Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Pyrocat potrait

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana Kimo, 3 Marraskuu 2012.

1. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113
    Tänään tein sen mitä pitkään olen miettinyt.Tilasin Ollilta pyrocat kehitettä koska olin käyttänyt sitä Ilford deltan kanssa hyvin tuloksin rullafilmillä.Kuva Fomapan 100  ja  8x10 koossa ja semistandina vedetty.Aloitin kahden minuutin maltillisella pyörityksellä rummussa(käsin).Pyörityksen jälkeen kippasin litkut altaaseen ja kaivelin negan rummusta altaaseen.30 min kohdalla kävin keinuttelemassa allasta n 20 s varovaisin keinutuksin.Loput ajasta eli 30 min laaka makasi altaassa.Negasta tuli kai vahingossa heti oikein hyvä,kuvasta en tiedä.Pyroa laitoin 4,5 ml purkista A ja B. Vettä 500ml .Lämpö 20 astetta.
    Mukana alkuperäinen ja croppi ja sessiosta doku.  Mukana croppi josta näkee ettei rae nouse hillittömäksi,croppia ei ole käsitelty. t kimo

2. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Vs: Pyro potrait

Voi kun olisit tonne vasemalle jonkun pienen heijastimen laittanut niin olis edes hiukan tuolla vasemmalla reunalla valoa. En noista kehitys jutskista tiedä mitään kun digillä kuvailen. Digissä voi tollasen huomata jo kuvatessa ja ehkä korjata. Filmillä se on se mikä se on ja vasta valmiina näkee tuloksen. Joten ihan turhaa ininäähän tää mun kommentointi on. No ehkä ens kerralla sitten sinne varjopuolellkin muistaa sitä valoa tarjota hiukan tonne hiuksiin ainakin ettei mene mustasta mustaan ilman selkeää rajaa.

Niin, muistutan vielä että tää oli vaan mun mielipide. Jotkut oikein valokuvan ammattilaiset voisi sitten olla toista mieltä. Mä puhunkin vaan tavallisen harrastajan silmillä, eli ikään kuin tunteella ja fiiliksellä. Tunteella ja fiiliksellä näitä kuviakin mittailen ja mietin.

EDIT: Nyt kun laitoit lisäkuvia ja näkyy toi softboxi hyvin silmässä niin kysynkin että oisko hiukan ylemmäs valoa voinnut laittaa?

3. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

No huh huh, mikä suurennossuhde kropissa!  Vaikuttavaa.

Vaan miten tuo nega on digikuvaksi tullut?

4. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

Epson v 700:ssa tuo rötköttää parhaillaan:) Laitan muuten vielä rodinal version tästä kunhan kerkeen kehitellä,purkissa on parhaillaan.Se kehitetään 10 min systeemillä.

5. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

Ehkä, koska valkea päiväpeitto olisi kyllä valaissut kaulan ja leuanalusen.Mietin heijastinkin varjopuolelle mutta ei tuo nyt kovin jyrkkä varjoista matskua ole.
    Tässä tapauksessa kädet on kaulan edessä-

6. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63
    Vs: Pyrocat potrait

("Pyrocat potrait"... Kehitettä mainostavassa nimessä on suunnilleen sama logiikka ja hienostuneisuus kuin jos digikuvaaja ilmoittaisi, että kyseessä on "Lightroom potrait". Sellainen vaikuttaisi erittäin omituiselta.)

7. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

auts...senkin hupsu

8. Vs: Pyrocat potrait

Auts.

Hienoa kuvaa ja kiitos että jaksat selvittää jopa kuvin miten olet kuvanottohetkellä ja sen jälkeenkin toiminut. Oikein mielenkiintoista.

V-MS

9. Vs: Pyrocat potrait

Järjetön terävyys kyllä ja kuten muut jo totesi, niin kiva lukea hiukan kuvanotto ja kehitys prosessista välillä, siitä voi aina itsekin jotakin oppia kun kuitenkin on vielä hakusessa tämä oma taito/tapa kehitellä jne.

10. Vs: Pyrocat potrait

+1

11. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Näinkin jo toisaalla Rodinal version, vaan vaikea sen luonnetta on tähän kehitykseen verrata.  Rajaus ja suurennossuhde on myös kokonaan toinen kuin yhdessäkään näistä. Kuvaustilanne lie muuttumaton?  Olisiko Rodinal ollut 1+25?

12. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

Niin,en laittanut vertailu croppeja vaikka niin kovasti puhelin.Photarissa semi vei 6-0 rotskua esim terävöityksen suhteen kuvan koko alasta.10 min 1/50 mentiin rotsku 

13. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mun omien rotskukokeiluiden pohjalta totesin, että rotsku toimi ainoastaa apx 100 filmille.
    T Jukka

14. Vs: Pyrocat potrait

Höpsismiä. Rodinal - jota nykyään myydään mm. nimellä "R09 One Shot" tai "Adonal" - toimii hyvin ihan kaikilla mustavalkofilmeillä. Rodinal ei ole helppo yleiskehite eikä sillä saa hyviä tuotoksia ilman harjoittelua. 1+100 ständikehitys on vain kalpea aavistus siitä mitä Rodinalilla voi tehdä. Muutaman rullan 1+50 kokeilut eivät kerro mitään koska Rodinal on aika herkkä agitoinnille ja vaatii enemmän valoa kuin peruskehitteet. Jos Rodinaliin tutustuu kunnolla niin muita kehitteitä ei halua eikä tarvitse.

15. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Totta. Ja tuo standi pitäisi ampua. Kauheeta tasaharmaata mössöä. Mitäköhän kimo saisi aikaseksi vaikka noilla jukkis71:n malleilla. Olisi kiva nähdä.

16. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

kertokaa halpa konsti saada malli.Mulla ei ole kuin yksi malli mutta sitäkin rakkaampi.Kuva mallille,mulle oikeudet tyyliin:) t jari k

17. Pii

Pii

4 011
    0
    0

Onpa ihanan kaunista jälkeä noinkin pienessä otoksessa. Kuva muutoin ei ollut parhaimistoasi mallisi taas on .

18. Vs: Pyrocat potrait

En minä ole saanut tasaharmaata mössöä, melkein aina käyttänyt ja mulle toiminut.

[QUOTE>
    [/QUOTE]

kaverit? työpaikka? harrastukset? luulis et sun kameran eteen olis halukkaita.

19. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

"Rodinal was patented January 27, 1891 by Dr. Momme Andresen".  100 seuraavan vuoden aikana kehitys sitten kehittyi myös kehitteiden osalta jonniinverran.  Paljon parempia kehitteitä on vaikka kuinka monta;  mikä sitten kullekin on se oikea on taas makuasia. Kuka haluaa ääriviivaterävyyttä, kuka selkeää raetta, kuka panostaa sävyntoistoon ja hienoon rakeeseen jne.

Pyrocat  on useiden kokeneiden kuvaajien mielestä oikein hyvä tai paras kehite skannattavien negojen kehittämiseen.  Siinähän negaan tulee tavallaan sävytys samalla, ja se taas sitten auttaa mustavalkonegojen ja skannerien tunnetussa yhteensopivuusongelmassa, siis siinä valon siroamisessa  hopean "rakeista."  (Toistelen siis lukemaani, en ole kokeillut:  vaikkapa photo.net sisältää monia ketjuja aiheesta.

No, jos haluaisin prässätä herkästä filkasta oikein semmoisen tunnelmapläjäyksen 60-luvun parhaitten kameraseuraperinteiden hengessä, skarppia herneen kokoista raetta, niin siihenhän Rodinal olisi ihan paras.  Ei ollenkaan raetta liuottavaa komponenttia, monen mielestä rae on silloin kauneimmillaan. Ja mikä ettei.  N.s. käyttökuvan kannalta pidän Rodinalia kuitenkin käyttökelvottomana.

20. JPu

JPu Well-Known Member

5 476
    219
    63

Minusta komea kuva ja juurikin pidän sen varjoista.. En ymmärrä miksi varjot olisi pitänyt loiventaa, kun juuri näin syntyy luontevaa ja toimiva valoero. On vain hyvä kun kuvassa on kunnolla valoa ja varjoa, tummaa ja vaaleaa, eipä tarvitse photarissa päitä siirrellä (lisätä kontrastia).

Isossa filkasa on kyllä uskomattomasti tarkkuutta ja mahdollisuuksia kroppailla halutessaan.