Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Dian puhdistus

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Juke.K, 14 Maaliskuu 2007.

1. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Heipä hei ystävät.

Nyt viisaita neuvoja dian puhdistamiseen ennen skannausta. Mikä on paras systeemi siihen? Ja mikä on riittävää sekä järkevää? Onko niin että sellainen harja missä on sellanen puristettava pallo josta tulee ilmaa, on surkea? Tai sitä ilmaa ei taida niistä tulla riittävästi. Jos pelkällä ilmalla puhaltelee tarvitaan aikalailla voimaa eli onko kompura ja suutin. Sillä lähtee negat irti kehyksistäkin. Kuinka paljon voi mekaanista puhdistamista käyttää.

Olen käyttänyt sellasta pumppusutia (ja tunne on sellanen että pöly vaan siirtyy paikasta toiseen), sekä linssinpuhdistus kangasta, mutta kumpikaan ei ole varsin hyvä. Molemmissa on hyvät jutut ja huonot.

2. Vs: Dian puhdistus

Kompuran tuottamassa paineilmassa on aina öljyä siinä ilman mukana, koska värkki ei toimi ilman voitelua. En tietenkään tiedä, mutta luulisin, että öljyläikät diasta voi olla hieman hankalampi saada irti kun pöly.

Itse olen käyttänyt ihan vaan sutia, jolla roskia olen yrittänyt poistella. Kannattaa muistaa myös skannerin lasin puhdistus erittäin tarkkaan.

3. YpyCL9V

YpyCL9V Member

597
    2
    18
    x

Viimeksi muokattu: 8 Marraskuu 2018
  4. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Vs: Dian puhdistus

Hienon näkönen laite toi Giotto rocet air. Onko siinä lainkaan harjoja? Pitänee etsiä tuollasta jostain.

Mitä sanoo väki LensPenistä? Onko sellanen dialle hyvä?

5. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

mullon joku rocket air tommonen, kyllä se harja silti välillä on kova, ei pelkkä ilma aina riitä. mikrokuituliina on kans jees.

6. Vs: Dian puhdistus

kuituliinalla kun huiskii diaa,ei pyyhi vaan pieksää kevyesti kehystetty diaa ,kaikki lähtee irti.Kehystetyn dian saa 100% pölyttömäksi myös imurilla ,pelkkä putki kiinni dian kehyksiin ja tehot sopiviksi(liian kova voi imeä dian putkeen )ja eikö menoksi

7. Vs: Dian puhdistus

Mulla lens penistä lähti se linssin puhdistuspää irti ehkä 10:llä käyttökerralla. Tosin silti olen harjapäätä siitä käyttäny melko paljon. Dian puhdistukseen ei sovellu se kupera pää...

8. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Elikkä kun jollakin saa pölyä liikkeelle (pieksemällä, harjaamalla, tai jollakin sofliinalla töpsyttämällä) ja irti, sitte imurilla vetäsee ne huitsin nevadaan on puhtaita dioja mahdollisuus skannailla.

Teen kun keriän testin tästä imuri hommasta.

Antaakohan vaimo lisäpisteitä kun kosken imuriin omasta tahdosta?