Loading site please wait... Due to significantly decreased sales volumes, Kodak is retiring two medium-format KODAK PROFESSIONAL TRI-X 320 Films. * KODAK PROFESSIONAL TRI-X 320 Film / 320TXP / 120 pro-pack 5 rolls / CAT 8188914 * KODAK PROFESSIONAL TRI-X 320 Film / 320TXP / 220 pro-pack 5 rolls / CAT 8286825 Based on current sales, product is expected to be available in the market through March 2010. Suggested replacement: * KODAK PROFESSIONAL TRI-X 400 Film / TX120 / CAT 1965599
Vs: Lopun alkua Eihän se mitään lopun alkua ole vaan alun loppua: TRI-X on edelleen maailman eniten myyty MV filkka. 320 asa Trix proffaversio oli typerä retusointiin tarkoitettu loiva potrettistudiomatsku jota kukaan oikea diggari ei käyttänyt. TRI-X rules !!!
Vs: Lopun alkua Vähän käytettyjä, vanhoja filmejä on lopetettu aina niin kauan kuin filmejä on tehtykin, samalla kun uusia julkaistaan. Toki nyt valikoima pienenee taas siitä mitä se on vuosikymmenet ollut, mutta puhuisin lopun alusta vasta sitten kun filmivalikoima on pudonnut oikeasti pieneksi/huonoksi ja jotain yleisesti suosittujakin ruvetaan lopettamaan. Nyt filmivalikoima on erinomainen. Itseäni vituttaa huomattavasti enemmän se, että Hartwall lopetti Ed Redberry -energiajuoman. Elintarviketeollisuudessa on perustoimintaa se, että hyvin myyvät ja parhaan makuiset tuotteet yhtäkkiä lopetetaan ilman mitään syytä. Filmibisneksessä ei onneksi ole varaa tällaiseen ha-ha-hassuun leikkiin näinä aikoina.
Vs: Lopun alkua lehtiäkin lopetetaan kun kuvitellaan että netti korvaa ne, vitut se netti mitään korvaa.
Vs: Lopun alkua Mutta ne lehdet, joita luetaan, säilyvät. Samoin ne filmit, joita kuvataan, säilyvät. Netin tuleminen vähensi marginaalilehtiä, digikameroiden tuleminen vähensi marginaalifilmien valmistamista. Etenkään mv-filmin tekeminen ei vaadi isoja ajoja ja investointeja. Filkkaa tullaan valmistamaan niin kauan kuin ihmiskuntaa on ylipäänsä olemassa missään kunnossa. Se on vähän niinkuin sellainen juttu kuten vaikka maalit ja pensselit...
Vs: Lopun alkua Siihen voidaan kyllä varautua että filkkahinnat tulee nousemaan kunhan noi "bullshit matskut" eli vanhojen jämien uudelleenpakkaukset alkaa loppumaan. Sitten kandee tarkkaan katsoa mistä hankkii, esim tuo tekohengitetty Fuji MV filkka, eli "Legacy Pro" on tuoretta fujia, 100 ja 400 ISO, ja huomattavasti halvemmalla kuin "orkkufuji" Freestyle jenkeissä on se touhunnut. TRI-X "keittiöoven versio" on taas ARISTA 400, tuoretta ja halpaa...
Vs: Lopun alkua Paljon lie mahtavat Legacyt olla, mutta eipä tuo ihan aito Fujikaan huippuunsa kallista vielä ole. Neopan 400 maksaa n. 3 euroa per 135-rulla, pari euroa per 120-rulla Fujilta tilattuna. Kodak voisi aloittaa samanlaisen hinnoittelun niin ehkä olisi vähemmän tarve filmien valmistuksen lopettamiselle.
Vs: Lopun alkua Voi se hinta jonkin verran nousta muttei mahdottomasti. Valmistajat tietävät, että kysyntä määrää hinnan. Nytkin Kodak myy pilkkahintaan materiaaleja vaikka niiden bisnekset ovat menneet huonosti jo vuosia. Järkevämpää myydä paljon tavaraa halvalla kuin vähän kalliilla. Etenkin nykyaikaisia värituotteita, joihin liittyy tuotekehityskuluja enemmän. Ja kannattaa huomata, että näin 2010 on jo kulunut kuutisen vuotta siitä, kun "digiaika" todella alkoi. Innokkaimmat ennustelivat filmin lopullista kuolemaa tapahtuvaksi jo ajat sitten. Kyllä tilanne alkaa nyt olla jo aika vakiintunut. Suurimmat lopetukset ovat tulleet 2004-2006. Esim. miettikää vaikka Kodakin kokonaan lopettamat mustavalkopaperit.
Vs: Lopun alkua kannattaa huomioida myös se että suuret myyvät jonkiun tuotteen "valmistusoikeudet" pienemmälle puljulle. Noi foma ja efke puskee uutta täysillä, nyt kun on käytössä hyvät kaavat, ihan kohtuullista tulee.
Vs: Lopun alkua MV-puolella suuri osa oleellisista patenteista on ehtinyt raueta ja muutenkin tietoa tekniikasta on todella paljon saatavilla. Tutkimuksia on myös tehty valtavasti tämän yli 100 vuoden aikana, ja tärkeimmät havainnot löytyvät 50-luvun tienoilta ja ne pystytään hyödyntämään verrattain yksinkertaisella tekniikalla. Alusta siis ei tarvitse kenenkään enää aloittaa. Sadan vuoden verran tietoa on vapaasti saatavilla. Latentista kuvasta ja emulsiotekniikasta löytyy paljon tutkimustietoa kirjoista ja intternetistä. Kuka tahansa perustiedot osaava ja tieteellisesti suuntautunut henkilö pystyy muutaman vuoden panostuksella ja kohtuullisella alkupääomalla aloittamaan esim. Trixin kaltaisen filmin kaupallisenkin tuotannon muutaman työntekijän voimin. Laadunvalvonta ja laatukontrolli on kallein ja vaikein osa. Filmin kanssa nykyään oletettu lähtökohta on 100% luotettavuus; 99% ei riitä. Asiakkaat ovat hyvin vaativia. Tässä on suurin syy miksi Foma-Efke-Adox-Maco-Rolleit pystyvät puskemaan tavaraa paljon halvemmalla; 99% luotettavuus 100% asemesta pudottaa laatukontrollikustannukset murto-osaan. Mustavalkotekniikan valmistuksen suurin etu värifilmeihin nähden on välttää kalliiksi tuleva emulsioiden ja päällystysten tarkka balansointi ja laadunvalvonta. Viime vuonna postasinkin tänne kokeilustani valmistaa emulsiota ja filmiä itse lähtöaineista asti; http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,37817.msg291789.html . Ei ole mitenkään mahdotonta edetä tästä erilaisiin hallittuihin raetekniikoihin (t-rakeet mukaanlukien) ja suurempiin nopeuksiin (ISO 200-400). Se voikin tässä jossain vaiheessa tapahtua ;-).
Vs: Lopun alkua Juu lähetääns leikkiin mukaan: Tilataan hyvää filkkapohjaa muutama kilometri 70mm leveenä, sitten mömmöjen sekoitus ja levityskoneet, tuote pakkaseen joksikin aikaa stabiloitumaan, sitten ajetaan perforoituna 70millisenä sellaisenaan mulle ja leikattuna 35millisenä sulle. palkataan pari laukun lamppupäätä markkinoimaan kamaa "pro filkkaa suoraan kumpujen yöstä". ei tartte kun pari hyvää shottia websivuille niin porukka laukkaa villinä testaileen, josko tässä vihdoinkin ois avain taiteen porteille... Näyte-eriin vois pakata vähän instant kahvi/C-vitamiinikehitettä tosi hemmoille.
Vs: Lopun alkua Tuskin tuota vähän käytettyä TXP-320:stä oikeasti jäävät kaipaamaan muut kuin jotkut laakafilmin käyttäjät. Heiltä poistuu ainoa Trixi - olkoonkin että se ei edes vastaa sitä normi-trixiä mutta leima "Trix" on siinä tärkeä joillekin fanaatikoille. Asiasta toiseen: Noiden halpatehtaiden 99% laadunvalvonta on kyllä ongelmallinen asia. Käytännössä jokaisesta emulsio-erästä on pakko tehdä koevalotus itse jotta voi edes jotenkin luottaa. Omakohtaisia kokemuksia on ainakin Efkestä, jonka 120-kokoinen IR-filkka sattui olemaan todella huonoa emulsio-erää. Ongelma varmistui APUG:n kautta tuota emulsio-erää koskevaksi, ja olisi voitu välttää euron-parin suodattimen vaihdolla ajoissa siellä tuotantolinjalla... Toinen ongelma pamahti Adox Pan 25 ( = Rollei Pan 25) -filmin kohdalla. Kinot molemmille tekee Filmotec, mutta laakafilmin tekijää en tiedä (vahva epäilys Efkestä). Kohdalle sattui erä, joka ilmeisesti oli kärsinyt Adoxin käyttämän tehtaan vanhan laitteiston (viittaa Efkeen) tärinöihin ( I am afraid that the old factory neglected maintenance and thus vibrations on the coating head occured. This causes banding. Unfortunately only on a few meters and then it disapperas again making it almost impossible to catch this in QC). Tuloksena hauskaa raitaa negoissa ja kuvat pilalla... No Adox on omien sanojensa mukaan vaihtanut alihankkijaa ko. filkan kohdalla, sopii vain arvailla mihin. Tekeekö Filmotec nykyään myös laakafilkat? Efken tehtaiden lisäksi tulee mieleen sitten Foma, mutta käyttäiskö sitä alihankintaan? Mitähän muita tehtaita olisi? Sitäkään en tiedä onko Rollei Pan 25 -laaka peräisin samasta tehtaasta vai mistä (tai saako sitä edes laakana). Kuitenkin halvan hinnan ikävä kääntöpuoli. Se 1% ongelmista kun sattuu tärkeiden kuvien kohdalle niin kyllä siinä on molo otsassa. Toisaalta valtavalmistajilta puuttuu joitakin mielenkiintoisia materiaaleja. IR-filmiä ei ole, noita ADOX CHS Art -sarjan (eli Efke kb/pl 25,50 ja 100) vastikkeita on turha etsiä suurilta valmistajilta.
Vs: Lopun alkua Ihan asiaa jupiset, kaima ! Kun tosta Rollei syndroomasta olen parantunut, on palettini: Kinossa aito Acros 100, aito TRI-X kaseteissa, neopan 1600 sitten bulkkina Legacy pro 100 ja 400, rollein 400 IR ja surveillance eagle 800/3200 70mm matskuja on mun jättivarasto Kodak Aerocon II Plus-X, rollein 400 IR ja Ilford FP4 plus jos 120 rullaa käytän panoraamaperässä, on matsku Acros 100 tai TRI-X kaikkea on jääkaapissa, eikun kelejä odottelemaan
Vs: Lopun alkua No mitä, yhdessä koossa vaan loppuu filmi ja hirwittävä älämölöö syntyy. Duh. Tuollaistahan on tosiaan tapahtunut kautta aikojen. Lopun alku ei siis ole näkyvissä. Ja tuskin tuleekaan näkyviin