Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Isoon koon aloittelija kyselee epätietoisena

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Harald, 9 Joulukuu 2009.

Ostin sitten pitkän harkinnan jälkeen fieldin, tuon täällä myynnissä olleen Shen Haon. 
    Kun tuota on nyt hieman olohuoneessa räpläillyt ja yrittänyt päästä selville sen sielunelämästä, niin pari asiaa on jäänyt mietityttämään:

1.vastavalosuoja; en ole nähnyt näissä paljoa vastavalosuojia, vaikuttaako vastis etu- ja takalaidan siirtoihin? rajaako se piirtoympyrää? en mielestäni nähnyt piirtoympyrän rajautuvan vastavalosuojaa käytettäessä etu- tai takalautaa liikuteltaessa, mutta jäin kuiten asiasta epävarmaksi.

2.Huppu; minulla ei ole tähän huppua, mutta se olisi ehkä hyvä monissa olosuhteissa, ainakin parempi kuin tuo pieni avautuva sivuvalosuoja. Millaisia huppuja käytätte, siis takin lisäksi? oletteko ostaneet niitä vai tehneet itse? jos tehneet itse, niin se ei liene vain pyyhemäinen pala läpinäkymätöntä kangasta? ilmeisesti se on jotenkin johonkin muotoon ommeltu? millaiseen? mitat?

1. Vs: Isoon koon aloittelija kyselee epätietoisena

2. Hupuksi musta lyhythihainen T-paita on näppärä: tarkennusluuppia on kätevä käyttää hihansuun kautta, päänaukko takalaudan ympärille. Kuminauhaa voi viritellä tarvittaessa. Yksinkertainenkin kangas himmentää tarpeeksi valoa tarkentamiseen, jopa aurinkoisella säällä.

2. AmK76

AmK76

197
    0
    0
    Vs: Isoon koon aloittelija kyselee epätietoisena

1. Yleensä VVS on sellainen kompendimallinen, pikku palje härdelli. Olen itse käyttäny jotain vanhaa kumista kinarista löytynyttä. Se ei haittaa piirtoympyrää 180mm:ssä lievillä siirroilla, muuten pitää muistaa panna se kasaan tai ottaa pois, vinjetointia on aikas vaikeaa nähdä silmällä lasilta, varsinkin jos se on aivan reunoilla. laajiksella en käytä ollenkaan..

2. käytän kanssa mustaa t-paitaa, josta olen kaula-aukon venyttänyt sopivaksi että menee takalaudan päälle, kirkkaalla kelillä viritys ei aina yksin riitä. t-paidassa hankalinta on filmikasetin laittaminen, joutuu pujottaa paidan irti, sitten kasetti sisään jne. Välillä se t-paita alkaa myös ikävästi härskiintymään kun on viettänyt hikisen tunnin sen sisällä yrittäen vääntää tarkennusta =)

3. Vs: Isoon koon aloittelija kyselee epätietoisena

Millaista luuppia käytätte ja mistä niitä saa?

Taidan kuitenkin tehdä tarkoitukseen ihan oman rättinsä valonpitävästä kankaasta, kun sen osaan ja ompelukonekin on. Ei siinä mene kuin kankaan hakemisen vaiva ja puolituntia leikatessa ja ommellessa. Mutta siis tuollainen t-paidan kokoinen putkimainen juttu on riittävä.

4. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Mä oon käyttäny ihan 50mm objektiivia luuppina (Jupiter-8 mittaetsinpuolelta niin ei ole kokokaan hirmuinen).

5. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Vastiksen vinjetointi pitää aina tarkistaa, jos siirtoja on käytössä. Usein mattalasin nurkat on leikattu pois sitä varten, niistä kurkkimalla näkee, että vastis ei näy mistään nurkasta katsottuna.  - tai siis näkee, jos se näkyy, jolloin sitä on siirrettävä....

Jos nurkat ovat jäljellä, voi asian tehdä päinvastoin - edestäpäin optiikan läpi katsoen jokainen mattalasin nurkka pitää näkyä samalla kertaa.

Minusta vanha anorakki on kätevä huppu, väärinpäin puettuna tietenkin: siis pää sisään siitä, mistä se yleensä tulee ulos :)

Lupiksi 4-5 x on max, suuremmilla suurennoksilla näkee enempi mattalasin rakennetta.

6. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Uskoisin että kameralaukku.com T-paidat sopivat tähän takoitukseen parhaiten :)

7. Vs: Isoon koon aloittelija kyselee epätietoisena

Väärinpäin puettuna.. ettei mene vellit ja taikinat sekaisin.

8. Vs: Isoon koon aloittelija kyselee epätietoisena

Ok, vai siksi ne on leikattu, sitä vähän ihmettelinkin ;-)

Mistä noita 4-5 luuppeja saa?

Eikös sen luupin reunojen pidä olla jotenkin suojattuja, ettei sillä naarmuta täyslasia?

9. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

Itse käytän tavalliseen kuvaukseen +3 lukulaseja,saa työntää pään tosi lähelle tähyslasia.Luuppikin on,mutta harvoin tarvitsee.Kangasliikkeestä voi ostaa valoa läpäisemätöntä kangasta(mustaa).Maksoin 1,5x1,5 palasta 25 e saumauksineen t kimo

10. Vs: Isoon koon aloittelija kyselee epätietoisena

Mä oon sitä mieltä, että kyllä kunnon luuppi on pirun hyvä apu. Ei sitä tarkennusta muuten silmällä näe kunnolla. Tai sitte oon vaan sen verran sokea että tarviin väkisinkin sen luupin... Huppua en oo käyttäny, kun oon pärjänny takilla.

11. Vs: Isoon koon aloittelija kyselee epätietoisena

Noita vahvoja lukulaseja ajattelin itsekin, sellaisia Klas Ohlson laatuisia, eli muutaman euron vehkeitä. Mutta ajattelin että se on niin vääräoppista, että minut nauretaan pihalle moisista ideoista  ;D ;D

Mutta edelleen, mistä ja minkä valmistajan oikeita luuppeja minun pitäisi etsiä? kukaan?

12. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
  13. Juha Koli

Juha Koli Well-Known Member

1 532
    87
    48

Tuonmalliset luupit on aika hankalanmallisia, tiedän kokemuksesta.  Mulla on Belarussialainen 10* luuppi ja sillä on aika hankala tihrustaa tähyslasin kuvaa ja jo 10* suurennus näyttää enemmän lasin rakennetta, kuin tarkennettavaa kuvajaista.

14. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Vaikkapa
    http://www.fimeko.fi/tuotteet/luupit-pe ... upe-100089"]http://www.fimeko.fi/tuotteet/luupit-peak/67005-peak-1960-5x-lupe-100089

Läpinäkyvä putki mustalla teipilä tms. päällystäen, lasia vasten tuleva reuna tosiaan tiivistemuovin suikaleella tai nahanpalalla pehmustaen.

Samaten on hyvä
    http://www.fimeko.fi/tuotteet/luupit-pe ... lupe-67535"]http://www.fimeko.fi/tuotteet/luupit-peak/67535-peak-2038-4x-lupe-67535

Ja sitten "parasta mitä rahalla saa" ;)

http://www.fimeko.fi/tuotteet/luupit-pe ... mat-100107"]http://www.fimeko.fi/tuotteet/luupit-peak/67175-peak-1990-4-4x-anastigmat-100107

15. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

Mihin sitä niin jumalatonta tarkkuutta tarvitaan,ainakaan jos maisemaa kuvataan.Himmenetään vaikkapa f 45-64 aukolle.
    edit  tästä halpa pikkutele ,ei hieno ,mutta kyllä tuolla kuvia saa.
    http://huuto.net/kohteet/industar-51-----45_210-13x18---vanha--isoon-kamera/122212285

ostasin itse,mutta kun on just sama polttovälin linssi itsellä, symmar 210 mm

16. Vs: Isoon koon aloittelija kyselee epätietoisena

Eikö optiikan tarkkuus kärsi jo melkoisesti moisille aukoille himmennettäessä? eli se mikä syväterävyydessä saavutetaan, ymmärtääkseni menetetään noilla lukemilla himmentämisen tuomien hajontojen vuoksi, miksi niitä nyt nimitettiinkään.

Löysin kaapista vanhan Pentaxin makrokäyttöön kinokameran etsimeen tarkoitetun luupin, mutta sen suurennus taitaa olla vain hieman alle 2x...

17. timppis

timppis Well-Known Member

1 905
    213
    63

Tarkennus tason sijainnin määrittelen "Tiimarin 3,5x laseilla" ja itse tarkennuksen hoidan Rodenstockin 4x luupilla, jossa on musta alaosa. Aika usein maisemien kuvauksessa pärjäilee pelkillä rilleillä.