Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

LF filmin skannausta

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana L and Scape, 18 Elokuu 2014.

1. L and Scape

L and Scape Active Member

748
    147
    43
    Kun on vielä suuri osa 2013 kuvatuista dioista skannaamatta ja kaikki 2014 Lofoottien kuvatkin, ajattelin, että syksyn sateiden myötä rupeaisin skannaamaan kotona. Tänään asennettu setup näyttää tällaiselta. Toivottavasti saisin vielä muutaman ruudun tännekin asti ;). Win XP tehoprossulla (vaikka skanneri ei sitä vaadikaan), Scanmate 5000 rumpuskanneri 8x10 tuumaan saakka, edessä valopöytä ja oikealla rumpuskannerin asetuspöytä. Öljyä, raskasbensiiniä, teippiä ja skannauspyyhkeitä kuluu.

Liitetyt tiedostot:

2. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Vs: LF filmin skannausta

Ai sä toit kotiin tuon systeemin.
    Olen nähnyt tuon L and Scapen prosessin, tulee kyllä viimeisen päälle laadukasta jälkeä.
    Hienompaa kuin flextightilla.
    T Jukka

3. Vs: LF filmin skannausta

Näytin tän kuvan vaimokkeelle kun aina jaksaa valittaa kun valokuvausrojua on pitkin kämppää ja keittiötä, hiljeni :)

4. L and Scape

748
    147
    43

tässä eka skanni näytteeksi - laitan myöhemmin oikean otsikon alle
    Lofootit, toukokuu 2014, 8x10 Provia, 240mm Nikkor-W

Liitetyt tiedostot:

5. L and Scape

748
    147
    43

tässä vielä toinen tältä kerralta

Lofootit, toukokuu 2014, Uttakleiv, 8x10 Provia ja 120mm Super-Angulon MC ja Center-Filter

Liitetyt tiedostot:

6. Vs: LF filmin skannausta

Kyllä toi lofootit oli selvästi värikuvaajaan paikka ;) kaksi ruutua ja molemmat hyvin onnistuneita !

7. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Löytyykö tämä jo jostain galleriasta?  Kehtaatko panna vähän isompanakin?  Ihmeellinen on! 

8. L and Scape

748
    147
    43

Lupasin joskus, että viimeistään Jouluna skannaan pois alkukesän Lofootit-reissun diat, nythän se Joulu on!

9. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63

Mikä on maximi resoluutio mitä tolla skannerilla saa 8x10" ruudusta irti?

Ja mitä softaa sä käytät?

10. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Jos oikein muistan, niin 5300.
    Skannit ovat ihan huikeita, kerran hän näytti.

11. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63

5000dpi on se maximi resoluutio, mutta mulla on se kuva että tossa on jonkulainen rajoite tiedostonkoolle sekä maximi pixeli määrä horizontaalisti

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin 2gb tiedostokokorajoite sekä 10600px max horisontaalisti. Joka olis 3365dpi @ 8" nega.

12. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

joo, voi olla, muistaakseni se tuotti 1gb tiedoston.

13. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63

Mun käsitys on että toi tiedostonkokorajoitus on softasta ja pixelirajoitus värkistä ittestään (64kb välimuisti tms.) En vaan ole varma onko nää tiedot Scanmate 11000 mallin, vai tän 5000 mallin.

2gb kyl pitäis onnistua... pixelirajasta en ole varma.

14. L and Scape

748
    147
    43

Tuon skannerimallin rajoite on noin 1 GB. Minä en ole saanut lisenssidonglea toimimaan, vaikka se minulla onkin. Voisi olla, että sillä saisi isompia tiedostoja.

Jos 8x10 dian skannaa yhdessä osassa, niin silloin max. skannausresoluutio on noin 2100dpi ja tiedostokoko alle 1 GB. Jos leikkii kuvankäsittelyohjemalla ja skannaa 8x10 dian paloina, niin saa raskaampiakin tiedostoja. 4x5 cropin voi skannata 5000dpi ja siitä tulee noin 1 GB ja neljästä sellaisesta saa about 4 GB tiedostoja.

Kun olen tulostanut 8x10 tiedostoista 80x100cm printtejä, jää originaalista niin paljon käyttämätöntä informaatiota, että en suosittele kasvattamaan tiedostokokoja turhaan.  Jos tekee 250cm suurennoksia niin ehkä sitten, mutta mikä on tuollaisen kuvan katseluetäisyys? Hienoa isossa negassa on satumainen tarkkuus ja kolmiulotteisuuden tuntu. Myös värien liukumat ja sävyt ovat suurella kuvakoolla omaa luokkaansa.

15. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63

Hmm, sä pysty kumminkin pyörittämään ilmeisesti Colorqurtettia ilman sitä donglea? Se sun dongle voi olla mäkki dongle, tai eri versio kuin sun softa. Mitä versiota sä käytät? Ilman donglea sen softan pitäisi pyöriä aan 30pv ja lyödä vesileimaa kuvaan.

Mutta joo, hommasin just tollasen koneen niin kohta joutuu alkaa painimaan ton puolen kanssa itse. Siksi kiinnostaa. 2gb tiedostokoko pitäis kyllä onnistua, sen verran olen palstoja kahlannut jo. Googlen kautta mä tänkin postauksen löysin, hah.

16. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Joo, kyllä tuo 2100 riittää aika mainiosti :)
    Tee, niitä printtejä nähneenä ja skannia ruudulta suurennettuna.
    Mutta sitä ihmettelin vielä enemmän silloin, että miten hyvin nuo ison koon optiikat piirtävät.
    Pienen pieni optiikka ja niin älytön piirto.
    Jostani Porvoon isosta kuvasta katsottiin auton rekkareita, hyvä kun autot huomasi koko skannista.
    T Jukka

17. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63

Ison koon optiikathan muuten piirtää surkeasti, jos vertaa kinari tai keskari optiikoihin. 4x5" optiikoissa 60-70lp/mm on jo saavutus... 8x10" se on vielä vähemmän... Kyl kyse on enemmän vaan siitä negan koon tuomasta ylivoimasta.

Mamiya 7 optiikka voi pirtää sen älyttömän 120lp/mm, mutta se nega on 12 kertaa pienempi kuin 8x10". Joten vaikka 8x10" optiikka piirtäis vain 30lp/mm niin se hakkaa kepeästi mamiya 7:n huippu optiikoineen.

18. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Isompia kokoja skannatessa resoluutiota ei tarvitse niin kauheasti jollei tee jotakin jättikuvia. Esimerkiksi Epson-rupiskan reilut 2000dpi riittää 4x5:llekin. Se ongelma tulee muualla: Tiheämpiä alueita ei saa skannattua koska flare. Negassa tämä joskus kiusaa, diassa useammin. Erityisesti koska diassa muutenkin on niin vähän valotusvaraa ja tumma pää tuppaa olemaan tiheä. Sen mitä siitä saa valopöydällä (tai saisi projisoituna jos olisi LF-projektori), kun saisi skannattua. Flaren suhteen rummut kaiketi ovatkin hyviä, mutta tumman pään kohina niissäkin taitaa tulla vastaan.

19. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63

Yllättävää, mutta ton Scanmate 5000:sen sai toimimaan suoraan Win7x64. Olin ite varautunut siihen että tarvii XP/W2k käyttiksen ja siten myös erillisen koneen.

20. jja

jja Well-Known Member

611
    612
    93

Tamahan oli hyva uutinen: millas softalla kokeilit?

-jja