Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Konkarien ketju

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana Kasimir, 21 Toukokuu 2010.

1. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113
    Keni tuossa toivoi meidän kalkkisten muisteluita ja kuvia muinaisuudesta mahdollisesti vielä lyhyine turinoineen. Siispä aloitan:

60-luvun puolivälin jälkeen innokkaana harrastelijana ja pitkän saksan lukijana törmäsin tietenkin saksalaiseen fotografiikkaan. Siinähän insinööri sai jopa luoda, jos tekniikaltaan muuten ehtinyt. Minäkin innolla mukaan. Tuommoista tuli. 70-luvulla kun tuo tuli muotiin, niin olin jo ohittanut moisen hölmöyden ja jyrkästi tuomitsin tuollaisen tekotaiteen. Valokuvanhan tuli olla dokumenttia ja kertoa sen päiväisestä elämästä kriittiseen sävyyn. Trixiä sisään ja Acufine purtiloon, herkkyydeksi 800 ASA... Ja eikun menoksi Ben Kailan ja Risto Vuorimiehen viitoittamalla tiellä... Olin päässyt katsokaas opiskelemaan Lahteen 1972.

kapa

P.S

Tuo kuva ei ole kuin parikymmentä senttiä korkea ja on liimattu albumiin. Alhaalla olevat valkoisessa ilmenevät laikut ovat liimaa, joka on tullut paperin läpi ja vaikuttanut emulsioon luoden nuo ikävät läikät.

2. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113
    Vs: Konkarien ketju

Tuommoista taisi olla kameraseurassa paljon silloin 60-70-lukujen vaihteessa.  En ollut silloin vielä mukana, mutta naapuri oli, ja näytti joskus kuviaan.

3. Vs: Konkarien ketju

tekninen osaaminen näyttää tutulta, mutta taiteellinen vaikutelma jäi omissa "teoksissa" keskeneräiseksi. Opinnot eivät alkaneet tuolloin valokuvauksen saralla. Tuli tekniikkaa tahattomastikin. Kun kehitti kuumalla rotskulla, niin sai myös hilseilyn kaupantekiäisiksi, ainakin ohutkalvofilmeillä :)
    Luonnonmukaisen tavan nähdä luontoa etsimen läpi opetti Hannu Hautala. Yksi tärkeimmistä tempuista oli vaihtaa sileä mattalasi Exaktaan. Sillä oppi, että kuvapinta on homogeeninen ja keskiosassa ei ole tähtäintä. Toinen oivalluksen aihe oli se, että kuvaan tulee kaikki, mitä on reunojen välisellä alueella. Kuulostaa helpolta, mutta sitä se ei ole.

4. Vs: Konkarien ketju

Tällaisen konkarit-ketjun kuuluis kukoistaa. Hyvä aloitus Kapalta.
    Jos tapaat matkallasi Buddhan, tapa hänet ja tutustustu omaasi. Hylkää gurut ja tule omaksi itsekseis. Mulla ittellä on vielä vähän matkaa jäljellä, mutta kyselkääpä viidentoistavuoden päästä uudelleen.

Mielenkiinnolla jään ootteleen ketjun kehittymistä.
    T:Jussides-benz

5. Vs: Konkarien ketju

Tämä kuva on ollut laukussa esillä aiemminkin - tosin nimellä "Vain me kaksi". Aivan aiheellisesti tulikin korjata nimi "Vain me kolme" -muotoon. Kuitenkin minusta tuntuu, että se kuuluu juuri tähän ketjuun.

Kesällä 1973, Nikon F ja Nikkor 24 mm f/2.8 (taisi olla vielä se sinertävällä päällystyksellä varustettu N-malli).

Tri-X ja D-76

EDIT: Pahus, kun tämä lähettely pehmentää kuvia. Ihme juttu. Pitäisiköhän mennä optikolle...

6. Vs: Konkarien ketju

hei tää tuntuu lupaavalta ja mielenkiintosta. jos sais vielä konkareiden tämänhetkisen iän aina ensimmäisen postauksen yhteydessä joka lisäis mielenkiintoa:)

7. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36

Tämä Tapiolan kuva tuntui hyvältä silloin kun näin sen eka kerran, ja niin se näyttää hyvältä vieläkin.

8. Vs: Konkarien ketju

Synttäreitä en oo viettänyt aikoihin, mutta foorumin hengessä : sain ekan kamerani Fotex´n vuonna 1958 ja ekan mv-vedokseni tein Magnifaxilla vuonna 1959.

9. Vs: Konkarien ketju

kuvia kehiin. ei tämä galleriapuoli mikään aakerho ole.

10. brororn

brororn Active Member

434
    103
    43

Pedanttina insinöörinä kysyn, mikä on konkarin määritelmä? Mahdunko K-kerhoon? Syntynyt 1957, ottanut ensimmäiset kuvat noin 1969.

Epätietoinen Espoosta

11. Vs: Konkarien ketju

Eiks konkari oo se, joka tuntee vaan olevansa jo konkari? Itsetunto ois asettunu suunnilleen raitelleen ja muistais siinä samalla vielä huomioida toisetkin, ja jotain sitä rataa...
    Ei kai siinä mitään ikärajoja katella. Pistä Brororn tuleen vaan...

Edit:
    Hups, määhän meinasin vahingossa ottaa moden valtuudet, no, onneksi määritelmä tulikin, sori...
    Edit2: parin sananmittainen typo

12. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Vapaamelisenä taiteilijana ja ketjun avaajana en lähtisi määrittelemään konkariutta. Tosin tuo insinööriys hieman ensin epäilytti. Hyväksyn silti hakemuksen, olihan isäni insinööri ja molemmat veljeni ovat samaa kastia. Tervetuloa joukkoon ja kuvia+tarinoita kehiin. Jäsenmaksun voit maksaa tililleni (summa omantunnon mukaan, mieluiten reilunpuoleinen), tilinumeron saat yksärillä.

kapa

13. brororn

brororn Active Member

434
    103
    43

...

EDIT: kuva poistettu ja konkarin (väärin) kuviteltu rooli ravistettu harteilta

14. brororn

brororn Active Member

434
    103
    43

kuva poistettu foorumilta poistumisen vuoksi, kiitokset kommentoineille.

15. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36

Vähän niin kuin Jussi Aallon näköinen.

16. brororn

brororn Active Member

434
    103
    43

...

17. Vs: Konkarien ketju

Kuvia - - - näytti olevan jo 632 katselukertaa :

http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,43487.0.html

Nää on mun harrastekuvia. En paljon jaksa töiden jälkeen laittaa kuvia rakennetusta ympäristöstä tai dokumentteja rakennuksista ja/tai niiden virheistä, erityisesti kun niitä on myyty muille. En varsinkaan lämpökuvia :)
    Vaikka arvostankin kuvia jatkumosta Vilho Setälä .... jne., jätän niiden ottamisen muille. Sen sijaan yritän löytää tekniikan, jolla ottaa "sata vuotta vanhoja kuvia" ite. Sellasia I.K.Inha-otoksia.

Lintujen kuvaamisesta sen verran, että olen pyrkinut etukäteen määrittelemään, mitä pyrin kuvaamaan/mitä kuvaa haen. (-> Mikä kalusto mukaan) Tänä keväänä kuvasin tien poskesta kilometrin matkalla ilman piilokojua työpäivän päätteeksi aihetta lentävä lintu, jossa oli tavoitteena tallentaa lähestyvä (=ei-pakeneva) lintu joka päivä. Tuli niitä tuon jälkeenkin, mutta ei aina enää jaksanut sopata näytille.
    Aina lintu ei lennä kohti (kuin tilauksesta), joten sitten pitää testata vaikka värientoistokykyä töyhtöhyypän siivistä...

18. Vs: Konkarien ketju

Yhden kuvan laitan tähän ketjuun...

19. Vs: Konkarien ketju

Eli ylläoleva on mun kämpän seinä, sen hemmon kuvaamana, joka asui siinä kun menin armeijaan ( 1967) Olin kuvannut noin kolme vuotta, noi kuvat seinällä on mun kuvia, joita sinne olin liimaillut. kakara on ton frendin kersa. Mun kaikki kuvat oli laatikloissa kaapissa ja kaikki senastiset negat myös. Siinä on marimekkoa, potreteja, Loverecordsin kamaa, teatterikuvia ja street kuvia. kaveri ei maksanut vuokraa ja lempattiin ulos. Seuraava vuokralainen katsoi kaappeihin, mitäs rojua täällä on, lemppas kaiken roskikseen. Goodbye mun koko alkuajan tuotanto, muutaman printin olen saanut kun ihmisiltä kysellyt, kuten tämän...

20. Vs: Konkarien ketju

Jotain muuta kuin lintuja vapaa-ajalta :
    Linkkinä nykypäivästä, irrottelua iloisen 60-luvun tapaan. Afterglow-yhtyeen Seppo "Ville" Salmi viime vuonna Tornion keikalla soittamassa 70-luvun progea.