Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 24 Toukokuu 2013.

  1. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

    Juurikin näin - en osaa nimetä yhtäkään muuta autoa kävelylenkin varrelta ja löysin jo kompensoivan sielunhoidollisen selityksenkin (Ferrarit epämukavia ja pysähtyvät huonosti suojateiden eteen - mistä ihmeestä minä sen tietäisin?) parantelemaan riittämättömyyden tunteen arpeuttamaa itsetuntoani =)
     
  2. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
  3. ougle

    ougle Member

    183
    23
    18
    Vs: Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

    +1

    Prosenttilaskuna:
    1 euron tikkari = 100 %
    1,5 euron tikkari = 150 % eli 50 % kalliimpi
     
  4. ougle

    ougle Member

    183
    23
    18
    Vs: Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

    Ans kun mä arvaan. Ei yhtään kertaa kun en mä tiedä mihin verrataan...Sitäpaitsi ei sellaista arvoa minulle olekaan kun esim. 3 kertaa pienempi.

    Kun kukaan ei minua kuitenkaan usko, voi hakea omaan kantaansa uskonvahvistusta tai tarkempaan tietoa vaikkapa täältä (+ mielenkiitoisia oikaisuja yleisiin harhaluuloihin):

    http://www.cs.helsinki.fi/u/kohonen/suomi/kaksikertaa.html#matemaattisesti

    http://www.cs.helsinki.fi/u/kohonen/suomi/kaksikertaa.html
    [/quote]

    Ko(u)honen "unohtaa", että kertolasku on määritelmänsä mukaan lyhyemmällä merkintätavalla suoritettua YHTEENLASKUA (jakolasku vastaavasti vähennyslaskua).
     
  5. ougle

    ougle Member

    183
    23
    18
    Vs: Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

    Minä olen joskus kysynyt näiltä "kertaa suurempi"-henkilöiltä, että kumpi on suurempi "suurempi":
    kaksi kertaa suurempi kuin alkuperäinen vai kaksi kertaa alkuperäinen.

    Tai kuinka paljon suurempi on yksi kertaa alkuperäistä suurempi.
     
  6. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

    Kohosen esittelemä logiikka kyllä toimii sekin. Sinähän suhdeluku  on se "kertaa".  Siis
    x on 3 kertaa pienempi kuin y,  kun y/x=3.

    En tosin ymmärrä (eikä tarvitsekaan), miksei voi sanoa  "...kertaa  niin suuri kuin"  lausuman "...kertaa suurempi" asemasta, jos sitä kuitenkin tarkoitetaan.
     
  7. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

    Koska:
    * Puhekieli suosii mahdollsimman ekonomisia eli lyhyitä ilmaisuja. Jokainen kirjain, joka voidaan pudottaa pois, putoaa pois.

    * "Suurempi"-ilmaus on kaksi kertaa ilmaisuvoimaisempi! Kieli viestii aina mieluummin merkityssisältöjä kuin mittoja. Jo yksi sana "suurempi" kertoo, missä mennään ja muu vain tarkentaa sitä tietoa "erityisen kiinnostuneile".
     
  8. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

    No, tuon minä ymmärrän. Voiphaa se olla nuinnii.
     
  9. Vs: Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

    Puhekieli ja yksinkertaiset vertailut suosivat tuota. Matemaatikon tapa on kätevä jossain muussa, vaikkapa tieteissä ja tekniikassa.
     
  10. Vs: Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

     
  11. Vs: Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

    Et sitten ole koskaan puhunut savolaisen kanssa. Teillä hämäläisillä asia tietenkin on noin, että homma joskus valmistuisikin. Ja koska itse olen Pohojammaalta, mulla on suurempi kuin sulla. Ymmärrät varmaan missä mennään.
     
  12. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
  13. Vs: Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

    Katsotaan viiden vuoden kuluttua paljon sinulla on mennyt rahaa kameroihin ja paljon minulla. Sama tehdään 10 vuoden kuluttua. Sitten arvioidaan paljon olemme saaneet rahoille vastinetta.
     
  14. Vs: Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

    Zeississa on syytä muistaa, että varsinaisella kamerapuolella Zeiss-objektiivit eivät ole saksalaisen Carl Zeiss AG:n tekemiä. Kyse on enimmäkseen joko liisatusta saksalaisesta designista tai vain liisatusta nimestä. Nämä Touit-objektiivit sen sijaan ovat Zeissin markkinoimia mutta ne teetetään Japanissa. Ilmeisesti ne ovat ainakin osin saksalaista suunnittelua ja Zeissin valvomaa tuotantoa, mutta valmistajaa ei ole kerrottu. Ilmeisesti se ei ole Cosina. esimerkiksi Sonyn kameroihinsa myymät Zeissit puolestaan ovat nykyisin (ainakin enimmäkseen) Sonya alusta loppuun. Itse, kun olen 35mm-friikki, olen luonnollisesti testannut myös NEX-sarjan 24-millisen Zeissin. Siinä ei mielestäni saa vastinetta rahalle. Nokian kännyköissä olevat kameramodulit tekee joku, mutta niissä olevat objektiivit ovat Zeissin suunnittelemia. Zeissilla on ilman muuta huippuosaamista aina tarkimpia avaruusoptiikoita myöten, mutta kaikki Zeissin nimellä myytävät kuluttajatuotteet eivät ole "samaa laatua".
     
  15. Vs: Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

    Jatkoa edelliseen kommenttini aihepiiriin Leicaan liittyen. Leicalla ja Panasonicilla on ollut yhteistä bisnestä lisensioinin ja OEM-valmistuksen alalla. Panasonicilla on Leica-brandattyja objektiiveja. Leica on myynyt Panasonicin valmistamia digikompakteja omalla nimellään.

    Edellinen lienee ohi, koska Leican vaatimukset mekaanisesta laadusta ja asennustoleransseista ovat liian kovat Panasonicin näkökulmasta. Objektiivien hinnat nousevat liian koviksi ja myyntimäärät jäävät pieniksi. Kuluttaja on aina oikeassa...

    Jälkimmäisen jatkumisesta en tiedä.

    Aiemmin Minoltalla ja Leicalla oli vastaavaa kauppaa. Leica myi omalla nimellään Minoltan valmistamia zoomeja. Tavara tuli samasta tehtaasta samalta linjalta mutta toleranssivaatimukset olivat erilaiset. Kyse oli osatuotannon (subassembly) ja lopullisen tarkastuksen tiukkuudesta. Periaatteessa siis samoilla spekseillä myyty Leica- ja Minolta-objektiivi olivat tasan samat, käytännössä todennäköisyys saada huono tai hyvä yksilö oli aivan eri. Teollisessa tuotannossa laatua ei voi lukea spekseistä.
     
  16. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

    "Valmistajaa ei tiedetä....."

    :)
     
  17. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Rakastettu ja vihattu Leica julkistaa...

    No ilman muuta, suorastaan k.o. osaston elinehto. Mites niitä ylihinnoiteltuja leluja muuten saisi kaupaksi?