Tässä koko kuvaketjun uudistusten keskellä oon ajatellut siirtyä jälleen käyttämään AdobeRGB:tä, koska uus näyttöni todennäköisesti toistaa paremmin kuin vanha ja monessa opuksessa kehutaan laajemman väriavaruuden etuja. Aika tuskallisia tuntuvat edut olevan. Teetän kuvat pääasiassa paikallisella Fuji-labbiksella koneen omalla profiililla ja kaikki eivät taaskaan oikein natsaa. Canonin haplistulostinkin tekee tummaa, ja olo on niinkuin pitäis ampua liikkuvaan maaliin. sRGB:llä kaikki on niin helppoa.
Vs: Onko AdobeRGB sen vaivan arvoista? Jokin asia voisi olla vaivan arvoista, jos se onnistuisi, mutta kirjoitit juuri, että mikään ei onnistu. Milnkä arvoista vaiva silloin on.
Vs: Onko AdobeRGB sen vaivan arvoista? Kyllä homma jotenkin onnistuu, mutta asioista tulee niin pirhanan paljon monimutkaisempia ja kokoajan pitää pitää mielessä kaikanmaailman Väriavaruudet, gammat ja BPC:t.
Vs: Onko AdobeRGB sen vaivan arvoista? Miksi pitää olla niin montaa systeemiä. Eikö voisi laittaa yhden väriavaruuden kaikille ja unohtaa vanhat pienemmät avaruudet? Ja miksi pitää ihmisten edes tietää näistä kaikista. Ei kuluttaja tiedä autonsa suoasuihkutusturbovälijäähdytysmonipistekaasutinjärjestelmän toiminnastakaan mitään. Olen myös ihmetellyt miksi värikartta on tollasen ihmeellisen näköinen. Onko niin että ton viivan takana ei ole väriä? Teinpä nyt uuden väriympyrän jossa on väriä myös ohi viivojen.
Vs: Onko AdobeRGB sen vaivan arvoista? Toihan on se klassinen kysymys, että tarviiko sitä. Jos et ole koskaan tarvinnut laajempaa väriavaruutta, etkä ole kovin halukas opiskelemaan uutta, etkä kehittämään kuviesi värintoistoa pidemmälle, niin aika turhaahan sitä on vanhaa muuttaa. Selvähän on, että kun aletaan laajentamaan värihallintaa, niin siinä tulee ongelmia selvitettäväksi. Yleensä monelle harrastajalle värihallittu valmistusketju kuville on niin ylivoimainen tehtävä, että hetken kokeilun jälkeen palaavat vanhaan ja kuvaavat sillä vanhalla tutulla, mikä toimii niin kauan kun se tuttu valmistaja tekee kuvia. Vaikka sikäli on joskus turhauttavaa tuo värihallinta, varsinkin laajemmilla väriavaruuksilla, kun se ei ole oikein hallinnassa kaikilla kuvan loppukäyttäjilläkään. Usein on mainoksiin ja lehtiin survottu jotain, joka on väreiltään muuta kun hallittua. Itse laitankin yleensä dvd:lle pprgb tiffin ja srbg jpg:n, usein tulee palautetta, että se toinen kuva oli vähän liian värikäs, niin käytettiin sitä pienempää.
Vs: Onko AdobeRGB sen vaivan arvoista? Oon käyttänyt ennemminkin AdobeRGB:tä, mutta silloin oli vanha näyttö ja muutkin systeemit. Nyt pitäis viritellä systeemit tarkemmiksi kun ovat koskaan olleet kun on kalusto silmälaseja myöten uusiutunut
Vs: Onko AdobeRGB sen vaivan arvoista? Olen myös ihmetellyt miksi 10 on tollanen ihmeellinen luku. Onko niin että 10 litran ämpärin ulkopuolella ei ole ämpäriä? Teinpä nyt uuden 10:n, jossa on vettä myös ämpärin ulkopuolella. -p-
Vs: Onko AdobeRGB sen vaivan arvoista? Tämähän oli hyvä. Supermieheltä onnistuu kaikki. Ja jos käy vaikeaksi, niin avuksi huudetaan Robin.
Vs: Onko AdobeRGB sen vaivan arvoista? Painomaailmassa yleinen käytäntö painettavaksi menevälle RGB-kuvalle on AdobeRGB-väriavaruus ja 8-bittisenä. Miksi et käyttäisi sitä? Tekee asiakkaasi elämän helpommaksi. Lisäksi asiakkaittesi tyhmyydelle naureskelun sijaan suosittelen palvelua, jonka jälkeen asiakkaiden ei tarvitse arpoa toimittamiesi kuvien kanssa. Ne painossa epäonnistuneet kuvat tulevat nimittäin juuri sinulta... -p-
Vs: Onko AdobeRGB sen vaivan arvoista? Juurikin näin. Itte käytän tota Adobe rgb systeemiä kans ja ne kuvat mitkä vedostan tai sovitaan näin et tulostan CanoninMg5150 laitteella niin muunnan ne vielä cmyk kuviksi.
Vs: Onko AdobeRGB sen vaivan arvoista? ... ne kuvat mitkä vedostan tai sovitaan näin et tulostan CanoninMg5150 laitteella niin muunnan ne vielä cmyk kuviksi. [/quote] Miksi? kapa
Vs: Onko AdobeRGB sen vaivan arvoista? Miksi? kapa [/quote] Siksi et ainakin jälki näyttää valokuvapaperilla sillon aika hyvältä.
Vs: Onko AdobeRGB sen vaivan arvoista? Siksi et ainakin jälki näyttää valokuvapaperilla sillon aika hyvältä. [/quote] Printteri ymmärtää kuitenkin vain RGB-kuvaa, joten ajuri muuttaa tuon CMYKisi ensin RGB:ksi. kapa p.s. Itse juuri printtailen RGB-kuvia, sellaisia 50x50 cm kokoisia, ja ne näyttävät hyviltä.
Vs: Onko AdobeRGB sen vaivan arvoista? En tiedä minne painoihin Pekka nykyään kuviaan lähettää, ehkä niissä käytetään kyseisiä specifikaatioita. Ainakin minulta on tilaaja tilannut kuvat 8-bittisenä srgb:nä, mallia jpg. Mukaan olen hyvää hyvyyttäni laittanut kuvia laajemmalla väriskaalalla, jos joku osaava haluaa cmyk-käännöksessä lisää pelivaraa. Harvoin noita on osattu käyttää ja siksipä on noita epäonnistuneita. Itseasiassa minua oikein kovinkin riemastuttaa, kun kuvassa on värit poskellaan. Itse tiedän mitä olen lähettänyt ja painotalo on itse omalla ammattitaidottomuudellaan sössinyt homman, kun ei siellä ole ketään ammattimiestä enää töissä. Itsellä kun on vähän jo alkanut tulla mitta täyteen siitä valokuvaaja tekee kaiken mentaliteetista. Nykyään teen sen, mitä on sopimuksessa ja ylimääräisestä laskutetaan reippaasti. Maksettuja kuvia jakelen kyllä mielelläni kaikissa mahdollisissa muodoissa, ei ole minulta pois.
Vs: Onko AdobeRGB sen vaivan arvoista? Ei se ammattitaidosta kiinni ole. Mihin se olisi hävinnyt? Sivunvalmistus ja kuvankäsittely on nykyään tilaajalla, -ollut jo pitkään. Painoon menee valmista PDF:ää. Ei se painon homma ole tarkistaa ja korjata niitä tuhansia kuvia hyvästä tahdosta joka päivä? EDIT: Eikä niihin PDF:iin paljoa pysty tekemäänkään.
Vs: Onko AdobeRGB sen vaivan arvoista? Joo kirjotin vähän huonosti, kun tuo painomaailma hämäsi. Tarkoitin siis noita mainostoimistoja, jotka haalivat halvalla kuvia milloin mistäkin ja heidän graafikkonsa yrittävät saada jotain painoon sopivaa aikaiseksi sillä vähällä tiedolla painomaailmasta. Kyllä kai painotaloissa on vielä jotain tietoa väreistä, vaikka epäilen hieman, kun nuo ei enää itse mitään värierotteluja tee. Painotalo kun tahtoo nykyään tarkoittaa painokonetta, mihin survotaan kaikki matsku sellaisenaan ja ulos tulee sen painokoneen tuottamaa jotain. Painokoneen käyttäjä ei prosessiin puutu, ennen kuin vikavalo syttyy. Sikäli se ammattitaito on karannut, että ulos voidaan antaa mitä tahansa sontaa, kun se on vaan tuotettava halvalla.
Vs: Onko AdobeRGB sen vaivan arvoista? Kyllä vähänkään säällisemmässä (yleensä ISO 9000 sertifioitu) painossa tiedetään minkä väriavaruuden saa ulos milläkin koneella ja paperilla ja osataan profiilimuunnos tehdä siten, että kaikki mitä koneesta ulos saadaan tulee paperille. Kunhan tiedetään missä profiilissa kuva on. Taittaja/kuvankäsittelijästä en ole varma. Ihmettelen, miksi et pidä omissa näpeissäsi hommaa niin pitkälle kuin voit eli tee PPRGB tiffiin profiili- ja bittisyyden muunnosta itse 8-bit ARGB:ksi. Joku tekee tuon ja pari muuta muunnosta jossain vaiheessa kuitenkin tai tiputtaa profiilitiedon kokonaan pois, jolloin voidaan jopa olettaa, että se on srgb:tä. Sinne meni sävyt niin että hujahti. Pystyt emuloimaan enemmän lopputulosta itse ja jätät vähemmän mahdollisuuksia mokata myöhemmissä vaiheissa.