Vs: OK83884-20160925 ja pari muuta Viimeisessä on huolellinen sommittelu. Ky.... - siis tappi saatu ihan keskelle otsaa. (Oletan sen olevan harkittu teko nillittävien kommentoijien iloksi.
Vs: OK83884-20160925 ja pari muuta Kyllähän mä sen toki editoidessa näin, on mulla tuosta kolme-neljä muutakin sommittelua, katselin ja totesin että tuo on ehdottomasti paras, monellakin tavalla, kyllähän mulla se aikaisempi keskustelu täällä vilahti mielessä... (totta puhuen tuollaisella seikalla on minun maailmassani Veikko Huovista mukaillen korkeintaan kärpäsen valtuudet, jos niitäkään, ainahan ne tuollaisessa kuvassa johonkin osuu, tuo on minusta erittäin hyvä kuva, olen mä siitä ylpeäkin)
Vs: OK83884-20160925 ja pari muuta Hyvä idea ottaa siltavaijerit osaksi kokonaisuutta ja sommittelua.
Vs: OK83884-20160925 ja pari muuta Raikkaita ja kivoja syyskuvia, mutta toinen mv-kuva ei sovi tähän kokonaisuuteen. Huutaa väriä. Lisäksi mv-käännössä on ehkä hiukan toivomisen varaa.
Vs: OK83884-20160925 ja pari muuta Juu, mallin osuus on raikkaasti hoidettu. Minua vain joskus aikanaan joku viisas opetti, että kuva-alan elementtien suhteilla pitää olla joku tarkoitus - jota tosin ei tarvitse katsojille selittää. Siten jäin pohtimaan mikä tarkoitus on mainitun palikan lisäksi mallin selkään tunkeutuvalla oksalla ja jalkojen välissä kasvavalla puskalla - niillähän on oltava jokin funktio kuvan pinnanjaossa, koskapa puoli metriä vasemmalla olisi tilaa ilman niitä. Mutta juu, ei tarvitse selittää, pohdiskelen sitä itsekseni
Vs: OK83884-20160925 ja pari muuta Samaa mieltä hannun kanssa. Jos editoit lisää vielä, niin spottaa tuo vihreä ulkoilutakki taustalta. Sitä tuijottelee helposti liikaa, koska se on niin keskeisessä kohdassa.
Vs: OK83884-20160925 ja pari muuta Minusta viimeinen on oikeastaan aika hauska, sillä malli nappaa sateenvarjolla nuo tulevat viivat kuin viiston sateen, vaikka vinoköysiä ovatkin. Minulle synnytti assosiosaation sateen torjumisesta ja kuva tuntui positiiviselta, mallikin ihan kuiva.
Vs: OK83884-20160925 ja pari muuta Totta. Harmi kun keväänvihreä ihmispiste keskellä vie turhaan huomiota. Kuva-alan elementtien huomioiminen on aika taidetta, jos sitä miettii, niin kuva on aika ylä- ja oikeapainotteinen. Tuohon tyhjään tilaan vaatisi jonkun vaikka puskan tai puutarhatontun. Elokuvajulisteissahan (ja elokuvissa) tuota taidetta paljon käytetään, mutta helpompaahan se on julisteissa kun elementtejä lisätään ja poistetaan suoraan digitaalisesti. Vaatii etukäteissuunnittelua sellainen taiteenmuoto se. Siksi se on meikäläisenkin hyvä pysyä maisemakuvissa kiltisti Raikasta syksyn talteenottoa kuitenkin nuo värilliset.
Vs: OK83884-20160925 ja pari muuta Mäpäs tämän kerran poikkeuksellisesti selitän omaa kuvallista ajatustani tästä kuvasta. Siinä on yksi ajatus, syksyn valo ja siitä johdettuna kaksi paria, malli ja syksy ja malli ja yläkulman valo. Syksyä on oikean yläkulman lehdet, mallin huivi ja maassa olevat lehdet. Vasemman yläkulman valoa malli torjuu sateenvarjolla, joka on yläkulmaan linjana vievien kaapeleiden reunimmaisten edustajien välissä, tarkalleen, kuvan valaissut ainoa salama on sateenvarjon vieressä juuri kuvan ulkopuolella markkeeraamassa taivaalta tulevaa valoa. Nämä kaksi ajatusta määrittävät sekä kuvaussuunnan että rajauksen, melko tarkkaan kuvauspaikankin koska sivuilta tunkisi muita elementtejä mukaan. Terävyysalueen ulkopuoliset puskat ja oksat täytyy vaan ottaa kaupungin puistossa annettuna. Kuva on osa parinkymmenen lopullisen kuvan settiä, sessio on ilman tutustumista kuvauspaikkoihin vieraassa kaupungisa kahdessa tunnissa. Ninkuin edellä todettu niin pidän tuota oikein hyvänä ja onnistuneena, mutta toki se voisi olla parempi... Ja sorry pitkä kertomus kuvasta, en ota tavaksi...
Vs: OK83884-20160925 ja pari muuta Voisit tietysti ottaakin; olipa kuva millainen hyvänsä, niin on mielenkiintoista kuulla/lukea, mikä on ollut kuvaajan ajatus siihen päädyttäessä.
Vs: OK83884-20160925 ja pari muuta Se on tietysti totta, mielelläänhän noita kuulisi monestakin kuvasta, mutta tahtoo tuo kuvaajan ajatusten selittäminen tappaa kommentointia. Tulee ehkä enemmän henkilökohtaiseksi, iholle niin sanoakseni...
Vs: OK83884-20160925 ja pari muuta On mielenkiintoista lukea kuvaajan ajatuksia valokuvastaan, sen motivaatiosta ja toteutuksesta. Sitä soisi näkevän useamminkin, valokuvausfoorumilla kun ollaan. Siitä voi jopa oppia jotakin. Kaikkien kuvien taustoja ei tietenkään tarvitse avata, mutta usein on mukava kuulla hieman tunnelmista, suunnitelmista, toteutuksesta ja taustoista valokuvan takana.