Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Radiolähettimistä

Keskustelu osiossa 'Valaisu ja studiokuvaus' , aloittajana Jukkis71, 21 Tammikuu 2010.

1. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Hep!
    Olen katsellut studiosalamoille laukaisinsysteemiä, kyllästynyt johtoihin.
    Ideana olisi saada sellainen kokoonpano, että olisi yksi lähetin ja kahdessa salamassa oma vastaanotin (mahdollistaisi käytön ilman salaman omaa orjaa, koska on tilanteita, jolloin orja ei saa tarvittavaa valoa)
    Pocketwizard lienee paras, mutta ainakin googlettamalla en suomesta oikein löytänyt.
    Onko kokemuksia Microsyncistä?
    Muita suosituksia?
    Salamoissa on 6.3 mm plugi.
    T Jukka

2. Vs: Radiolähettimistä

On kokemuksia Cactuksesta - ei kovin toimintavarma.
    On kokemuksia Elinchromen Skyportista - on toimintavarmempi.
    Tässäkin on vähän sama vika kun monessa muussa : ettei saa mersua mossen hinnalla.

3. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Vs: Radiolähettimistä

Katselenkin selliaisa, joilla oikeasti tekisi jotain :)
    T Jukka

4. Maukka

Maukka Member

89
    0
    6

Osta ne Pocketit vaan jos haluut kerralla hyvät. Niissä uusimmissa (PocketWizard FlexTT5) on vieläpä sellainen salamasynkkauksen säätömahdollisuus, jolla saa noita digin synkka-aikoja nopeemmaksi. Esim. 5d sais kuuleman mukaan 1/500 sek. Oliskohan Fimekolla noiden edustus suomessa.

5. jokunen

jokunen Member

95
    0
    6

Mullakaan ei oo kokemusta kun cactuksesta. Muuten ne toimis ihan riittävän hyvin etenkin sisätiloissa mutta se patteripyöritys tekee hommasta liian työlästä ja mekaanisesti ne on tosi rimpuloita eli osia putoilee. Aina pitä olla niitä kallita 123 pattereita varalla ja ainakin 1 vastaanotin varaosiks.
    Häiriöherkkiä ne myös on tai ainakin ei toimi samaan aikaan mun younguo (tms) kaukolaukaisimen kanssa. No ei ne ny niin hyviä sit kai ollukkaan :)

Suurin ongelma tuntu kuitenkin olevan jatkuva pujaus mikä tohon liittyy etenkin mukana kulkevassa setissä. Laukasin per salama alkaa olla logistinen ongelma kun ne pitää aina kytkeä ja testata ja patterit tarkastaa. Nykyään vedän optisilla ja jos ei toimi niin jätän kuvat ottamatta tai laitain yhteen tuikkuun langan. On helppoa ja kivaa.

No kuitenkin strobistipiireissä suosittuja on näyttäny olevan kaikkien halpojen ebay viritysten lisäksi tuo skyport, cyber commander ja PW.
    Skyporttiin on uusissa elincoissa vastaanotin valmiina, cyber commanderissa on sellanen malli joka ottaa virran suoraan tuikun virtapiuhasta ja PW on tietysti ainoa noista joka on PW.
    Ite noista laittaisin PW-rahat (n. 250€ x3) sellasiin elincoihin joissa on vastaanotin mukana (vaikka quadra 2 päätä ja radiolähetin 1500€ tai bxri 2 päätä, tasovalot, ständit, lähetin ja kaikki alle 1000€). Saa tehonsäädön etänä samaan rahaan.

6. Vs: Radiolähettimistä

Miksette väsää synkkajohtoja jotka on kytketty yhteen, eihän synkkajohto ole kuin katkaisin joka yhdistää piikin ja kuoren

7. aminof

aminof Member

55
    0
    6

http://cgi.ebay.co.uk/Studio-Wireless-Radio-Remote-Flash-Trigger-2-Receiver_W0QQitemZ300387395557QQcmdZViewItemQQptZUK_Photography_StudioEquipment_RL?hash=item45f07be7e5

Tollaisen setin kanssa olen pärjännyt hyvin, tosin mulla on kolmella vastaanottimella. Ei huteja eikä ylimääräisiä välähdyksiä. eikä tarvi vastaanottimien pattereista huolehtia.Tuli reilussa viikossa kotipostiin. Kaverilla on Dörr - nimellä sama, tosin toimii eri taajuudella. Cyberfotosta voi katsoa hintoja ;-)  CyberPhoto - Henkilökohtainen palvelu netissä

8. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Mun cactuksiin kelpaa tavalliset AAA-patterit. Ei tarvitse ihmeellisiä =)

Perinteiset orjakennot kyllä toimii hienosti, paitsi silloin kun joku muukin ottaa lähistöllä kuvia salamalla..
    Eiväthän langattomat mitenkään lopullisesti vapauta, enemmän niissä on säätämistä kuin johdossa + orjissa. Joutuu kääntämään päälle, pluggaamaan salamoihin, ehkä varmistamaan että patterit/akut on hyvässä iskussa.

Johdon ongelma on vain se johto - lähinnä kamerasta lähimpään/pääsalamaan kulkeva kun saa varoa kompurointia (tai vaikka kaneja kuvatessa johdon joutumista parempiin suihin :D )

Langaton linkki kamerasta yhteen salamaan + jako siitä johdoilla muualle on aika toimiva ja hyvä juttu.

Cactus on halpa ja kuitenkin hyvä hinta-laatusuhteeltaan. Hevosella pääsee mainiosti harrastelijakäytössä. Ammattilainen saa sitten hankittua kalustoa työvälineiksi paljon edullisemmin ja tarvitsee mieluusti lähes 100% luotettavuutta. Silloin alkavat merkkituotteet vaikuttamaan yllättävän houkuttelevilta. Ja niillekin pitää olla varakappaleet, siinä missä kamerarungolle ja muillekin.
    Cactuksen (ainakin V4) yhtenä ongelmana on suuntautuminen muodikkaaseen strobismiin: Studiokäytössä ei jalustakierteellä ja salamakengällä tee mitään, ovat vain turhakkeita jotka haittavat käyttämistä.

Aluksi pohdinkin juuri em. ebay-linkissä esitettyä sydeemiä, mutta päädyin cactuksiin siksi kun toisinaan tulee kuitenkin tarvetta kuvata myös järkkärien salamoilla ja silloin cactus nappaa sopivasti sen paikan jalustan ja salaman välistä johon ennen on pitänyt laittaa orjakenno tai jalusta-salama adapteri..

9. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Radioista ei ole kuin vierestä nähtyä kokemusta.... ja ne havainnot tukevat käsitystä, että varakappaleet pitää olla. Pari kertaa on Skyportin omistajakin lähtenyt synkkänä ja ilman kuvia kotiin, muista virityksista puhumattakaan.

PW lienee luotettavimpia, hintakin sitten sen mukaan. Cactuksia saa 10 settiä samalla rahalla.  Tosin se yksi PW voi kestää sitten kauemmin kuin ne 10.

10. Vs: Radiolähettimistä

Mulla on http://www.alienbees.com/remotes.html tuollainen lähetin ja vastaanotin. Kohtuullisen vähän olen käyttänyt, mutta valittamista ei ole. Hinta on kuitenkin kohtuullinen ja toimitus pelaa.

11. Vs: Radiolähettimistä

Kaktuskakkoset on mullakin mutta se vähä mitä nyt tulee salamien kanssa räplättyä niin mielummin pääsen helpolla ja kiinnitän 3m synkkajohdon yhteen räpsyyn ja orjakennon toiseen. Jukkiksella muuten taisi olla Vivitar 283? ainakaan mun Viivi 283 ei räpsähdä kaktuksen kanssa.

12. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

On mulla sellainen, mutta nämä tulisivat studiosalamoihin.
    Taidan päätyä noihin microsynceihin,
    sopinevat mun satunnaiseen käyttöön.
    T Jukka

13. Vs: Radiolähettimistä

eBay-triggereistä malli RF-602 (myydään eri nimillä mutta mallikoodi on aika vakio) on mielestäni juurikin hyvä ja halpa samassa paketissa. Halvimmillaan $29 kotiin tuotuna (läähätin + vastaanotin) ja lisävastaanottimet $18. Toimii erittäin luotettavasti, laadukkaan oloiset ja mekaaninen design on hyvä. Toimii 2,4GHz alueella.

Suosittelen lämpimästi. Muutkin ovat kehuneet.

14. Jartse

Jartse

9
    0
    0

Ainakin ovat kommentoineet: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.28508

15. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36

Vivitar 283 on eri kuin 283HV - HV on nimestään huolimatta matalan laukaisujännitteen salama missä ilman HV:tä on korkean. V2-kaktuksilla pitää olla oikea vastaanotin laukaisujännitteen mukaan, eli HV:lle V2s ja vanhoille korkeajännitteiselle V2.
    ..nyt kun minulla ei ole enää matalajännitesalamia sattumoisin niin olen myymässä ylimääräisiä V2s:iäni poijes..

16. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36

Ja sitten noissa Cactuksissa oli vielä jotain sellaista hölmöilyä, että jos synkkapiuha on lähettimessä kiinni, niin se ei reagoi salamakenkään niin mitenkään. Tämä voi kanssa testaillessa hämätä äkkiseltään..

17. kb

kb

2 235
    0
    0

Skyportit on hyvä ja suoraviivainen ratkaisu. Toimivat hyvin ja tekevät sen minkä lupaavat.

Pari varausta kuitenkin:
    - lähetin hyppää välillä oikein mielellään pois kameran salamakengästä
    - lähetin ei ole kovin kätevänmuotoinen siihen tarkoitukseen että sen liittäisi valotusmittariin, eli yhdistelmä on hiukan kömpelö. En tiedä onko mikään muukaan lähetin sen parempi, ehkä jonkun muun saisi jotenkin kuminauhalla pysymyään kiinni siinä mittarissa tms.

18. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Skyporteissa on muistaakseni kiinteä akku?

Virran loppuessa sitten odotellaan latautumista.... Ei tietystikään haittaa heitä, jotka AINA muistavat ladata akut :)  - ja ottaa latirit mukaan keikalle.

19. Vs: Radiolähettimistä

Mä olen noita vähän kaikkia testaillut ja kaikki ne on ihan yhtä kehnoja.

Kaktukset ja niitten variantit toimii yksilöstä riippuen, hintaansa nähden kelvollisesti. Toiset toimii muutaman metrin etäisyydeltä ja toiset taas parin kymmenen. Mulla oli pari vuotta nuo walimexin tekeleet käytössä kovissakin oloissa ja toimivat ihan hyvin vieläkin. Noissa ei vaan ole mitään etäsäätö toimintoa, kuten mallikohtaisissa laitteissa.

Skyportit toimii aina joskus. Universaalien vastaanottimissa on akku mikä pitää ladata ja se on yleensä tyhjä kun tarvii (vaikkakin lataus siinä säilyy tosi pitkään) Rx-malli on hyvä kun ottaa virtansa salamasta, mutta se taas tulee sieltä salaman takaa ulos ja ulkona kun ne usein kaatuu, niin on ne ohjaimetkin usein rikki. Lähetin taas ei halua toimia 5dmk2:n kanssa sitten ensinkään vaan väläyttelee silloin tällöin, välillä jumiutuen, että se pitää ottaa pois kengästä taas toimiakseen tai sitten oikein poistaa patteri hetkeksi. Pattereita nuo lähettimet syövät ihan älyttömästi ja fyysinen kestävyys värkeillä on, että mulla ei ole yhtään yksikköä, mitä ei olisi teipillä korjattu.

Valotusmittariin ei ole tarvinnut kiinnittää kun otan mittarin toiseen käteen ja ohjaimen toiseen, mittariin toiminnoksi mittaus välähdyksestä ja sitten vaan väläyttelemään.

Pw:t taas toimi melkoisen luotettavasti ja ovat kestäviä, sekä kalliita ja isoja. Niitä ei saa mitenkään kätevästi laitettua mihinkään ja kameran päälläkin aiheuttavat lähinnä nivelrikon.

Henselin systeemi vaikutti aika hyvältä, mutta se johtui varmaan täysin salaman sisäänrakennetusta vastaanottimesta ja sopivan kokoisesta lähettimestä, mutta irtonaisista vastaanottimista ei ole kokemusta.

Noita poppereita RadioPopper Wireless Radio Triggers for photographers en ole päässyt vielä testailemaan, mutta voisivat olla strobistikäytössä ihan hyvät kun tukevat ettl:ää. Studiotuikuilla noissa ei varmaankaan ole oikein mitään lisäarvoa.

20. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mulla on kanssa Henselin salamat, mutta eivät nuo plus-malliset, joissa on valmiina radiolähetin.
    Itse olen pähkäillyt ja päätynyt keväämmällä ostamaan microsuync merkkiset.
    Vastaanottimessa on valmiina 6.3 mm monoplugi, kuten Henseleissäkin.
    Lähetin on kylläkin epäilyttävän pieni, näyttää rikkoutuvalta
    TJukka