Ihan vaan uteliaisuudesta, mikä tämän repron tarkoitus oli? Pitäisikö keskustella kuvan aiheesta vai kuvasta itsestään, joka on ottettu kehnosti taulusta seinällä? lyhyesti, melkein kaikki pielessä, jos kuvaa on tarkoitus arvioida, aihetta en suostu arvioimaan, vaikka sen syy olisi paremmin informoitu aloituksessa, kehysttyksessä olisi korjattavaa!
Teoksestahan oli juttua hiukan aiemmin, kun sen nimi liittyi julkistetun kuvan nimeen. Alkuperäinen taitaa olla nähtävissä Gyllenbergin museossa Kuusisaaressa, mutta on kiva nähdä, että siitä on tehty grafiikan vedoksiakin. Taitaa printillä olla jo toista sataa vuotta ikää, joten hyvinhän se on säilynyt, jos on koko ajan ollut esillä.
Taulun värit ovat tosiaan varsin haaleat. Aiempi keskustelu aiheesta ad astra sai minut tuomaan tänne kuvan taulusta.
Näytin taulua joskus taidekauppiaalle, joka käytti siitä minulle outoa sanaa, muistaakseni heliogravyyri. Se ei sano minulle mitään enkä ole varma muistanko sanan edes oikein.
Lainaus Hesarista 17.8.1999: "Galleria Harmaja Oulussa on täynnä grafiikkaa, joka on saatu aikaan käyttämällä heliogravyyri-tekniikkaa. Taiteilijoiden työkaluna menetelmä on uusi, mutta kirjapainotekniikkaan se on liittynyt valokuvan käytön alkuaikoina, 1850-luvulta aina 1920-luvulle. Heliogravyyrissä lähdetään liikkeelle valokuvasta, joka valotetaan gelatiinipaperille tavallisen valokuvan tapaan. Sen jälkeen sillä päällystetään kuparilaatta, johon syövytetään valokuvan kuva. Siitä syntyy syväpainolaatta, jolla lopullinen kuva painetaan. Näin työläästi syntyivät ensimmäiset valokuvat kirjoihin ja lehtiin. Tekniikka myös hylättiin kömpelönä ja hitaana heti, kun löydettiin sujuvampi tapa."
Nykyaikainen menetelmä on polymeerigravyyri, tavalliselle painolaatalle syövytetään rasteroitu kuva. Jälki voi olla hienoa. Varmaankin heliogravyyrillä saadaan yhtä hienoa jälkeä, mutta menetelmä on paljon vaikeammin hallittava ja monimutkainen. Taulussahan on taiteilijan nimmari, mutta ei tavanomaisia merkintöjä itse vedostamisesta. joten voitanee arvailla, että vedokset on valmistanut joku painofirma aikoinaan. Niin tai näin, hieno taulu.