 € kuukaudessa palkkaa odotellessa.
     
  14. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

    Melkein aina kamerakassissa on mukana 35mm/2 Zeissi johon olen pahuksen tyytyväinen. Ei ole mitenkään ihmeellinen objektiivi spekseiltään, mutta tuntuu hyvältä ja toimii hyvin. Kuluttajalaatua, kait, mutta hyvää sellaista. Lieneeko pohjimmiltaan Cosina? Joka on siis Voigtländer? No on minulla se 6x7 keskarikin jota rikkaammat ostaa Voigtländerinä, mutta minä vaan Fujina... Tämä 35mm/2 on kuitenkin premmalla laadulla rakennettu.

    Jos luksushommat unohdetaan, niin klassisten valokuvaustavaroiden markkinallahan myös Leica pohjimmiltaan liikkuu. Tätä uutuutta odotellessa, mistä nyt on juttu lähtenyt liikkeelle, odottelin M-mountin täyskennoista peilitöntä jossa on cmos kenno ja mittaetsin on korvattu evf:llä. Fuji X100s:ssa on jo elektronisessa etsimessä leikko... Eikö se vielä tarpeeksi toimi, vaiko mistä mättää? Mutta teknisesti ajatellen nykyaikaisen M-Leican pitäisi olla juuri tuommoinen. Mahdollisiimman simppeli. Toivon oikeasti, että kuvaamani M-kamera tulisi joskus myyntiin, oli valmistajan nimi sitten mitä tahansa.
     
  15. Vs: Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

    Noni, hyvä. Seuraavaksi sitten takaisin peruskouluun ja aapinen käteen. Edelleenkään en ole Leicasta puhunut muussa kameraketjussa. Ja on täysin turha sinun sitten yrittää väittää, että valokuvaketju olisi kameraketju. Niin kierosti ei ajattele edes korkkiruuvi.
     
  16. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

    Pitääkö tätä juttua vielä jatkaa, johan tämä käsiteltiin sinunkin puolelta aikaa sitten :)
     
  17. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

    Nyt Leican Variosta on näkynyt kaikenlaisia käyttäjäkokemuksia. Kamerassa on ilmeisesti mainio kuvanlaatu ja sen toiminta on suoraviivaista.

    Mutta yhäkin olen sitä mieltä, että hinta on järkyttävä, ihan kuin olisivat sen hinnoitelleet noin aivan vain huomiota kerjätäkseen.
     
  18. Tuus4

    Tuus4 Well-Known Member

    2 141
    41
    48
    Vs: Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

    Luultavasti pyytävät niin paljon kuin tietävät saavansa.
    Köyhät menköön muualle.
     
  19. jacni

    jacni Member

    92
    0
    6
    Vs: Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

    Kaikille saman hintainen, köyhille kallis.

    Mielestäni on aivan loistavaa miten yksi ainoa kameravalmistaja onnistuu herättämään sellaista tunteenpaloa, suuntaan tai toiseen, mitä tässäkin viestiketjussa on osoitettu. Selvästikin Leica on onnistunut saavuttamaan jonkinlaisen ikonisen aseman brändinä, kun sen uusia malleja internetanalysoidaan näin sankoin joukoin.
     
  20. kurki

    kurki

    237
    0
    0
    Vs: Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

    Luin jokin aika sitten eräästä talouslehdestä,en muista enää mikä lehti se oli, että Mersun tehtaalla duunarin keskipalkka on 5000 euroa kuussa. Ja siellä  tehdään ainoastaan autoja. Ja nekin on pääosin suunniteltu 1930 luvulla.
    Kuinkahan paljon näille Leican näprääjille maksetaan liksaa.
    En tiedä kuka sen kameran on suunnitellut, mutta ulkomuoto ei herätä ostohaluja. Hinta on tietysti sivuseikka rahamiehille.
    Emäntä huutelee, että ikkunat on saatava kirkkaiksi juhannukseksi, joten lähden tästä pesuhommiin.