En ollut aiemmin joutunut palauttamaan mitään Rajalaan, mutta nyt kun jouduin, sain huomata että heidän palautuskäytäntönsä ei ole hyvän etäkauppatavan mukainen. Jouduin palauttamaan tuotteen, jossa sinänsä ei ollut mitään vikaa, mutta joka ei vaan lainkaan sopinut omaan käyttööni. Jouduin sen siis palauttamaan. Jos olisin sitä käynyt myymälässä kokeilemassa, olisin sen sopimattomuuden heti havainnut ja se olisi jäänyt ostamatta. Tämä on siis hyvin tyypillisesti juuri sellainen tapaus, jollaisia varten palautusoikeus etäkaupassa on tarpeellinen. Palautuksesta Rajalan asiakaspalvelun kanssa sopiessani minulle kerrottiin että sekä palauttamisen kulut, että alkuperäiset lähetyskulut jäävät minun maksettavakseni. Useimmissa Suomalaisissa ja monissa ulkomaisissa verkkokaupoissa molemmat postikulut hyvitetään asiakkaalle. Rajalalla ei. Laki ilmeisesti tätä ole enää pariin vuoteen edellyttänyt, joten se on kiinni jokaisen verkkokaupan omasta käytännöstä. Rajalan käytäntö ei siis valitettavasti ole yhtä asiakaslähtöinen kuin monilla muilla verkkokaupoilla. Rajalan toimituskulut ovat muutenkin varsin korkeat, joten asia on senkin vuoksi huomion arvoinen. EDIT: Sain Rajalalta nyt korjatun tiedon jonka mukaan palauttamisen kulut saa Rajalan piikkiin kun seuraa heidän palautusohjeitaan. Alkuperäiset postikulut kuitenkin jää asiakkaan maksettaviksi.
Laki tosiaan muuttui oliko se vuodenvaihteessa että palautuskulut pitää maksaa itse. Monet onneksi mainostavat että palautus ilmainen, pitää muistaa katsoa palautus käytännöt ennen tilaamista.
Tästä uudesta palautuskulukäytännöstä saamme kiittää naarassukupuolta. Verkkokauppa kun pari-viis vuotta sitten otti oikein tulta alleen, niin nämä ilmaiset posti- ja palautuskulut sai naiset tilailemaan itselleen kotiin saakka kokeiltavaksi kenkiä ja vaatteita oikein isolla kädellä, kun eihän se tilaaminen ja ei-tää-sovikaan-mulle -palauttaminen mitään maksa - paitsi tietty niille yrityksille..
En oikein usko että ainakaan Rajalan tapauksessa naissukupuolen käyttäytyminen on asiaan vaikuttanut. Sitä paitsi esim. Zalandossa (joka lienee naisten suursuosikki) on edelleen täysin maksuton palautusoikeus.
Yleensä saa ihmetellä kameroitten ja objektiivien tilaajia jotka jopa laittavat myynti-ilmoituksen foorumille voimaan siksi aikaa kunnes palauttaa. Toinen palauttajatyyppi on muutaman samanlaisen objektiivin tilaajat jotka valkkaavat parhaan yksilön itselleen. Ei palautuksessa itsessään kuitenkaan ole mitään ihmeteltävää, vaan siinä, mihin laitetaan sääntö ja raja kuinka käytetty palautettava hyödyke voi olla. Pakkohan laitteitakin on sovittaa kuten kenkiä ja vaatteitakin. Ja miten sen tekisit avaamatta pakkausta.
Kyllähän foorumeillakin niin kehuttiin kuinka helppoa on tilata eri kameroita postimyynneistä, koekuvata kaikkia ja päättää sopiiko omaan käyttöön. Sitten sopimattomat tai kaikki vain palauttaen. Ettei pelkkä naissukupuoli ole käyttänyt etua hyväkseen.