Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Räpsyjä

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana PetteriMä, 5 Lokakuu 2009.

Löysin kirpputorilta erittäin hyväkuntoisen Rolleicordin.
    Sarjanumeron perusteella ko. laatikkoa on valmistettu vuosina 1936-1937.
    Ulkoisesti lähes virheetön ja näyttäisi parin rullan jälkeen toimivan täysin moitteettomasti.

Nopeat räpsyt sunnuntai iltapäivältä löytyy täältä -> http://www.kappas.fi/rollei
    Filminä Ilford HP5 400. Tankissa ui Rodinal 1+25 (6min).

Nämä nopeita kieliposkella kuvia, asetuksiin en nyt keskittynyt, halusin vaan nähdä toimiiko oikein ja vähän millaista jälkeä luvassa. Hämmästyttävän hienoa jälkeä sieltä tuli. Kyllä tuolla kelpaa kuvailla ja taatusti menee studioon testiin myös, kun synkkajohdon liitin näyttää löytyvän. Vertailuna tähän asti ollut vain näiden värkkien tekemä jälki: Lomo LC-A, Holga 120GFN ja Zenit-E.

Onko noita vehkeitä kameralaukkulaisilla paljonkin? Siis Rolleicordeja tai Rolleiflexejä.

edit. Erään naulapään kommentin johdosta vähän muokattu otsikkoa ja tekstiä. Testi sana oli jonkun järjelle liikaa harhaanjohtava, että piti turhanpäiväinen kommentti aiheesta heittää. Samanlainen aikuisten hiekkalaatikko tämäkin foorumi näköjään on. Naurettavaa..

1. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Vs: Testiä, Rolleicord 2 type 1

On täällä jonkun verran.
    Mulla on rolleiflex 2.8E, joka tosin on myytävänä tällä hetkellä.
    T Jukka

2. Vs: Testiä, Rolleicord 2 type 1

Hieno löytö! Ei taidan ihan noin nestoria olla ainakaan montaa, itsellä on -57-mallinen. Hienoa kuvaa nestori ottaa. Olisko linssi vielä Triplex-tyyppinen vai joko on Tessar? Itse tykkään Triplexin hieman utuisesta piirrosta.

3. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Kuten Jukkis totesi, on niitä jonkun verran, mutta hienoa että nyt on yksi lisää.
    Kamera on mitä hienoin, ja loistavia kuvia olet sillä jo ottanut!

Itselläni on Rolleiflex 2.8F, jota en myy ikinä! ;-)

4. Vs: Testiä, Rolleicord 2 type 1

Linssikysymykseen en osaa vastata, ainakaan vielä, kun en ymmärrä kysymystä :) Tänään vasta selvisi kahden "suotimen" funktio, jotka hienosti pienessä nahkapussukassa hihnassa roikkuu. Toinen näistä on lähilinssi ja toinen on etsimeen kiinnitettävä, joka muuntaa etsimen näkymän vastaamaan objektiivin tekemää kuvaa. (sehän ei normaalisti ole ihan sama näkymä)

5. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Rolleinar-lähilinssit ovat hieno lisä Rollikalle. Huomioi vaan että se ylemmän linssin punainen täplä osoittaa suoraan ylöspäin, eli klo 12. Muuten rajaukset menevät pieleen.

6. Vs: Testiä, Rolleicord 2 type 1

Minulla on samanlainen, eli K3.
    Lähilinssisarja 1 menee sovitteella. koska näissä vanhemmissa koneissa ei ole bajonettia, vaan kierteet.
    Hauska kone. Kiva ylisäteily esim. oksien läpi kuvattaessa. Kaunis, jos ei nyt ihan maailman terävin jälki.

Tässä dataa Rollei -sivuilta:
    March 1936 - August 1937, 30,542 pieces.
    Serials: 1.758.000 - 1.973.999, engraved in taking lens
    (additional factory # inside body).
    Taking Lens:
    Zeiss Triotar 3,5/75mm, screw mount filter.
    Finder lens: Anastigmat 3,2/75mm, screw mount filter.
    Non interchangeable focusing screen. F&H emblem in hood.

7. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

(Perinteisesti on monissa piireissä ajateltu, että kameratestit ja kamerakeskustelut kuuluvat ihan jonnekin muualle kuin kuvien esittämiseen ja niistä keskusteluun tarkoitetulle foorumin alueelle.)

8. Vs: Testiä, Rolleicord 2 type 1

(Sama pätee varmaan kommentointiin kuvien esittämisketjusssa, että kommentoi kuvia eikä jotain puuta heinää. Olen usein törmännyt samaisen henkilön heittelevän outoja kommenttejaan, tekemällä itse kuitenkin ihan samaa)

9. kari-s

kari-s Member

480
    0
    16

Joskus käy säkä. Itse löysin "antiikkimessuilta" viidellätoista eurolla täysin toimivan Rolleiflex T:n. Hieno laite, enkä varmasti luovu tästä. Joitakin kuvia on täällä:
    Search: rolleiflext | Flickr

10. Vs: Testiä, Rolleicord 2 type 1

Missä se testi on?

11. Vs: Testiä, Rolleicord 2 type 1

No niin, näppärä kaveri. Onko nyt parempi?

12. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
    Vs: Räpsyjä

Et poimisi yhtä tai paria kuvaa tänne ketjuun myös.  Minä en jaksanut odottaa kun on oikeasti alkeellisen hidas yhteys.

Ja kun tämä on kuitenkin kuvaosastolla, niin kattoisin parhaan räpsyn.  ;)