Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Pumppu zoom vai tavallinen pyöritettävä zoom,mielipiteitänne ja kokemuksianne?

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Miia, 9 Heinäkuu 2013.

    Tuli tässä tämmönen mieleen kun viimeviikolla tein hieman isompaa kamerakauppaa tämäm foorumin kautta ja paketissa oli muunmuassa Canonin EF100-300mm f5.6 pumppu zoomi.

    Se on ensimmäinen pumppu zoomini ja tuntuu tiiliskiveltä ja hankalalta zoomata,ei se toki nyt ihan surkeakaan ole mut en toki yksin simmostakaan ostaisi.

    Mites muuten te muut millaisia kokemuksia on pumppu zoomeista? Aika kankeita taitaa olla nykyisiin verrattanuna ainakin mun lyhyen kokemuksen jälkeen.
     
  1. Vs: Pumppu zoom vai tavallinen pyöritettävä zoom,mielipiteitänne ja kokemuksianne?

    Itellä yksi m42 pumppuobjektiivi. Ei ole tullut pahemmin käytettyä. Jossain väittivät että toimivat myös ilma (pöly) pumppuina ja varma keino saada kenno pölyiseksi.
     
  2. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 834
    3 346
    113
    Vs: Pumppu zoom vai tavallinen pyöritettävä zoom,mielipiteitänne ja kokemuksianne?

    Taitavat kaikissa zoomeissa sisuskalut liikkua zoomatessa ja liikutella ilmaa samalla, ihan liikuttelumekanismista riippumatta.  Mutta joo, saattaa pumppumalleissa liike olla suurempikin.

    Tuota taisi olla kaksi versiota, L  ja vakio. Suunnilleen samanlaisia päältä päin, mutta ilman sitä punaista rengasta ja L-kirjainta vekotin lienee aika onneton noin kuvauksen kannalta.  Jos se on L-versio, voit vallan hyvin käyttää sitä aina kun pitempää polttoväliä tarvitset.
     
  3. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Pumppu zoom vai tavallinen pyöritettävä zoom,mielipiteitänne ja kokemuksianne?

    Tuskin pummpuzoominkaan takapäässä on pölynmentäviä rakoja runkoon päin. Mutta opiskan sisään ja ulos ne puhaltelevat.
     
  4. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 834
    3 346
    113
    Vs: Pumppu zoom vai tavallinen pyöritettävä zoom,mielipiteitänne ja kokemuksianne?

    On siellä itse asiassa aika iso reikä.  Se, mistä kuva pääsee livahtamaan kameran sisälle.
     
  5. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Pumppu zoom vai tavallinen pyöritettävä zoom,mielipiteitänne ja kokemuksianne?

    Ai se, minulla on vain yksi wanha Nikonin pumppuzoomi, mutta siinä on sen reiän päällä lasinen korkki.
     
  6. Vs: Pumppu zoom vai tavallinen pyöritettävä zoom,mielipiteitänne ja kokemuksianne?

    Se mun versio on vakio,kyl se aika onneton ja jäykkä on. Voin myydä halvalla jos joku hullu ostaa.Edit: Tamronin 70-300mm f4-5.6 voittaa tuon kyl kaikinpuolin.
     
  7. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Pumppu zoom vai tavallinen pyöritettävä zoom

    Pölyn liikkumisessa oleellista on muuttuuko objektiivin tilavuus, kun sitä säädetään. Noita on molempia tyyppejä missä tilavuus muuttuu.

    jk
     
  8. markku55

    markku55 Active Member

    Pumppuzoomin etuna on se, että manuaalitarkennus ja zoomaus on samalla otteella hallittavissa. Aikansa parhaita oli mm Vivitarin series1 70-210mm zoomit ja muistaakseni Nikonin 80-200 oli myös kehuttu aikoinaan.
    En tosiaan usko, että tuo "ilmapumppu" pumppaa pölyä kennolle, mutta objektiivin sisälle ehkä, riippuen hieman sovitteiden väljyyksistä, teoriassa kuitenkin aina kun objektiivin sisätilavuus muuttuu.
     
  9. Vs: Pumppu zoom vai tavallinen pyöritettävä zoom,mielipiteitänne ja kokemuksianne?

    Tämä on tosiaan kuuluisa legenda, eikä mallia ajatteluun tarvitse kaukaa hakea: polkupyörän pumpusta se on suoraan matkittu. Olen myös kuullut ajatuksen, jonka mukaan ilmakuoppa on kohta, missä ei ole mitään. Se on vain hieman uskottavampi.
     
  10. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Pumppu zoom vai tavallinen pyöritettävä zoom,mielipiteitänne ja kokemuksianne?

    Taitaa olla urbaani legenda koko pölypumppuefekti. Minulla on 24-105mm kiinteällä asennuksella toisessa rungossa ja toisessa vaihtelen kiinteäpolttovälisiä. Siinä rungossa, jossa ylipäätään on vaihdettu obiskoja, olen joskus linssin takapinnalta puhallellut pumpputussuttimella pölyä pois, mutta siitä kiinteästi käytettävästä ei ole koskaan tarvinnut. Veikkaan, että objektiivia vaihtaessa menee eniten pölyä, jos ei ole ylitsepursuavan huolellinen. Minimoidaan korkiton aika ja käännetään aina rungot bajonetti alaspäin, mikäli ei ole tulppaa.
     
  11. markku55

    markku55 Active Member

    +1 juurikin näin.
     
  12. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Pumppu zoom vai tavallinen pyöritettävä zoom,mielipiteitänne ja kokemuksianne?

    Miten olet päässyt tarkastelemaan kiinteällä asennuksella olevan objektiivin takalinssiä?
     
  13. Vs: Pumppu zoom vai tavallinen pyöritettävä zoom,mielipiteitänne ja kokemuksianne?

    Legenda mikä legenda, Nikonin 80-200/2,8 sekä pumppu että seuraava kaksikieräinen olivat konstruktioltaan identtiset. Pumppausefekti on siis ihan sama, kiertää tai vetää...kyse on puhtaasti mielikuvista.

    Jos pumppuzoomin katunimi olisi hissizoomi, ei tyhmempi ehkä liittäisi sitä pumppuun, vaan puhuttaisiin enemmän zoomin valumisesta kuvaamisen aikana -ja oltaisiinkin ehkä tärkeämmän asian äärellä -ei paljon, mutta kuitenkin ;-)