Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

RAID kovalevyratkaisut

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana iruuska, 18 Joulukuu 2014.

1. iruuska

iruuska Member

208
    1
    18
    Tietääkö täällä joku enemmän kokemuspohjalta mikä on hyvä RAID -järjestelmä ulkoisille kovalevyille ja lightroom kuvakirjastolle? Luin netistä eri sivustojen ohjeita ja vinkkejä mutta ei oikein jäänyt luotettavas fiilistä siitä, mikä olisi paras systeemi omaan tilanteeseen.

Omistan pöytäkoneen sekä kannettavan. Molemmissa on sama lightroom lisenssi ja Mac käyttöjärjestelmä. Minulla on useampi ulkoinen kovalevy; tähän saakka olen vain manuaalisesti kopioinut .raw tiedostot ja kansiot fyysisesti samalla tavalla molemmille kovoille.

Luettuani lisää olen alkanut miettiä, olisiko yhteensopivuuden kannalta fiksuinta käyttää RAID 0 tai 1 järjestelyä? Itse katalogitiedostokin olisi kiva saada samaksi tiedostoksi + jaettua keskenään koneiden kanssa. Ideaalitilanteessa voisin reissussa latailla kuvat läppärin kanssa ulkoiselle kovolle, ja kotiin tultuani sekä editointitiedot ja kuvatiedostot päivittyisivät pöytäkoneen järjestelmään. Ilmeisesti katalogitiedosto pitäisi jakaa/synkronoida pilvipalvelussa jotta tämä temppu onnistuisi...

2. niffe

niffe Well-Known Member

13 433
    560
    113
    Vs: RAID kovalevyratkaisut

Nollalla haetaan vauhtia ja ykkösellä vikasietoisuutta. Vitosessa uhrataan yksi levy pariteetin tallentamiseen, mutta sitten voi lennosta menettääkin yhden levyn. Mun mielestäni nollan voisi jättää pois laskuista, koska se on sitten älytön sotku, jos peilikin on alkanut mennä sekaisin. Jos sulla on tarkoitus laittaa pari levyä, niin käytä raid ykköstä, jos levyjä on seitsemän tai enemmän, niin käytä raid vitosta.

3. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36
  4. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 272
    47
    48

Itselläni on kuvat koneen kovolla ja varmuuskopioina NASilla. En ole nähnyt tarvetta RAIData koska pidän aika epätodennäköisenä että molemmat kämähtäisivät samaan aikaan. Ylijännitesuojat tietty myös molempien virransyötössä.

5. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Samoin. Mulla on RAID-5 NAS:lla myös "einiinkovintärkeätä" aineistoa (mm. elokuvat :) jota ei ole varmuuskopioitu.

6. Mikko S

Mikko S Member

221
    0
    16

Ykköstä suosittelisin etenkin nykyisillä levynhinnoilla... Vitosen kanssa voi tulla tilanne, jossa se nas tai levyohjain hajoaa ja sitten on datat useammalla levyllä "tallessa". Näitä on käynyt Dellin Perc-ohjaimien kanssa muutaman kerran töissä viimevuosina.
    Itse olen tosin kotona pitänyt timecapsule-kopioita riittävinä.

7. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Nykyisillä levyhinnoilla minä päädyin RAID-5:een...

EDIT1: käyttämälläni NAS-ratkaisulla tietoon pääsee käsiksi eri käyttöjärjestelmistä. Eikös timecapsule-kopio ole Mac-sidonnainen?

8. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Tekstiä lukiessa kuulostaa ihan siltä, että RAID:lla ei ole mitään tekemistä tämän tarpeen kanssa. Tarpeenhan tyydyttää ihan tavallinen verkkolevyasema. RAID:lla tuodaan sellaiseen teknistä luotettavuutta, mutta luotettavuutta tärkeämpää on sen levyn tiedostojen varmuuskopiointisysteemi, eli toinen pykälää isompi aivan tavallinen levyasema.

9. Pan

Pan Well-Known Member

2 606
    1 318
    113

Oli se varmuuskopio RAIDia tai ei, niin turvallisinta on sen sijainti eri rakennuksessa. Mä oon saanu lukitun tilan talon väestösuojasta Linux-tiedostopalvelimelle. 3*2TB ilman RAIDia, nykyisin.

10. hesee

hesee Member

47
    0
    6

Ei tuohon tarpeeseen todellaan raidia kannata käyttää. Itse käytin reissussa tyhjää katalogia, keywordien puute on sen ainoa ongelma. Reissun jälkeen reissukatalogin sai importilla siirrettyä varsinaiseen katalogiin, kuvat ja editoinnit siirtyi sinne.

11. TKa

TKa Well-Known Member

2 978
    238
    63

Kokemusta on ja oppirahat maksettu oman "näppärän" raidin rikkoutumisesta (työasiat oli kunnolla varmistettu, harrastusasiat ei).
    http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,99828.0.html

Keskittyisin ensin oman toiminnan analysointiin ja siihen mikä on todella tärkeää varmistaa oman bisneksen kannalta tai niiden asiakkaiden kannalta, jotka ovat palveluistasi riippuvaisia. Miten suojaat varasi? Mitä sinulla on varaa menettää, kuinka pitkäksi ajaksi.

Toimiva varmuuskopiointiprosessi ja järkevä riskinhallinta on tärkeämpi kuin yksittäinen tekninen osa - kuvaustilanteesta työstettyyn lopputulokseen.

Tulipalo, vesivahinko, yllättävä laiterikko kuten omassa tapauksessani tms. osuvat valitettavasti joskus kohdalle. Siksi kriittisimmät asiat pitäisi tallentaa aika ajoin tältäkin varalta fyysisesti eri paikkaan.

Laitteesi ja ohjelmistosi vanhenevat ja päivität niitä vuosien varrella moneen kertaan. Varmistusmenettelysi pitäisi kestää myös ne.

Sitten voit suunnitella ratkaisusi ja ostaa siihen raideja, pilvipalveluja, tai jotain muuta.

12. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Kestelun aiheena on kuitenkin "RAID kovalevyratkaisut".

Voidaan tietysti keskustella myös asian vierestä, niinku RAID:n tarpeesta tai varmuukopioinnin tärkeydesä...

13. iruuska

iruuska Member

208
    1
    18

Hyviä vastauksia kaikin puolin. Kiitos niistä. En missään nimessä halua rajata RAID-otsikolla liikaa - vastauksista päätellen täällä on hyvin ymmärretty mistä oli kysymys ja mitä hain takaa.

Yllä luetun perusteella taidan pysyttäytyä ainoastaan tavanomaisessa varmuuskopiointiratkaisussa ilman RAIDIA - toistaiseksi.

Pitää googletella miten nuo editoinnit siirretään pääasialliseen pöytäkoneen katalogiin, kun tulee jo reissussa editoitua toisella koneella.

14. niffe

niffe Well-Known Member

13 433
    560
    113

AnselA sen jo toi esille, että tässä vastattiin lähinnä kysymykseen. RAID on ensisijaisesti ammattikäyttöön suunnattu ratkaisu, eikä ole varsinanen varmuuskopio, vaan vikasietoisuutta eli käytönaikaisia virheitä ensisijaisesti ratkova tallennusratkaisu. Varmuuskopiointi on sitten erikseen. Siltä osin voi todeta, että digikuvan säilyvyys on periaatteessa huono. Harrastajan kannattaa pitää aktiivisessa käytössä olevat kuvat kiintolevylle kopioituna mahd. moneen paikkaan ja tosiaan mielellään eri paikkaan esim. tulipalotuhojen välttämiseksi. Olen kopioinut erikseen blueraylle aina vuoden kuvasatsin ja nyt otin ekan varmuuskopion blue ray-levyistä. Alkuperäiset olivat yli 3 vuotta. Vanhoja kopioimattomia CD-levyjä 1990-luvun lopusta ja 2000-luvun alusta on jo tuhoutunut tusinan verran.

15. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 163
    3 497
    113

Myös pilvipalvelut alkavat olla hinnoiltaan sopivia kuvaajankin arkistoiksi.  Nopea verkkoyhteys tietysti tarvitaan, mutta jos muutenkin on joku 4g taloudessa, niin niitäkin voi harkita.

16. Vinski

Vinski Well-Known Member

4 308
    394
    83

Ei RAIDista mitään haittaa ole, jos puolet tai joitain levykapasiteetista riittää. Levykapasiteettia saa tarvittaessa lisää.

Toisiaan varmuuskopiointi toiselle medialla (nykyään käytännössä siirtokiintolevy) RAIDin lisäksi. RAID ei anna tiedostoille suojaa siltä kaikkein tuhoisimmalta riskiltä, käyttäjältä itseltään.

17. TKa

TKa Well-Known Member

2 978
    238
    63

Ketjun aiheena on toki RAID ja kovalevyratkaisut, mutta tarve on ilmeisesti suojata varallisuutta, siis tehtyä työtä vähän yleisemmällä tasolla. RAID on pätevä suunnitellussa käyttötarkoituksessaan, mutta se ei ole silver bullet, jonka perusteella kaikki asiat hoituvat. Ilman harkintaa se voi olla turha lisäkustannus ja -riesa, jonka perään pitää katsoa.

Pilvipalveluita ajatellaan yleensä varmistusmielessä niin, että kopiot lokaalista työstä viedään pilveen. Mielestäni ajatusmallia kannattaisi harkita päinvastoin. Eli masterdata (se oikeellisin tärkein tieto) on pilvessä ja varmistus tehdään lokaaliin välineeseen. Eli kun pilvi on rikki tai kun se ei ole muuten saatavilla esim. heikkojen yhteyksien takia, työtä tehdään lokaalisti. Tuotokset viedään heti pilveen, kun se tulee saataville. Tämä mahdollistaa tietojen jaon erilaisiin lokaaleihin omiin laitteisiin tai suurelle asiakasmäärälle suoraan pilvi(palvelukeskuksesta) tehokkaasti. Riippuvuus lokaalin laitteen toimittajasta arkkitehtuureineen pienenee, varauksin. Olosuhteet ja oma toimintatapa ja oma bisnesmalli tietenkin ratkaisevat asian viime kädessä. Jos harrastusmielessä tykkää räpeltää romppeiden kanssa, niin kuin minä usein, niin eihän tähän asiaan järki päde.

18. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    62
    48

Yksi ulkoinen levy, jolle ottaa silloin tällöin kuvista täysvarmistuksen ja jota säilyttää jossain muualla kuin kotona (vaikka sitten autossa, jollei muualla) on aika tehokas lisävara äkillisten onnettomuuksien varalta.

Toisaalta, moniko harrastaja säilytti negojaan muualla kuin kotona? Ja vielä paloturvallisessa paikassa?

Ammattilaisella on tietenkin eri preferenssit kun myyntikuva on omaa pääomaa jonka katoaminen näkyy taloudessa. Sekin tietysti riippuu mitä kuvaa. Tilaustyötä/keikkaa kuvaava ei välttämättä tarvitse kuvia toimeksiannon päätyttyä.
    Kuvapankkimaisesti toimivalle kuvat ja niiden säilyvyys taas on kaikki kaikessa.

19. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

En ole keksinyt mitään haittaa siitä, että tuo ulkoinen levy on tyyppiltään  RAID-5? Käyttis varmistaa muuttuneet tiedostot sille versioineen, useita kertoja päivässä, automaagisesti.

20. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 272
    47
    48

No kustannushaittahan siitä on. Ei kai muuta.