Kyllä viimeinen kuva minusta erottui edukseen jo paljon, vaikka kaikki kuvat ovatkin ilmeikkäitä ja eläväisiä. Tämä on ollut mieluisa kuvasarja seurata.
Laadukasta. Henkilöiden persoonallisuus tulee kuvista esille, myöskin näyttävät aika vapautuneilta ollessaan sun kuvattavana. Ensimmäisessä kuvassa häiritsee tarkennuksen sijoittaminen taaempaan silmään. Viimeisessä tolppa päästä. Vesku
Jos suosikki sanotaan niin eka on mun favoriitti. Kaikki on tosi luontevia, ovat olleet rentoina sun kuvauksissa. Se on hienoo. Ja mv-jälki on minusta moitteetonta.
Hienoja ovat. Ehkä kakkonen on mun suosikki - siis kuvanakin. Voitkona kertoa hieman käyttämästäsi valaistuksesta? Pelkkä salama vai jotain muuta härpäkettä lisäksi? Maisemakuvien lisäksi tällaiset kiinnostavat.
Taisi (viimeistä lukuunottamatta) kaikissa olla kaksi salamaa, jotka molemmat aina heijastin styrox-levyjen kautta. Kahdessa keskimmäisessä valo tulee liian alhaalta, koska kaverit näyttivät enemmän kavereilta penkillä, kuin lattialla eikä minulla ole salamoille jalustoja. Kirjahylly hoiti sitä roolia. Eli ihan perus sivumyötäinen valo päävalona etuviistossa ja fillinä/muotoiluvalona suoraan vasemmalla toinen salama orjana. Taustana keskimmäisissä (ja sarjan muissa kuvissa) tollanen 30 vuotias taustahärpäkkä, jolle sillekään ei ole jalustaa ja jonka virittelin kaiutintornieni päälle. Rullan sisässä menee "tanko", joka on suoraan metsästä haettu
Ensimmäisessä on hyvä katsekontakti mutta jokin valaistuksessa ei mua miellytä, tapa jolla nenän kaari sulautuu poskeen. Kakkonen on ehkä valaisultaan onnistunein, ja olet tavoittanut kuvattavalta hienon ilmeen. Kolmonen voisi mielestäni olla enemmän edukseen dramaattisemmassa valaistuksessa, nyt se on mielestäni liian tasainen. Viimoisessa on hyvä sommittelu, tosin vasemmassa yläkulmassa on liikaa tummia elementtejä. Hyvä kuva kuitenkin.
Periaatteessa ihan hyviä ja laadukkaita kuvia, ja tykkäsin ilmeistä /kasvoista jotka olikin hyvin persoonallisia. Mutta jotenkin mulle tuli semmonen fiilis että tämä ystäväni sarja on kokenut ainakin minun silmissä inflaation, jotenkin tuntuu vähän saman toistolta. Paha mennä minun vähäisellä amatöörivalokuvaaja kokemuksella neuvomaan mattia, joka on aika "pro" minun silmissäni. Mutta ehkä olisin kaivannut jotenkin sitä persoonaa tuomaan esille jotain ympäristöä joka viittaa kuvassa olevaan henkilöön. Ja toinen juttu mikä voisi tuoda hieman uutta tähän sarjaan olisi suoran katsekontaktin muuttaminen johonkin muuhun katseen suuntaan, ainakin osassa kuvista.
Ihan hyvä pointti! Tässä oli kuitenkin tarkoituksena saada kuvista mahdollisimman paljon samantyylisiä. Siksipä ajattelin laittaa viimeisen kuvan jostain ihan muualta. Ajattelin myös laittaa herrasmiehenä itseni samaan sarjaan, ensimmäiseksi
Sellaisenaan ensimmäinen on eniten minun mieleeni, vaikka en tunne henkilöitä.. Jotenkin syntyy käsitys, että ensimmäisen kuvan pointti henkilöstä on välittömyys, korvan koru ja kaulan koru, sekä tuon kaltainen tapa pukeutua. Teillä on myös hyvä "side" välillänne. Tarkennus on varmaan viety taaempaan silmään ym. syistä? Sopiikin sinne minusta juuri ym. syistä Kuvan 2 ilmestä minulle tulee ensimmäiseksi olo, että noin hauskaa ei ollut, eli heppu innostui liikaa ohjauksessa ja ilme on näytelty. Tietty jos tuo kaveri pitää lippistä noin, viestii sekin aika välitöntä tyyppiä, varmaan sellainen porukan "huuliveikko"? Muuten hyvä kuva, vain ilme mietityttä. Vaikea villapaita valottaa, eli siis valotus on juuri paikallaan. 3 hyvä ilme ja perusmielyttävä rajaus, valotus ok. hiusten sotkuisuus on oletettavasti persoonaa aika vahvasti, eikä siis näin ollen haittaa reunoille mennessä, eikä sojotus, yksi roska kuvassa vasemmalla yläreunassa taustan kohdalla. 4 Erinomaisen hyvät ilmeen kummallakin, vaikka tyttö on vaivautunut tuohon asentoon kumartumisesta, pojan harmistus tai aatokset eroaa tytön hilpeidestä mukavasti. Ällistyttävän paljon vie huomiota tuo tolppa, varsinkin kun lähtee samasta pisteestä kuin hiukset eri suuntiin päälaelta, ehdottomasti kloonilla pois, pilaa kuvan melko tarkkaan. Kuvasta puuttuvat varjot, mutta nyt se ei haittaa, päinvastoin sopii talviseen ulkokuvaan jossa valo tulee pilviseltä taivaalta. Kasvot suorastaan hyppäävät katsojaa kohti valittujen vaatteiden takia, sekin toimii kun kummatkin kasvot on kehystetty kokonaan, joko hiuksilla tai pipolla. Eniten pitäisin tästä viimeisestä, kun kuvittelin sen ilman tolppaa, mutta koko sarja on onnistunut, eikä ainakaan minusta toisto vaivaa tulosta vielä. Kun joukossa on jonkin verran erilaisia kuvauspaikkoja ja ihmiset heille sopivalla tavalla kuvattuna, mielenkiinto kyllä säilyy (kuvauspaikan olisi hyvä itsessään kertoa jotain henkilöistä, niin siitä irtoaisi uutta lisäarvoa persoonille/kuvalle, ei pelkästään erottamaan kuvia toisistaan).
hienoja Hienoja kuvia! Ensimmäisistä pidän eniten. Upeinta koko hommassa mielestäni on se, ettei valaisu näy. Olisin voinut veikata että kuvat on otettu luonnonvalossa. Täytyy yrittää itse päästä samaan... Jukka
Ekassa kuvassa nätti flikka. Kaikissa kuvissa vallan hyvä pehmeä 'pohjoisikkunavalo', joka toimii mv-portraiteissa varmasti lähes aina. Pari kuvaa oli vähän liian poseeratun tuntuisia.. (lippispäinen kaveri)...
Päästä kasvaa Tämä 'kasvaa päästä' tulee usein esiin. Minua tämä ei häiritse oikeastaan koskaan. Mahtaakohan olla 'opittu ongelma'?? Kukaan ei kuitenkaan koskaan sano: miksi tuon henkilön päässä on toi tikku? Koska on selvää, ettei sieltä päästä mitään kasva. Miksi se sitten häiritsee? Kertokaahan.
Re: Päästä kasvaa Koska se vie huomiota. Ilman keppiä kuva olisi harmonisempi ja rauhallisempi, katse ei karkaa epäolennaiseen. Kukaan ei todellakaan kuvittele keppien kasvavan päästä, mutta kun näille sivuille monet laittavat kuvia oppiakseen ja saadakseen palautetta juuri niistä tekijöistä, joita kuvaajana ei välttämättä itse huomaa ja parantaminen on tavoite, tulee näistä helposti karsittavista "häiriöistä" sanottua. Ns. tavallinen kansa ei huomaa kuvissa yleensä mitään moitittavaa jos henkilö tai maisema on edes jollain kohtuudella ymmärrettävissä, varsinkaan jos kuvassa on tuttu. Mutta toisaalta tietoiset taidekuvat hämmentävät, kun he eivät heti oivalla mitä kuvaaja pyrki ilmaisemaan/sanomaan. Yksinkertaisille tulkitsijoille kuvia ei kai ole valokuvasivustojen tarkoitus, täällä ihmiset harrastavat asiaa ja kiinnostus aiheeseen pureutumiseen on monesti syvemmällä. Ei siis ole vinoilua tai ilkeilyä, vaan yritys auttaa kuvaajaa.
Re: Päästä kasvaa En uskonut sinun ilkeilevän kuvaajalle, enkä minäkään yrittänyt sinulle vinoilla. Pointtini oli siinä, että koska maallikkokatsoja ei näe päästä kasvavassa puussa ongelmaa, onko ongelma ihan puhtaasti kuvausta harrastavien omaa hienostelua. Eli olemme ihan turhaan oppineet, että päästä kasvava puu häiritsee, vaikka se ei sitä alussa tehnyt. Maallikko kuitenkin osaa arvostaa esim. terävää kuvaa ja ymmärtää monesti sisällönkin päälle jotain.
Mutta kun maallikolle näytät sen päästäkasvavan rinnalla toista kuvaa, jossa se sähkötolppa ei kasvakaan päästä, niin eiköhän se maallikko pian huomaa mikä ero kuvilla on? Vai onko nyt semmoinen asenne, että kun maallikko on 'tyhmä', niin kuvien ei tarvitse olla hyviä? 'Joo toi horisontti on killissä ja kuva on puhkipalanut, ja toi tolppakin kasvaa kaverin pään läpi, mut ei se mittään, ei noi tavikset sitä huomaa...' Tässä vaiheessa huolestuisin..
Ei toki. Ainakaan minulla. Päinvastoin. Olen tosi maallikko itsekin ja siksi pohdinkin päästä kasvavan puun ongelmaa. Enemmän olisin taipuvainen sen näkemyksen kannalle, että puun tuottama ärsytys on ihan opittu juttu ja siksi turha ongelma. Mitään puoliammattilaisuraa ei myöskään ole horisontissa, joten kenenkään ei tartte huolestua
Taidanpa sitten olla ymmärtämätön maallikko, koska sarja sai minut hyvälle tuulelle Hyväntuulisia ihmisiä onnistuneissa mv-potreteissa oli semmoinen lääke, että töihin lähtiessä alkanut ankara vitutus parani kummasti kun ehdin kuvia katselemaan. Minusta kuvat jotka pelastavat päivän eivät voi olla huonoja.