Ihmiselle tai kuitenkin useille sellaisille on tärkeää itsensä mitaaminen ja vertaaminen toisiin. Valokuvauksessa se on vaikeaa, verratuna esim pituushyppyyn, kuitenkin useimiten on suurinpiirtein yhtä hyödylisestä asiasta kyse mielestäni. Siis saako hyvän kuvan pulusta vai hyppääkö yli tai alle kolmemetriä. Ammatilaisuuden itse jättäisin ulkopuolelle, sillä voihan intohimoinen pyöräilijä ruveta vaikka pyörälähetiksi joka ei vaativuudeltaan mielestäni juuri eroa perus kameratyöläisestä. Jos kuuluu selaiseen ihmisryhmään että on tarvetta mitata, ottaa aikaa yms. niin joutuu mietimään mitä tavoitella ja miten arvioida siinä onistumista. Mitä siis voi tavoitella?
Vs: Tavoiteelisuus valokuvauksessa teknistä täydellisyyttä, arvostusta muilta, kerronnallisuutta, vaikuttavuutta. noita ainakin itse tavoittelen, enemmän tai vähemmän. Tavoite myös yleensä vaihtelee kuva kuvalta, teknistä täydellisyyttä harvoin tavoittelee tehdesään äärimmäisen kertovaa kuvaa. Ja sama toisinpäin.
Vs: Tavoiteelisuus valokuvauksessa No jos haluat välttämättä puhua asioista jotka voidaan mitata yksiköissä, niin tässä muutama mittari: - Paperilehdissä yms julkaistujen kuvien määrä - Voitetut kilpailut - Julkaisujen määrä jotka ovat kuvia käyttäneet (kuinka monta eri lehteä) - Tienattu raha, joko yleisesti tai aikayksikköä kohden - Kuvien saama keskiarvo Aukea.net:ssä, Photo.net:ssä, tai vastaavalla sivustolla jolla ihmiset kokevat taiteen arvioinnin numeroilla luontevaksi. - Otettujen kuvien määrä, kuvien määrä omassa galleriassa. - Erilaiset kaluston omistamiseen liittyvät asiat (määrät, pituudet, reunapiirrot...) Mutta eiköhän kuitenkin yleensä tavoitteet ole näihin numeroilla mitattaviin asioihin liittymättömiä, eli siksi kysymyksesi on hieman hankalasti aseteltu, asetat reunaehdoiksi, että pitää voida mitata ja sitten kysyt mitä voi tavoitella. Varmaan monen tavoitteet ovat sellaisia joita ei voi mitata, esim. oman näyttelyn järjestäminen, jossain kilpailussa hyvin sijoittuminen, kiitoksen saaminen tekemästään työstä jne.
Vs: Tavoiteelisuus valokuvauksessa heh joo, mä oon ehkä niin narsisti, että toi on mulle yks tavotteista, muiden joukossa. Veikkaan, että se on myös monelle muulle, mutta selkärankaa sen myöntämiseen ei löydy. mieluummin sen arvostuksen hakee omilla ehdoillaan, tekemällä omaa juttuaan, ns. huoraamatta muille.
Vs: Tavoiteelisuus valokuvauksessa Jos lähtee huoraamaan arvostuksen kanssa, on kait sama tekeekö sen omilla vai muiden ehdoilla jos maksu annetaan kuitenkin luonossa. Raha on kova mittari kiitoksena jos haluaa oman arvostuksen mitata - siis jos selkärankaa löytyy ;-) Mutta ei kai harrastevalokuvaamisen ultimate päämäärä voi olla arvostus?
Vs: Tavoiteelisuus valokuvauksessa Yleisellä tasolla!!! Arvostus voi olla vaikeaa saavuttaa jos ei ole lahjoja, niin no jos haluaa sinikkyydestä ja yrttämisestä pojoja?
Vs: Tavoiteelisuus valokuvauksessa Ongelmaksi muodostuu että lahjakkuuskin on arvostettu gaussin käyrän perusteella...
Vs: Tavoiteelisuus valokuvauksessa Mitaamisesta.. Olen kuulut huhuja että "jotkut" miehet saunassa arvioivat peniksensä kokoa muihin. Aika monet laskee tikkojen tuloksen yhteen. Skeitaamisestakin olen kuulut että pisteytetään teppuja? Jotkut kuulemma kilpailee koirien ulkonäöllä.
Vs: Tavoiteelisuus valokuvauksessa Yhdeksi tavoteeksi voisi ottaa mahdollisimman hyvän kuvan ja saada sillä mahdollisimman vähän arvostusta/pojoja...
Vs: Tavoiteelisuus valokuvauksessa Menestymistä käsitelään tuolla HBL ketjussa, mutta kun sen jotkut asettavat tavoiteekseenkin, niin pläjäytän tähän. Mikä on siis menestymistä? Itse olin toinen hiihtokilpailussa pentuna, tosin osalistujia oli siinä luokassa kaksi. Voiko menestystä kokea ilman tavoitetta? Onko menestymistä jos voitaa auton olemalla sattumalta miljardis asiakas?
Vs: Tavoiteelisuus valokuvauksessa Minä olin kerran 70-luvulla Sysmässä maamiesseuran pilkkikilpailuissa toinen..... sitten on mennyt huonommin, menestystä ei juuri ole tullut....