Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Raamatunsäkeitä ja keskustelua uskonnosta

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Gaylord Focker, 19 Syyskuu 2005.

Et voi vakavissas väittää esim Suomen naisten kohtelua samaksi kuin esim ählymaissa.

edit:Sitäpaitsi Ei se oo aina akka joka on hellan ja nyrkin välissä....:(

1. gaylord, en väitäkään, että ois samanlaista, mutta edelleen suomessa on esim. naisten palkat huonommat kuin miehillä, vastaavissa töissä. eihän tätä voi tietenkään verrata siihen, että aviomiehellä on oikeus tappaa sinut jos siltä sattuu tuntumaan, mutta eriarvoisuutta kuitenkin.

2. Just.............

3. Pitää vissiin hakata akka ja käydä kirkossa et pääsen teidän kanssa väitteleen...

4. Jos vedettäis vähän henkeä ja tunnustettais uskontoa: Sitting quietly, nothing doing. Spring comes, and the grass grows by itself. (Sorry, että on amerikankieltä, mutta en osaa kääntää.)

5. Ei "ählämimaatkaan" ole mikään homogeeninen massa samanlaisia ihmisiä tuolla jossain. Jotkut noudattavat tiukasti kirkon sääntöjä, jotkut eivät. Esim. Turkissa on yleistä aika vapaamielinen asenne. Pitää muistaa, että meistä useimmat muodostavat näkemyksensä vaikka islamilaisesta kulttuurista telkkarin perusteella, ja telkkari näyttää mielellään raivoavia fundamentalisteja. Kuten eräs iranilainen koomikko (joo-o!) totesi, se on ihan sama kuin Al-Jareezassa länsimaiden näkemyksen esittäisi Ku Klux Klanin suurlohikäärme.

6. Edelliseen: Monia "ählämeitä", korkeasti oppineitakin, ja ulkopuolella oman kulttuurinsa asuvia, tunteneena on ollut pakko kaikesta liberalismistani huolimatta päätyä ajattelemaan, että toivottomia ovat ja umpipimeitä käsityksissään miesten ja naisten suhteista. Poikkeuksia tästä ei valitettavasti ole tullut vastaani.

7. adele

adele

55
    0
    0
    ...Osa buddhalaisista on vegaaneja, mutta Buddhan opetuksen mukaan lihan syöminen ei sinällään tuota huonoa karmaa, ellei kyseistä eläintä ole surmattu juuri syöjää varten...

...Buddhalaisuuden neljä jaloa totuutta ovat:

1. Elämään sisältyy kärsimystä.
    2. Kärsimys johtuu elämänjanosta.
    3. Kärsimys lakkaa, kun elämänjano sammuu.
    4. Tie elämänjanon sammumiseen on jalo kahdeksanosainen polku....

Buddhalaisuus – Wikipedia

Jokainen kalustorunkkari tietää mitä kärsimys on, kun linssissä on tynnyrivääristymää, eikä tässä tynnyrissä ole kaljaa elämänjanon sammuttamiseen.

Buddha on kuitenkin valokuvauksen harrastajan kannalta selkeästi b-rapusta, sillä kuten jo Mooses kertoi kuuluu kristillinen Jumala heti Niepin ja Ekku Peltomäen jälkeen valaisun ammattilaisten terävimpään kärkeen:

3. Ja Jumala sanoi: "Tulkoon valkeus". Ja valkeus tuli.
    16. Jumala teki kaksi suurta valoa, suuremman valon hallitsemaan päivää ja pienemmän valon hallitsemaan yötä, sekä tähdet.
    17. Ja Jumala pani ne taivaanvahvuuteen, paistamaan maan päälle
    18. ja hallitsemaan päivää ja yötä ja erottamaan valon pimeästä. Ja Jumala näki, että se oli hyvä.

"Ja Jumala näki, että se oli hyvä." Kuulostaa ihan Niepiltä, jonka tunnulause kuuluu "hyvää yritin, loistava tuli" (Tokaisun kaikki Mäntsälään menijät tulevat kuulemaan)

8. I stand corrected. Pitäisi varmaan lukasta tuo sivu ajatuksella läpi. Enhän missään vaiheessa väittänytkään että tietäisin mitään buddhismista :)

Kuitenkin, nopeasti silmäiltynä mainitut säännöt ymmärsin että kyse on nimenomaan siitä mistä sanoin. Elämä on kärsimystä, ja valaistumisella siitä pääsee eroon. Ts. valaistuminen on päämäärä, eli oman hyvän olon maksimointi. Ja arvelinkin jotenkin niin että ruoaksi tapettu eläin ei tuota huonoa karmaa, mutta ensiksi tuli mieleen vain tuo stereotypia.

Enihuu, kuten jos sanoin, ei buddhalaisuus nieltyisi tälle miehelle purematta, mutta peruselementit ja filosofia kaiken takana kiehtoo.

9. Mä oon ihan varma et mulle taas vittuillaan, harmittaa vaan kun en tajuu miten?

10. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Tasa-arvoisuudesta. Mä sohin tällä kommentilla varmaan pahasti muurahaispesää, mutta sanon silti. Mä en kannata täyttä tasa-arvoa miesten ja naisten välilä. Mutta huom! se ei tarkota sitä, että hakata saa puolin tai toisin. Minä nääs nautin, kun mies avaa mulle oven ja on muutenkin vahvempi kuin mä. Eikä mua itketä sekään, jos joku mies saa enemmän liksaa tästä samasta työstä kuin mä. Nimittäin myös moni nainen saa enemmän palkkaa tästä samasta työstä ;-). Lienee kuitenkin aloja, joilla sama palkka samasta työstä olisi kohdallaan (esim. sairaanhoitajat).

11. JUMANKAUTA HELI!! SÄ OOT IHANAAAAAAAAAAA

12. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Kiitos *punastuu*

13. 100% samaa mieltä. Hyvin sanottu siellä takarivissä.
    Itse en usko jumalaan mutta voin uskoa johonkin.. mutta en varmaan tiedä itsekkään mihin.

14. helille.

oven avaaminen nyt on muutenkin ihan kohteliasta. mä availen myös ovia, sekä miehille että naisille, jos on syytä (toinen on [selvästi] vanhempi, hänellä on kantamuksia tai näyttää olevan kiire, tms). omata herrasmiestavat on ottaa ylipäätään toiset ihmiset huomioon.

ja mies nyt on ihan fysiologisesti vahvempi kuin nainen.

erilaisuus ei tarkoita eriarvoisuutta.

15. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Tuossa et kertonut mitään uutta. Moniko nykyään avaa oven, kun naiset tahtovat olla niin tasa-arvoisia, ettei edes ovea saa avata??

Ja koska mies on fysiologisesti vahvempi kuin nainen niin nainen ei voi tehdä kaikkea samaa kuin mies. Ja silloin mies voi saada enemmän liksaa samasta työstä kuin nainen, koska nainen ei pysty tekemään niitä raskaimpia juttuja.

16. mä puhuinkin töistä, joissa ei esim. tarvita fyysistä voimaa, vaan työstä, jonka voi molemmat suorittaa ja työteho on sama, silti se "miehen euro on naisen 80c" vai miten se meni.

en edes tykkää pahemmin erotella ja arvioida ihmisiä sukupuolen mukaan. ihmiset on ihmisiä, eikä niissä ole kahta eri alalajia.

17. Mietippä nyt uudestaan haluatko täyttä tasa-arvoa mukaaan lukien nekin asiat joista naisille on luotu tasoitusta tahi helpotusta.
    Heli vissiin on sen verran kokenut että osaa käyttää myös omaa naisellisuuttaan hyväksi. = pelisilmä. En tunne lainkaan Heliä mutta kaikesta päätellen omaa hyvän itsetunnon ja pelisilmän. Se tulee kai iän myötä.
    Siksi toisekseen aikoinaan erotiikka messuila (Jotka muuten oli ihan v...n tylsät) oli stagella kissa tanssimassa. Vitahan tietenkin ajattelee HYI ALISTAMISTA!! todellisuudessa siellä oli yli 100 jätkää täysin sen pikkusormen ympärillä.. Itse olen opettanut omille tytöille ettei ole Poikien tai tyttöjen juttuja. (ainoastaan istualtaan kuseminen ja meikkaaminen on sitä) Olen sanonut että mene ja näytä kato mihin rahkeet riittää mä komppaan. Se on yksilötasolla tasa-arvon toteuttamista kun se tehdään omin voimin teoin ei sanoin vinkumalla ja vaatimalla.

Ja lopuksi koiraihmisenä sun tulis tietää että nartun saat opetettua ja taipumaan helpommin mutta uroksen kanssa joudurt vääntämään mutta se kannattaa lopputuloksen kannalta.

18. sf

sf

785
    0
    0
    Niin kaikkihan tarvitsevat uskoa johonkin, ateistitkin uskovat siihen ettei jumalaa ole tms. mutta aina on joku juttu johon uskoa. Mulle aivan sama mihin kukin uskoo, kunhan siitä ei ole ympäristölle haittaa...

19. miehillä on myös sitä samaa pelisilmää. kukapa nainen ei tykkäisi esim. sulavasta käytöksestä ja kohteliaisuuksista koskien ulkonäköä, tms. vaikka väittäisivätkin muuta? se on se charmi, mitä joillakin miehillä on..

ei, en ajattele, jos nainen kekkuloi lavalla omasta tahdostaan. eroottinen tanssikin / strippaus / whatever on ihmisten viihdyttämistä, siinä missä oopperalaulukin. ja jos sen joku tekee omasta vapaasta tahdosta, niin siinäkö tehkööt. saatan jopa katsella jos esiintyjä osaa hommansa.

ei välttämättä. urokselle kun näyttää kerran, kuka on pomo, niin se on kuuliainen lopun ikäänsä. narttu saattaa kitistä useammin :D ( = ihan yhtä yleistävä kommentti)