Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Raidat mv-negan reunoilla

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Kaarne, 21 Huhtikuu 2007.

1. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36
    Nyt tulee oppitunti kantapääkerholta.

Jos joskus ihmettelette, miksi kehittämänne mv-filkan reunoilla on semmoset beiget parin millin levyiset raidat koko mitalla, muistuttakaa mieltänne tällä. Itse ihmettelin huuhteluvaiheessa filmeistä toisen erilaisuutta. Märistä skraiduista lisäksi valui siniharmaata nestettä. Mutta ei liuennut kokonaan ilman hankausta. Enkä oikeastaan jaksanut hangatakaan kokonaan pois, katsotaan miten käy arkistossa ;).

Luulen syyn olevan siinä, että onnistuin jälleen kerran jumittamaan filmin spiraalille. Niinpä jouduin avaamaan spiraalin pimeässä, pariinkin otteeseen. Keräsin filmin kerran myös lattialta. Kyseessä ovat Patersonin spiraalit, enkä ole itse asiassa ihan varma, miksi joskus käy niin, että filmi yli puolenvälin mentyään jää tietyssä vaiheessa jumiin. Ehkä leikkaan kulmista liikaa, vaikken mitenkään tolkuttomasti mielestäni.

Noh, onnistuin lopulta saamaan filmin perille asti, mutta huomasin laittaneeni vahingossa emulsiopuolen ulospäin. Myöhemmin kekkasin, että siinähän syy oli. Emulsio oli ollut kosketuksissa spiraalin filmiä kuljettavien metallikuulien kanssa ilmeisesti aiheuttaen jonkinlaisen reaktion. Normaalistihan kuulat ovat kiiltävän puolen kanssa tekemisissä.

Että sellasta. Voin joskus raportoida raitojen elämästä enemmän jos haluatte.

2. Vs: Raidat mv-negan reunoilla

Olen huomannut saman, että välillä pattersonin spiraalit jumittaa varsinkin uudet spiraalit. Vanhemmat jo keltaiseksi muuttuneet tuntuu toimivan paremman.

3. 4x5

4x5

1 986
    0
    0
    Vs: Raidat mv-negan reunoilla

Pienet lukituskuulat ja iso kitkapinta latauksen loppuvaiheessa - hankala yhtälö, etenkin jo spiraali on hiukankaan kostea.
    Metallispiraalin täytön opettelu vie hetken, mutta sen kanssa ei noita huolia ole.
    [QUOTE>
    [/QUOTE]
    Filmin emulsio on ehkä liiskautunut niin tiiviisti spiraalin laitaan, etteivät kemikaalit ole päässeet kunnolla vaikuttamaan. "Väärinpäin" ladattuna jännite on kehältä ulospäin, mikä on edesauttanut tapahtumaa.
    Purkissa ei varmaankaan ole materiaaleja, jotka vaikuttaisivat kehitystulokseen.

4. Vs: Raidat mv-negan reunoilla

Tuhrut taitavat tulla siitä että kiinnite ei ole oikein päässyt vaikuttamaan filmin reunoihin. Lähtee kirkkaaksi kun kiinnittää ja huuhtelee uudelleen, voi tehdä valossa ihan hyvin.

5. Vs: Raidat mv-negan reunoilla

Kuulavetoisilla spiraaleilla on mullakin ollut samaa jumitusongelmaa. Kun kitka kasvaa ja sitä survotaan päästä, menee filmi jopa ruttuun helposti. Jobo on mun suosikki, koska siinä pääsee käsiksi filmin reunoihin, joista voi auttaa sitä alkupäätä eteenpäin. Filmin reunoista saatava vähäinenkin apu estää filmiä pakkaantumasta ulkoreunoja vasten. Tämä auttaa heti jos spiraali filmi yhtään alkaa jumittaa, jopa mun vanhoilla moskaisilla spiraaleilla.

Kuivat spiraalit ja kunnollinen puhdistus käytön jälkeen ovat ehdoton.

Mun kokemusten mukaan leikkaamisen merkitys on melko vähäinen, kunhan nyt joku viisto pinta siellä on. Se ulkoreunaan pakkaantuminen niitä jumittaa eikä etunurkkien ottaminen kiinni.

6. Vs: Raidat mv-negan reunoilla

Minä kopsuttelen jumittunutta spiraalia varovasti pöytää tai polvea vasten heti kun alkaa vähän hannaamaan. Varmimmin emulsioon saa ylimääräisiä jälkiä survomalla väkisin tai ottamalla filmin pois spiraalilta kun se on puolessavälissä.

7. 4x5

4x5

1 986
    0
    0

Ähh...
    jättäkää oikeesti leikkaukset, kopsuttelut, putipuhtaaksipesut sun muut taikatemput unholaan ja siirtykää metallikierukoihin.  Yks viikko opettelua ja haluatte unohtaa "automaattikierukka"-ajan.

8. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48

JOBO!

9. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Onko ne metallikierrukat saman standardin kokoisia keskireikineen ja halkaisijoineen? Ja mistä niitä saapi?

10. 4x5

4x5

1 986
    0
    0

On niissä mitoissa jonkin verran eroja keskenään, mutta kaikki spiraalit +/-5€ kannattaa ostaa talteen. Etsit sitten sopivan purkin spiraalille (vaikka mustan pakasterasian). Ainoa häikkä mitä niissä yleensä voi olla, on kuljetuksessa syntynyt päätyjen vinous toisiinsa nähden. Sekin on taivuttamalla korjattavissa.

11. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Leikkaan kulmat, ja sen keksittyäni AP:n spiraaleista tuli yhtä helppoja kuin vanhasta Patersonista. Suorastaan imee filmin sisuksiinsa.

Metallilla on etunsa kiistatta, mutta haittana lämmönjohtokyky; saa olla paljon varovaisempi kuin eristeenä toimivan muovin kanssa.

12. Vs: Raidat mv-negan reunoilla

On tuo metallispiraalien kokeilu käynyt monta kertaa mielessä. Hyvien spiraalien (esim. Hewes) hinnat tuntuvat vain tolkuttomilta. Pieni osa tolkuttomuudesta säästyy toki, jos hankkii vaikka omaan Jobon purkkiin sopivat spiraalit. Metalliset ovat taatusti kestäviä oikein käytettynä ja ties vaikka olisivat hirmu mukavia käyttääkin.

Minä kehitän yleensä 4 rullaa kerrallaan purkissa, joko 4 kinoa tai 4 120-rullaa (peräkkäin samalla spiraalilla). Koska mun sekoitusväli on 1min, menee kaksi purkillista kätevästi kerralla, kun on vesihauteet yms jo muutenkin termostoituna. Toinen käännetään tasaminuutein, toinen puolin minuutein. Siis, on oltava 8 kinospiraalia ja 4 kpl 220-spiraalia, riippuen mitä kokoa/kokoja kehitän. (Hewesit eivät ole säädettäviä eri kokoihin.)

Näyttäisi Hewesien hinta esim. Monochromella olevan n. 40€/kpl (myös Joboon sopiville). Tuostahan tulee pikaisesti laskien n. 480eur sijoitus. Vaihtoehtoisesti voi ostaa toki myös 120-spiraaleja ja niille sopivat teräspurkitkit. :) Tuolla hinnalla kassillinen olemassa olevaa Jobo-kalustoa alkaa tuntua tosi hyvältä.

AP:n purkkia en ostaisi ikinä. Sen verran huonoja kokemuksia mulla niistä. Hintaero esim. Joboon on kuitenkin aika vähäinen ja käytettävyys ihan toista luokkaa.

Muovispiraalien huono puoli on sekoittumisen esto reunoilla. Kovin niukalla sekoituksella tulee helposti raitaa negan reunalle, vaikka filmi olisikin oikein päin. Ymmärtääkseni metallispiraalit ovat tässä huomattavasti parempia. Ainakin mulla on sekoitus jouduttu tekemään kompromissiksi reunaongelmien takia joissain tapauksissa.

13. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Köh, kröh... olen tässä kevään aikana hankkinut myydään palstan ilmoitusten kautta 2 kpl käytettyjä 120 teräskierukoita, eri myyjiltä. Toinen maksoi 5 € ja toinen 0 €. Ei niissä mitään näkyvää vikaa tai likaa tms. ollut mutta laitoin silti astianpesukoneeseen muiden tiskien joukkoon. Hohtavan kirkkaina tulivat ulos, kuin uusia.

14. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36

Mä oon ainakin rullafilmin osalta lakannut leikkelemästä mitään. Neliskanttisen rullafilmin saa helposti vedettyä patersonin kuulalaakerien läpi ja ei ole vielä jumittanut. Kinofilmistä leikkaan sen ohuen leaderin pois viistosti kun joku niin joskus käski tehdä enkä ole vielä keksinyt syytä muuttaa tapaani siltä osin.

15. Vs: Raidat mv-negan reunoilla

Sama juttu mulla. Kinot leikkaan, mutta rullafilmiä en ole leikellyt koskaan ja ongelmitta menee (Joboon). Pahin ongelma on tulla toimeen filmien kanssa jotka pyrkivät kovasti kuprulle. Samoin peräkkäin teipatessa saa varoa miten teipin repii, kerran näkyi selvä valon väläys kun staattinen sähkö teki temput.

Käytetyt ovat toki hyvä idea. Kun vain tulis vastaan noita 0-5€ hintaluokassa ja mielellään Joboon sopivina :) (tai sitten purkkeineen useammalle filmille). Suoria ja kolhimattomia tietysti lisäksi, lika taas lähtee pesemällä. YV:llä saa tarjota em speksein :)

Metallipurkki olisi mun mielestä pikemminkin etu, lämpö pysyy helpommin tasaisena kun kehittää vesihauteella. Käytännön ero lienee aika vähäinen, koska tuottaa tuo Jobon muovipurkkikin tasaista laatua (mulla on tosin vesihauteessa reilu nesteen virtaus).